Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 19:33   
geplaatst door: anneappel
Hoi,

Mijn eerste post op het forum, ik lees al een tijdje mee. Tot nu toe geen echte problemen met Apple gehad, tot nu. Ik zal even kort uitleggen wat mijn ervaring met Apple is.

Als tiener begonnen met de iPod, daarna volgde (zakelijk) een MacBook Pro. Dat beviel goed, ik heb een Mac mini in een datacenter laten plaatsen. Mijn Samsung verkocht en overgestapt naar de iPhone (eerst de 4S later de 5S). Een Tablet voor het gezin, de iPad. De MacBook Pro verkocht en een nieuwe aangeschaft (2013) en afgelopen november een MacBook Air. Daarnaast ook nog een Airport met 2TB opslag voor het geval dat een van de systemen crasht.

Mijn nog geen half jaar oude iPhone vertoonde grote problemen, later bleek dat de chip van de CPU kapot was. Ik heb uiteindelijk van de winkel waar ik deze kocht het aankoopbedrag terug ontvangen. Apple gaf niet thuis. Diep teleurgesteld was ik!

Nog geen drie maanden oud was mijn MacBook Air, de SSD begaf het in januari van dit jaar. Volgens Apple omdat het maximaal aantal keer dat de SSD overschreven was, was bereikt. Uit coulance hebben zij het probleem verholpen. Er werd mij nog verteld dat dit de eerst volgende keer wel 500 euro zou gaan kosten. Ik ging er vanuit dat het zo ver niet zou komen. Want Apple zegt 'de huidige SSD's gaan langer mee dan de oude HDD'. De HDD van mijn MacBook Pro heeft het altijd probleemloos gedaan. Ik gebruik de MacBook Air naast de Pro voor het bewerken van foto's. Dat gaat heel goed, de processor heeft voldoende kracht en het scherm is prachtig. Sinds enkele weken is het systeem wederom heel traag, zo traag dat er nauwelijks mee te werken valt. Ik heb wederom contact opgenomen met Apple. Na inspectie zou dit inderdaad ruim 500 euro gaan kosten, en die 500 euro zou voor mijn rekening zijn. Het apparaat had ik net 7 maanden in bezit. Volgens Apple is een SSD niet geschikt om veelvuldig te gebruiken.

Ik was niet op de hoogte van het feit dat bij Apple alles vast gesoldeerd zit. Even de SSD voor een paar tientjes vervangen zit er niet in! Mijn systemen gaan gemiddeld zo'n vijf jaar mee. Ik gebruik hiernaast ook nog laptops/desktops met Windows, waar ik nooit problemen mee heb. Afgezien van een kleine reparatie welke je goed zelf kan uitvoeren.

Inmiddels start de Air helemaal niet meer op, ik kan ook niet meer via C+R de schijf inspecteren of herstellen. Zodra ik het systeem opstart verschijnt een mapje met een vraagteken, dat knippert. Inmiddels twijfel ik ernstig aan de betrouwbaarheid van Apple, maar ik blijf hopen dat het nog goed komt. Iemand tips?

Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 20:03    reactie #1
geplaatst door: jtk
Een goed gefabriceerde SSD krijg je normaal gesproken niet stuk binnen een jaar, ook als je die extreem intensief gebruikt. Het Apple-service verhaal dat je aanhaalt is BS en van coulance kan geen sprake zijn: je hebt volgens Europese regels recht op een goed werkend apparaat. Een klein percentage van geleverde SSDs vertoont kinderziektes en het lijkt er op dat je daar mee te maken hebt. Het enige dat daartegen helpt is hardnekkig op je strepen staan en garantie claimen, ook na een vervanging. Zorg dat je de communicatie met je leverancier documenteert.

Dat in recente modellen de SSD (en ook het RAM geheugen) niet vervangbaar is had je wel kunnen weten. Er wordt, ook op dit forum, veel over gemopperd. Het voordeel is wel dat er geen storingen optreden door lose contacten.

Of je SSD echt overleden is, is op grond wat je vertelt niet zeker (maar lijkt wel waarschijnlijk). 't Lijkt me de moeite waard je MBA te starten van een externe schijf (of USB stick) en de SSD met schijfhulpprogramma te analyseren/herstellen/formatteren. Overigens, uit eigen ervaring, een defecte SSD kan, na opnieuw formatteren en het installeren van OS X, een dag goed werken en dan alsnog er mee stoppen.

