Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 08:03    reactie #25
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb het in eerdere draadjes ook al gezegd: koop geen AppleCare, koop je Apple spullen bij een zaak die service hoog in het vaandel heeft staan.

Ik heb m'n MacBook Air bij MyCom gekocht, vanwege de 3 jaar garantie; met 1 jaar en met 2,5 jaar is-ie daar op de service afdeling geweest, en het heeft me geen cent gekost. Hij draait nu (bijna 4 jaar oud) nog steeds als een zonnetje.

MyCom, Dixons en iCentre zijn allemaal van dezelfde groep, bieden allemaal 3 jaar garantie op Apple, maar alleen MyCom heeft altijd een eigen technische dienst, die ook reparaties aan Apple kan uitvoeren. Dus met of zonder fabrieksgarantie leveren ze goede service.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 10:54    reactie #26
geplaatst door: Robert

Citaat
anneappel om 19:33, 17-06-2015
Nog geen drie maanden oud was mijn MacBook Air, de SSD begaf het in januari van dit jaar. Volgens Apple omdat het maximaal aantal keer dat de SSD overschreven was, was bereikt. Uit coulance hebben zij het probleem verholpen.

Gaat het hier om Apple of de verkoper?

Waar is de MacBook Air gekocht?

Want dit is natuurlijk de grootst mogelijke onzin.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 16:11    reactie #27
geplaatst door: malpiet

Citaat
Robert om 10:54, 18-06-2015

Citaat
anneappel om 19:33, 17-06-2015
Nog geen drie maanden oud was mijn MacBook Air, de SSD begaf het in januari van dit jaar. Volgens Apple omdat het maximaal aantal keer dat de SSD overschreven was, was bereikt. Uit coulance hebben zij het probleem verholpen.

Gaat het hier om Apple of de verkoper?

Waar is de MacBook Air gekocht?

Want dit is natuurlijk de grootst mogelijke onzin.

Niet helemaal Robert, ik kom net van een Apple toko vandaan en ik heb gevraagd:
Stel ik koop een macbook met SSD en die gaat kapot, wat dan? ( binnen garantie )
Antwoord : dan wordt deze kosteloos gemaakt maar mocht de SSD weer kapot gaan dan is het niet automatisch dat er weer kosteloos een nieuwe SSD wordt geplaatst.
Dan komt het vaak aan op coulance.
Het bevreemdde mij want garantie is garantie?
Antwoord : klopt maar het kan niet zo zijn dat wij telkens een SSD gaan vervangen omdat deze kapot gaat, het houdt een keer op, sterker meneer de garantie op een nieuw onderdeel is niet automatisch weer 2 - 3 jaar.

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 16:18    reactie #28
geplaatst door: VwVanFan
Lijkt me niet logisch,de SSD fabrikant zal normaal gesproken ook garantie geven,zeker nu bepaalde merken al 5 jaar garantie op de SSD geven.
Mij bekruipt het gevoel dat het meer aan de gebruikers(s) ligt dan aan de hardware.
Hier al 2 jaar 3 stuks SSD probleemloos in gebruik.

:cool:

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 16:37    reactie #29
geplaatst door: anneappel

Citaat

Je hebt wellicht je shortcuts fout, Anne: internet recovery is Command-R bij opstart, niet C-R.

(Bewerkt door HEXDIY om 5:18, 18-06-2015)

Ik ben it-professional dus ik weet wel waar de C in dit verhaal voor staat bij Apple. ;) Inmiddels de Air weer werkend gekregen door de codering van de schijf uit te schakelen, een nieuw account op de Airport aan te maken en via Linux de data van het oude account in de nieuwe te zetten. Ben er inmiddels achter dat wanneer ik met de Mac Pro verbinding wil maken met dezelfde map op de Airport ook daar het systeem het begeeft. Bijzonder.

Ik zal als ik tijd heb nog eens wat foto's posten.

