korte intro: ben sinds een jaartje of 7 verstokt apple-gebruiker met een iMac G4 (bolletje), Powermac G4 en cinema display, iBook G4, Macbook en 2e generatie iPods (10 GB en 20GB, beide onverwoestbaar). in de loop der jaren verschillende mensen in mijn omgeving aan de mac gekregen (schoonvader, vrienden etc).
16/9/2005: ik koop een iPod Photo 60GB bij a Mac te utrecht voor mn vriendin haar 30e verjaardag.
17/5/2006: de iPod vertoont kuren: blijft vaak hangen, muziek komt soms slecht door en schakelt zichzelf soms uit terwijl een nummer speelt. in mn nabije omgeving (collega en zusje) heb ik 2 iPod Photo 60GB na welgeteld 13 maanden de geest zien geven, dus ik zie de bui al hangen.iPod ingeleverd bij a Mac en nieuw/vervangende iPod ontvangen
08/09/2006: sad iPod dus ook deze 2e iPod wordt weer teruggebracht naar a Mac, krijg vervangende iPod van hetzelfde type.
omdat ik inmiddels het vertrouwen in deze serie (iPod Photo 60GB) heb verloren doe ik mijn verhaal bij de apple technische dienst en mn maakt een case met deze historie aan. Liefst wil ik dit onstabiele model niet meer, maar apple wil nog geen uitzondering maken. ook omdat het 2e vervangende apparaat (dus mijn 3e iPod in 12 maanden tijd als je de origineel aangekochte iPod meerekent. apple telt alleen de vervangende iPods dus voor hun telt dit als 2e iPod) nog onderweg is.
10/05/2007 (gisteren dus): ook 2e vervangende iPod toont sad iPod en is op geen enkele manier weer aan de praat te krijgen.
11/05/2007: technische dienst apple gebeld, casenummer erweer bij gehaald en complete geschiedenis weer uit de doeken gedaan (inl data en serienummers). na 60 minuten en verschillende 'hogere lijnen' geraadpleegd te hebben (de mensen die je aan de telefoon hebt, hebben niet de bevoegdheid voor uitzonderingen op de garantie te maken), levert niks op.
"Helaas meneer, zelfs met deze voorgeschiedenis komt u niet in aanmerking voor een 'warranty exception'. Deze laatste iPod (nr3 dus!!) heeft van september 06 tot mei 07 perfect gewerkt en dat is langer dan de 90 dagen service-garantie. Misschien kunt u het nog bij a Mac proberen? zij hebben tenslotte met u een verkoopcontract aangegaan, niet apple."
Dit vind ik een erg bekrompen reactie van apple. Feit is dat ik sinds september 2006 maar liefst 3 iPod Photo's heb gehad die allemaal de geest hebben gegeven (steeds in mei en in september, je kan er bijna een patroon in herkennen!). In feite heeft apple me 3 producten gegeven die gewoon niet goed (genoeg) waren. Tenslotte kreeg ik nu ook de reactie: "dan had u maar extra applecare moeten afsluiten". Alsof ik 60 euro extra moet betalen omdat apple met steeds een slecht product opstuurt? 2 iPods dood in 12 maanden en dan zeggen 'hier is nummertje 3 en betaal ff 60 euro extra erbij want deze gaat het ook niet lang volhouden'? Helaas heb ik apple teveel vertrouwd en gedacht dat het bij de 3e keer wel een goed model zou zijn en dat ik met de case achter de hand had bij een volgende defect wel een uitzondering zou krijgen.
Wat nu? Van apple moet ik weer naar a Mac in Utrecht. Dat is een goeie winkel en in het verleden waren zij altijd heel redelijk als er zich problemen voordeden (oa een cinema display met dode subpixels omgeruild). Maar ik zie de bui ook al hangen.
Desalnietemin ben ik erg teleurgesteld in de reactie van apple, die maar niet willen toegeven dat zij geen goed product hebben geleverd en dat de kous af is na 3 defecte iPods in anderhalf jaar. Mochten al mijn apple producten een dergelijke korte levensduur hebben, dan had ik nooit iets van apple gekocht!!