Voor de volledigheid: een kapotte CPU in een hal jaar oude iPhone valt volgens Europees recht ook gewoon onder de garantie (tenzij je er mee bent gaan zwemmen of zo).

jtk
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 20:25    reactie #2
geplaatst door: anneappel
Dank voor je reactie.

Inmiddels verscheen het scherm met de hulpprogramma's en het was mogelijk Mavericks te installeren. Op dit moment is hij dat aan het downloaden, maar er gebeurt niets. Hij blijft steken op 1 uur 19 en dat staat er nu al een kwartier.

Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 20:26    reactie #3
geplaatst door: anneappel
Voor de goede orde, ik heb eerst - wederom - de schijf gecontroleerd en het programma zegt dat alles in orde is.
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 20:59    reactie #4
geplaatst door: Brinky
Helaas moet ik je gelijk geven wat betreft de kwaliteit van Apple producten. Alhoewel er op dit forum mensen zijn bij wie nooit wat mankeert heb ook ik andere ervaringen. Van scheuren in iPhones, kapotte videokaarten of haperende trackpads. Het een wordt wel via garantie verholpen het andere weer niet.

Een tip die ik je kan geven is met het defecte apparaat naar een Genius Bar van een Apple Store te gaan. Ik heb het gevoel dat ze daar wat coulanter zijn dan via de telefoon of bij een Apple Service Provider.

Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 21:05    reactie #5
geplaatst door: anneappel
Het systeem is tijdens het downloaden vastgelopen. Na opnieuw opstarten verschijnt wederom het mapje met het vraagteken. Ik heb een afspraak staan voor vrijdag in Amsterdam en ik hoop dat zij ook direct het probleem kunnen verhelpen.
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 21:16    reactie #6
geplaatst door: anneappel
De Mac is zojuist uit zichzelf opgestart en is nu weer aan het downloaden.. Moet niet gekker worden.
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 21:30    reactie #7
geplaatst door: jtk
Even voor de duidelijkheid: heb je je MBA gestart met een externe schijf/USB stick èn de SSD geformatteerd ("wissen" in schijfhulpprogramma)? Alleen OS X opnieuw installeren (zonder formatteren) is waarschijnlijk niet voldoende.

@Brinky: Apple medewerkers van de Genius bar zijn niet coulant maar houden zich aan wetgeving en garantievoorwaarden. Kennelijk gebeurt dat niet overal en, natuurlijk, bij alleen een telefonisch contact is het makkelijk je met een kluit in het riet te sturen.

jtk
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 21:34    reactie #8
geplaatst door: anneappel

Citaat
jtk om 21:30, 17-06-2015
Even voor de duidelijkheid: heb je je MBA gestart met een externe schijf/USB stick èn de SSD geformatteerd ("wissen" in schijfhulpprogramma)?

Ja dat heb ik, en hij is nu klaar met downloaden en aan het installeren, ben zeer benieuwd of ik OS X weer aan de praat krijg.

Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 21:48    reactie #9
geplaatst door: anneappel
De Mac wordt warm, de koeler draait op volle toeren, maar nog 7 minuten zegt 'ie. Hopelijk drijft er straks geen vloeibaar aluminium over mijn bureau ;).
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 21:49    reactie #10
geplaatst door: boerenman
Ook al zou het nu lukken dan zou ik toch naar de afspraak in Amsterdam gaan. Ik zou het apparaat niet meer echt vertrouwen.
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 22:01    reactie #11
geplaatst door: anneappel
Mavericks doet het, nu kijken of het updaten naar Yosemite ook succesvol gaat.
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 22:01    reactie #12
geplaatst door: Brinky

Citaat
jtk om 21:30, 17-06-2015
Even voor de duidelijkheid: heb je je MBA gestart met een externe schijf/USB stick èn de SSD geformatteerd ("wissen" in schijfhulpprogramma)? Alleen OS X opnieuw installeren (zonder formatteren) is waarschijnlijk niet voldoende.

@Brinky: Apple medewerkers van de Genius bar zijn niet coulant maar houden zich aan wetgeving en garantievoorwaarden. Kennelijk gebeurt dat niet overal en, natuurlijk, bij alleen een telefonisch contact is het makkelijk je met een kluit in het riet te sturen.