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 18:51    reactie #30
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
malpiet om 16:11, 18-06-2015

Citaat
Robert om 10:54, 18-06-2015

Citaat
anneappel om 19:33, 17-06-2015
knip

Volgens Apple omdat het maximaal aantal keer dat de SSD overschreven was, was bereikt. Uit coulance hebben zij het probleem verholpen.


knip

Niet helemaal Robert, ik kom net van een Apple toko vandaan en ik heb gevraagd:
knip
Antwoord : dan wordt deze kosteloos gemaakt maar mocht de SSD weer kapot gaan dan is het niet automatisch dat er weer kosteloos een nieuwe SSD wordt geplaatst.
Dan komt het vaak aan op coulance.
Het bevreemdde mij want garantie is garantie?
Antwoord : klopt maar het kan niet zo zijn dat wij telkens een SSD gaan vervangen omdat deze kapot gaat, het houdt een keer op, sterker meneer de garantie op een nieuw onderdeel is niet automatisch weer 2 - 3 jaar.

Onzin verhaal inderdaad van alle twee  :biggrin:
1 je moet deze vraag niet stellen in een Apple toko maar aan de jurist omdat de apple toko zijn eigen variatie heeft die niet wettelijk gezien juist hoeft te zijn....
Als de SSD weer stuk gaat zelfs na de fabriek garantie en je hebt nog consumenten garantie zal deze gewoon naar kosten ratio moeten worden vervangen. In dit geval durf ik zelfs te zeggen dat dit kosteloos zal meoten gebeuren want als een Laptop van 1200 euro 2 x een ssd stuk gaat binnen 1,5 jaar? dan is er spraken van een ondeugdelijk apparaat en dan is het aan de leverancier om uit te zoeken of de fout in de laptop of in de SSD zit en hoeft de klant daar geen last van te hebben. Nadeel is wel dat je de laptop een tijdje kwijt bent voor onderzoek.Daar komt bij dat op de vervangen SSD heb je gewoon weer garantie alleen is ligt het er aan wat voor SSD er in is gezet (OEM of Refurbisched of gewoon standaard) . Uitgangspunt blijft dat je er vanuit mag gaan dat de nieuwe SSD in iedergeval net zo lang mee gaat als je van de laptop mag verwachten. Probleem is echter dat we met ons allen elke keer de levensduur naar beneden bijstellen en dat is nu juist fout. Als we met ons allen er vanuit gaan dat een dure apple laptop met normaal gebruik minimaal 5 jaar mee moet gaan dan zal de leverancier (hoeft niet de fabrikant te zijn!) binnen die termijn consumenten garantie moeten geven en reparaties na de fabriek garantie naar ratio tegen normaal tarief moeten uitvoeren. De garantie is dus inderdaad niet automatisch 2 tot 3 jaar het kan zelfs bij apple producten 5 jaar zijn als we allemaal maar volhouden dat je voor dit produkt 5 jaar mag verwachten. Dit is niet zo vreemd als je ziet hoeveel oudere laptops nog gewoon verkocht worden van minimaal 5 jaar oud. Nogmaals jij als consument moet het aannemelijk maken dat het product niet goed was.....

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 18:54    reactie #31
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
VwVanFan om 16:18, 18-06-2015
Lijkt me niet logisch,de SSD fabrikant zal normaal gesproken ook garantie geven,zeker nu bepaalde merken al 5 jaar garantie op de SSD geven.
Mij bekruipt het gevoel dat het meer aan de gebruikers(s) ligt dan aan de hardware.
Hier al 2 jaar 3 stuks SSD probleemloos in gebruik.

:cool:

Bij reparatie kan een vervangende SSD geplaatst worden die gebruikt is men is niet verplicht een nieuwe te plaatsen. Men is echter verplicht er wel voor te zorgen dat de nieuwe SSD minimaal net zolang mee gaat als men voor de laptop mocht verwachten bij aanschaf. (stel een nieuwe Laptop van Apple gaat minimaal 5 jaar mee (niet ongewoon) dan zal na 2 jaar een vervangende SSD minimaal dus nog 3 jaar mee moeten kunnen gaan. Als hij eerder stuk gaat heeft de leverancier een probleem niet de klant.