Nu maar hopen dat ik met a Mac tot een deal kan komen. Liefst wil ik dat ze kijken naar de dagwaarde van deze iPod Photo 60GB en dat ik dit bedrag kan gebruiken tot aankoop van een nieuw (en hopelijk probleemloos) model.
Wie van jullie heeft ervaringen met defecte producten na garantietijd en kreeg de apple technische dienst wel op de knieëen? Wat mag ik nog verwachten van a Mac of van apple? Of moet ik me ermaar bij neerleggen dat ik 435 euro betaald heb om anderhalf jaar van een iPod Photo 60GB te mogen genieten?
alvast bedankt voor de reacties!
(Bewerkt door iKev om 13:01, 11-05-2007)
Het probleem is natuurlijk: wat is een reele levensduur van een iPod. Ik weet dat niet, maar misschien iemand anders wel.
Ik snap ook dat je nijdig bent op Apple, maar zij zijn feitelijk geen partij in deze. Succes ermee!
@ Dorkiban: Gezien de voorgeschiedenis kan je je afvragen of je als klant hier ook maar iets zou moeten bijdragen (ik vind van niet) en of Apple hier geen coulance zou moeten betrachten (ik vind van wel).[/news]
en wat fool ook zegt: ik had op zn minst toch wat coulance van apple verwacht. wettelijk hoeven ze misschien niet, maar als apple-fan hoop je er wel op.
Wel vaker zie ik Apple verkrampt reageren op iets dat structureels niet goed is gedaan in iPods of computers. Het patroon is dan erg vaak:
Die krampachtige reaktie aan de telefoon is dan ook tekenend. Misschien is het probleem bij Apple dat ervaringen van de vloer maar erg langzaam tot hogere regionen doordringt? Het is raar.
Het lijkt mij trouwens geen exclusief Apple probleem, maar ik vind wel dat ze 'n premium merk zijn en dan ernaar moeten handelen. Nou ja, ik ga maar eens sparen voor 'n Apple Care van mijn mac Pro - voor het geval dat
Enfin, er is blijkbaar hoop. Want voor het geval van Sad Macs met de 4e generatie iPods schijnt een (bijna) onvriendelijke klap op de iPod in veel gevallen de oplossing te zijn...
http://theappleblog.com/2007/04/23/ipod-death-and-rebirth/
Ik zou 'm ook niet echt laten vallen, maar een flinke klap op je pols of arm.
Succes en laat ons even weten of het gewerkt heeft!
ik krab me nu wel 2x achter de oren vooraleer ik weer mn pro-mac speech afsteek tegen mogelijke switchers.
mn vriendin roept wel dat ze teruggaat naar haar oude 2e gen 10GB, een iRiver of ander merk durf ik nog niet aan (en dat wil ik ook nog niet).
(Bewerkt door iKev om 14:05, 11-05-2007)
iKev om 14:04, 11-05-2007maar ze moeten toch ook snappen hoe belangrijk hun fanboys zijn en welke waarde onze positieve mond-op-mond reclame heeft?
fanboys? je maakt jezelf in elke strijd met Apple danwel zijn retailer al bij voorbaat kansloos. een consument heeft een keus en als je op voorhand al aangeeft dat je een fanboy bent . . . .
apple is gewoon een bedrijf en het gaat om de centen. MS is op dit moment doodsbang dat er werkelijk iets mis is met zijn XBox. kost ze miljoenen als ze niet uitkijken. Apple gedraagt zich op dit punt niet veel anders: ze zullen niet snel toegeven dat het hun fout is, want dan zitten ze ineens met een veel groter probleem.
in jouw situatie zou ik nooit meer een iPod aanraken.
een mensen proberen te switchen moet je sowieso al niet doen. welk belang heb jij daar in vredesnaam bij?