Wanneer ik met een MacBook adapter met een duidelijke scheur in de kabel naar de genius bar ga en ik krijg zonder probleem een nieuwe dan noem ik dat coulant. Maar jouw verhaal over het volgen van de wet klopt ook

Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 22:05    reactie #13
geplaatst door: anneappel
Vertrouwen in het apparaat heb ik inderdaad al een tijdje niet meer..
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 22:22    reactie #14
geplaatst door: malpiet
Ik begrijp echt niet waarom je al deze moeite neemt?
Je hebt gewoon garantie en je moet je niet zo laten afschepen.:wink:
Apple is een massa product daar is niets heiligs aan dus alles kan gewoon stuk gaan net als elk ander product en daarom hebben wij als consument garantie. Ga naar de winkel en laat dat ding achter en je eist dat die wordt gerepareerd.
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 22:42    reactie #15
geplaatst door: Sypie
Over het stukje SSD wat in je laptop zit: Misschien is die stuk of is je logicboard defect. toch klopt de bewering van de medewerker, die een bedrag van €500 genoemd heeft én gezegd heeft dat het door het gebruik komt, niet. Als je dit stuk leest zul je zien dat er gigantisch veel data voor nodig is om een SSD kapo te krijgen: http://us.hardware.info/reviews/4178/10/hardwareinfo-tests-lifespan-of-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-updated-with-final-conclusion-final-update-20-6-2013

Om een klein stukje aan te halen van dat artikel (wat over een 256GB schijf gaat):

If we take the 764 TiB and an average of 10 GiB of writes per day, we arrive at a lifespan of 214 years. Keep in mind that we sequentially write and fill the SSD which gives us write amplification factor of only 1.04 or 1.05. That's the difference between the write commands sent to the SSD and the writes executed by the SSD internally. The general assumption is a WAF of around 3.0 for normal consumer use with SSDs that don't employ compression tricks. That translates to a lifespan of 75 years. Even when you push an SSD to the max by downloading lots of movies everyday up to an average of 30 GiB per day, the SSD will still last you 24 years. Nomatter how you use it, it will last longer than the period you plan on using it (most people like to add more capacity after a certain time). A functional lifespan of 10 years is already unusually high for a storage medium.

Kortom: vecht voor je recht! Een SSD hoort helemaal niet kapot te gaan binnen dit tijdsbestek. En wanneer een Apple niet gemaakt is voor productiewerk dan moet je je afvragen wat de halve design- en videowereld met die apparaten moet.

Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 22:55    reactie #16
geplaatst door: JH
Zoals gezegd: het is een bullshit verhaal over die SSD slijtage! En je hebt nog gewoon garantie, dus terug naar de winkel en een nieuw schijf erin (of nieuwe Macbook).
Maak het jezelf niet moeilijk nu, je hebt de wet/het recht aan je zijde.
Mac-musician
Teleurgesteld door de winkel
17 juni 2015 - 23:04    reactie #17
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb goede ervaringen met garantie op Apple spullen bij MyCom en MediaMarkt, de eerste 3 (bij MM 2) jaar een eenvoudige geen gezeur garantie: gratis reparatie of vervanging.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 00:13    reactie #18
geplaatst door: anneappel
Ik houd niet van opgeven, maar zojuist is de Mac wederom 'gecrasht', dit keer tijdens het coderen. Dan is er toch iets niet goed. Ik kan ook geen verbinding krijgen met de Time Capsule, zelfs via Windows kom ik gewoon in de map en alle data staat er nog in. Ook mist een helft van het menu als ik de Finder open.

Vrijdag 18.00 uur word ik in Amsterdam bij de Apple Store verwacht, we zullen zien. Ik ben overigens vandaag wel door Apple gebeld nadat ik mijn ongenoegen had geuit over de hoge kosten die men in rekening wilde brengen. Wie weet is het vrijdag wel allemaal opgelost.

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 00:38    reactie #19
geplaatst door: Flix

Citaat
anneappel om 19:33, 17-06-2015
Mijn nog geen half jaar oude iPhone vertoonde grote problemen, later bleek dat de chip van de CPU kapot was. Ik heb uiteindelijk van de winkel waar ik deze kocht het aankoopbedrag terug ontvangen. Apple gaf niet thuis. Diep teleurgesteld was ik!

Waarom? Dat is toch precies zoals het moet (volgens de consumentenwet): de verkoper moet met jou de zaak oplossen, niet de fabrikant. En hier was Apple dus niet de verkoper.