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 19:09    reactie #32
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
anneappel om 19:33, 17-06-2015
Hoi,
knip 1/
Nog geen drie maanden oud was mijn MacBook Air, de SSD begaf het in januari van dit jaar.
knip 2/
Volgens Apple is een SSD niet geschikt om veelvuldig te gebruiken.
Knip 3/
Ik was niet op de hoogte van het feit dat bij Apple alles vast gesoldeerd zit. Even de SSD voor een paar tientjes vervangen zit er niet in! Mijn systemen gaan gemiddeld zo'n vijf jaar mee. I
knip 4/
Iemand tips?

Ik haak even in nadat er al veel geschreven is  :biggrin:
1/ Vreemde post lijkt me dit omdat je een MBA hebt die in januari dus 3 maanden oud is en die je dus in ? oktober nieuw hebt gekocht. Vreemd dat de leverancier deze als het een oud model was niet heeft geupdate naar Yosemite omdat die namelijk al in Juli is uitgebracht en alle computers dan daarvan zijn voorzien of gratis door een goede leverancier geupdate worden. Je probleem met mavericks is dan ook vreemd je had minimaal al naar Yosemite moeten gaan denk ik zelf maar dat is aan de leverancier om dit op te lossen maak je niet druk daarom.

2 als een SSD niet geschikt is om veelvuldig te gebruiken moet Apple dit maar even zwart op wit zetten ze zijn dan namelijk altijd aansprakelijk voor eventuele schade aan de SSD. Als Apple dit zou zeggen zouden ze namelijk indirect zeggen dat ze een ondeugdelijk product verkopen. Je moet namelijk eens proberen een MBP of MBA nieuw te kopen zonder SSD schijf.... :music:

3 als jouw systemen gemiddeld 5 jaar mee gaan lijkt me heel normaal. Elk Apple product gaat makkelijk 5 tot 8 jaar mee. Kijk maar eens hoeveel systemen er nog draaien met OS9 of met een G4 of G5. Heel veel kleine drukkerijen weten niet beter

4/ Gewoon terug naar je leverancier. Dat je apple care hebt is prima voor de verkopende partij je hebt als consument gewoon met de verkopende partij te maken en die lost het maar op.

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 20:25    reactie #33
geplaatst door: anneappel
Ik heb voor de Air geen AppleCare afgesloten. De Air is van eind oktober en er stond geen Yosemite op toen ik 'm kocht. Hoe kan ik controleren wanneer de Air uit de fabriek kwam?
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 20:48    reactie #34
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
anneappel om 20:25, 18-06-2015
Ik heb voor de Air geen AppleCare afgesloten. De Air is van eind oktober en er stond geen Yosemite op toen ik 'm kocht. Hoe kan ik controleren wanneer de Air uit de fabriek kwam?

Wanneer die uit de fabriek kwam is totaal niet interessant?
Gaat er om wanneer je hem gekocht hebt en bij welke leverancier. Daar heb je mee te maken met apple heb je niets te doen die heeft alleen dat apparaat gemaakt. Je hebt hem in oktober gekocht en je praat over mavericks dan is het dus een overjarig model maar dan is het aan de leverancier om je meteen de gratis update te geven/te installeren.
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 21:36    reactie #35
geplaatst door: anneappel
Vreemd, ik heb de i5-4260U processor, de 1.6GHz variant was destijds nog helemaal niet te verkrijgen. Dus, hoezo, overjarig? De aankoopdatum en datum waarop Yosemite beschikbaar kwam in de Store verschillen niet veel van elkaar.
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 22:04    reactie #36
geplaatst door: FanBoy
Wanneer je wilt weten hoe oud je mac is, even naar http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/ gaan en je serienummer invullen. Krijg je zo iets:

Intro.  October 24, 2011  Disc.  June 11, 2012
Order  MD313LL/A  Model  A1278 (EMC 2555*)
Family  Late 2011 13"  ID  MacBookPro8,1
RAM  4 GB  VRAM  384 MB
Storage  500 GB (5400 RPM)  Optical  8X DL "SuperDrive"

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 22:40    reactie #37
geplaatst door: JH
Wat maakt het nou uit welk model het is of welk OS erop stond? Het gaat om de aankoopdatum.
Mac-musician
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 22:46    reactie #38
geplaatst door: HEXDIY
En wil je nog meer weten (week van productie, fabriek, enz...): vul je serienummer in bij het wereldwijde huis van vertrouwen: http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html
.be werkt nu ook, trouwens.
Mijn combinatie is: eerst Chipmunk, dan Everymac.com. In het Chipmunk rapportje zit ook een handige link naar iFixit.com.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 22:46    reactie #39
geplaatst door: anneappel
Schermopname gemaakt van wat er met de Mac gebeurt zodra ik verbinding maak met de Time Capsule. Weet iemand de oorzaak hiervan?

(Bewerkt door anneappel om 22:48, 18-06-2015)

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 23:04    reactie #40
geplaatst door: FanBoy
lijkt mij een probleem met de share op je externe schijf. SMB verbinding of afp? kijk eens of je dan met het andere protocol kan verbinden

Ik zou als ik jou was zorgen dat ik een backup heb van die externe schijf, kijken voor een firmware update. deze uitvoeren en dat ding herstarten.

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
met vriendelijke groet, iEscape
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 23:04    reactie #42
geplaatst door: HEXDIY
Dat is eigenlijk stof voor een nieuw draadje, Anne. Lijkt op een netwerkprobleem. Heb je de Time Capsule al eens gereset, of zelfs weer naar fabrieksinstellingen gebracht en daarna jouw netwerkgegevens weer ingevoerd?
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 23:07    reactie #43
geplaatst door: HEXDIY

Citaat
FanBoy om 23:04, 18-06-2015
lijkt mij een probleem met de share op je externe schijf. SMB verbinding of afp? kijk eens of je dan met het andere protocol kan verbinden

Ik zou als ik jou was zorgen dat ik een backup heb van die externe schijf, kijken voor een firmware update. deze uitvoeren en dat ding herstarten.

+1, Fanboy. AFP is wellicht the way to go.
Enne, dit draadje is wat verwarrend aan het worden: er worden 2 tot 3 onderwerpen van de OP Anne tegelijk in besproken.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Teleurgesteld door de winkel
19 juni 2015 - 19:22    reactie #44
geplaatst door: pjottervmr
Valt wel mee de topic starter geeft aan teleurgestelde Apple gebruiker te zijn en geeft een aantal zaken aan waarom dit het geval is. Misschien beter een apart topic met het probleem van de MBA zodat daar een oplossing komt. Blijf het vreemd vinden dat een klant dit zelf met uitzoeken als de MBA gerepareerd is dan moet de leverancier gewoon er voor zorgen dat er een werkend besturing systeem op staat.
Teleurgesteld door de winkel
19 juni 2015 - 22:01    reactie #45
geplaatst door: MacFrankie
Typisch gevalletje van een slechte winkel met beroerde service.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Teleurgesteld door de winkel
20 juni 2015 - 17:34    reactie #46
geplaatst door: GeorgeM
Waardoor ik me afvraag of dit een teleurgestelde Apple-gebruiker is, of een teleurgestelde .......-gebruiker.

Waarbij je op de puntjes de naam van de winkel waar de Mac is gekocht mag invullen.

Teleurgesteld door de winkel
20 juni 2015 - 18:29    reactie #47
geplaatst door: boerenman
Tsja, nogal off-topic George, maar het gaat primair om niet correct functionerende Apple apparatuur.
Teleurgesteld door de winkel
20 juni 2015 - 19:41    reactie #48
geplaatst door: anneappel
Telefonisch de afspraak gemaakt dat Apple het probleem gaat oplossen, zonder dat ik helemaal in Amsterdam mijn MacBook moet brengen.

We wachten af.

Teleurgesteld door de winkel
21 juni 2015 - 21:02    reactie #49
geplaatst door: GeorgeM

Citaat
boerenman om 18:29, 20-06-2015
Tsja, nogal off-topic George, maar het gaat primair om niet correct functionerende Apple apparatuur.

De TS is onder andere niet blij omdat er haar wat wordt verteld over de garantie op de vervangen SSD. Als dat werd gedaan door een reseller, dan heeft Apple daar natuurlijk weinig mee te maken.

Daarom volgens mij 100 procent on-topic.