Voor de rest: skip de emotie, en zorg gewoon dat je krijgt waar je recht op heb, volgens de geldende wetgeving. Van de partij die betreffende verplichting hoort na te komen. Daarna kun je nog altijd bij de fabrikant om coulance vragen.
En als je er verder geen recht op heb, schrijf het dan af onder het kopje 'pech'. Iedereen heeft wel eens pech, en ook met veel verstrekkende gevolgen dan een kapotte 'Apple'...

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 00:45    reactie #20
geplaatst door: anneappel
Ja ik ken het consumentenrecht, maar aangezien ik AppleCare had afgesloten was ik toch echt op Apple zelf aangewezen ;).
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 02:00    reactie #21
geplaatst door: Flix
Nou, met AC heb je inderdaad echt wat te eisen bij Apple.
Maar juist met AC bezitters gaat Apple volgens mij héél coulant om.
Vreemd dat je niet eerder noemde dat je AC hebt.
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 02:38    reactie #22
geplaatst door: anneappel
Heb ik voor de Air niet afgesloten, voor de iPhone gezien de kans op vallen en diefstal vond ik dat wel de moeite waard. Welterusten.

(Bewerkt door anneappel om 2:39, 18-06-2015)

Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 02:39    reactie #23
geplaatst door: MacMiep
Er worden miljoenen van die apparaten gemaakt. En ja daar gaat wel eens wat mis. En als dingen misgaan gaan ze vaak tegelijk mis. En ja dat is vervelend. Dat is nu eenmaal zo, met alles. Dus om nu zo teleurgesteld in Apple te doen vind ik wat aanstellerig. Bovendien heb je je niet in de voorwaarden verdiept. AppleCare voor iPhone dekt geen kapotte hardware, maar schade. De verkoper van je iPhone met de defecte CPU heeft juist gehandeld conform het Burgerlijk Wetboek. Met Apple zelf had je niks te maken.

"AppleCare+ is een verzekeringspolis voor de dekking van het risico op schade aan uw iPad, iPhone of iPod en de behoefte aan technische ondersteuning. AppleCare+ biedt geen dekking voor storingen die het gevolg zijn van ontwerp- en/of materiaal- en/of fabricagefouten. Dergelijke storingen worden afzonderlijk gedekt door uw rechten onder de consumentenwetgeving of de Eenjarige Beperkte Garantie van Apple"

Wat betreft die SSD hangt het er ook nog vanaf of het een zakelijke aankoop is geweest. Daar geldt het consumentenrecht niet voor!

:reading:

(Bewerkt door MacMiep om 2:59, 18-06-2015)

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Teleurgesteld door de winkel
18 juni 2015 - 05:09    reactie #24
geplaatst door: HEXDIY

Citaat
anneappel om 19:33, 17-06-2015
inmiddels start de Air helemaal niet meer op, ik kan ook niet meer via C+R de schijf inspecteren of herstellen. Zodra ik het systeem opstart verschijnt een mapje met een vraagteken, dat knippert. Inmiddels twijfel ik ernstig aan de betrouwbaarheid van Apple, maar ik blijf hopen dat het nog goed komt. Iemand tips?

Je hebt wellicht je shortcuts fout, Anne: internet recovery is Command-R bij opstart, niet C-R. Met C-R gaat je macje wellicht proberen van een (mogelijk niet bestaande) optical drive op te starten. Precies dan krijg je dat mapje met vraagteken dat wil zeggen: "geen systeem gevonden".
Met "Command-R " moet het lukken. Je dient dan een wereldbol te zien, en dan gaat je Air een minimaal systeem met diagnostics opstarten via Apple Servers. Dat duurt een tijdje, zeker over WiFi. Als dat lukt kan je via Schijfhulp je SSD nakijken, ook je OSX herinstalleren via Recovery Mode. Een geniale zet van Apple. Probeer eens en rapporteer.
Gaat dat niet? Dan is mogelijk je Airport card defect. Welke Air heb je? Nog onder garantie misschien? Apple Care?
Die SSD is (nog) niet gesoldeerd, maar heeft een afwijkende aansluiting. Vervangen dus lastiger, maar niet onmogelijk.
Succes hoor!
Ik hoor je nog.

(Bewerkt door HEXDIY om 5:18, 18-06-2015)

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.