(Bewerkt door Muis om 14:39, 11-05-2007)
Daarbij heeft iKev 'alleen' problemen met dit type iPod en heeft hij een 10 GB en 20GB iPod die hij beide 'onverwoestbaar' noemt... [/news]
Muis om 14:37, 11-05-2007CitaatiKev om 14:04, 11-05-2007maar ze moeten toch ook snappen hoe belangrijk hun fanboys zijn en welke waarde onze positieve mond-op-mond reclame heeft?fanboys? je maakt jezelf in elke strijd met Apple danwel zijn retailer al bij voorbaat kansloos. een consument heeft een keus en als je op voorhand al aangeeft dat je een fanboy bent . . . . in jouw situatie zou ik nooit meer een iPod aanraken.
ok, laat ik mezelf dan macfreak noemen ipv fanboy, daar zitten we tenslotte nu. ik heb nog steeds vertrouwen in apple, mn andere apple producten werken naar behoren. 't valt me alleen zo enorm tegen dat als er dan een keer een product niet voldoet (aan mn eisen, maar die lijken me redelijk. een iPod hoort gewoon langer dan 1,5 jaar mee te gaan niet en niet steeds na 6 maanden de geest te geven) apple zo bekrompen reageert.
Muis om 14:37, 11-05-2007een mensen proberen te switchen moet je sowieso al niet doen. welk belang heb jij daar in vredesnaam bij?
ach kom op, je gaat toch nooit zeggen dat je als mac-liefhebber nooit geprobeerd hebt om een collega/vriend/familielid die zit te prutsen met zn pc'tje te verleiden met de charmes van de mac?
(Bewerkt door iKev om 16:18, 11-05-2007)
helaas krijg ik nu volgend antwoord:
Wij vinden het heel vervelend dat de iPod de beschreven problemen heeft. Zeker gezien de voorgeschiedenis. Helaas bevat ook een iPod componenten door allerlei oorzaken defect of ontregeld kunnen raken. Het lijkt er nu op dat de harde schijf van de iPod defect is. Om te zorgen dat je zorgeloos gebruik kon maken van de iPod krijg je bij de aanschaf van Apple één jaar fabrieksgarantie een half jaar boven de wettelijke garantietermijn. Binnen deze termijn worden reparaties kosteloos gerepareerd en ligt de bewijslast voor de eventuele storing bij de leverancier. Op de eventuele vervangende iPod krijg je bovendien 3 maanden reparatiegarantie vanaf het moment van omruil. Volgens het consumentenrecht heb je altijd recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantieperiode. Bij problemen dien je echter wel zelf aannemelijk maken dat het een fabrieksfout betreft en dat het defect niet door verkeerd gebruik veroorzaakt is. De huidige iPod valt inmiddels 8 maanden buiten de Apple garantietermijn. Apple en A-Mac zullen deze dan ook niet zonder meer kosteloos vervangen of repareren.
Om te zorgen dat je zorgeloos gebruik kon maken van de iPod krijg je bij de aanschaf van Apple één jaar fabrieksgarantie een half jaar boven de wettelijke garantietermijn. Binnen deze termijn worden reparaties kosteloos gerepareerd en ligt de bewijslast voor de eventuele storing bij de leverancier. Op de eventuele vervangende iPod krijg je bovendien 3 maanden reparatiegarantie vanaf het moment van omruil.
Volgens het consumentenrecht heb je altijd recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantieperiode. Bij problemen dien je echter wel zelf aannemelijk maken dat het een fabrieksfout betreft en dat het defect niet door verkeerd gebruik veroorzaakt is.
De huidige iPod valt inmiddels 8 maanden buiten de Apple garantietermijn. Apple en A-Mac zullen deze dan ook niet zonder meer kosteloos vervangen of repareren.
Dus nu moet ik gaan aantonen dat het een fabrieksfout betreft en het defect niet door verkeerd gebruikt verzoorzaak is... hoe doet je dat?
ik heb al uitvoerig beschreven dat dit de 3e iPod van hetzelfde type is dat stuk gaat, op de verschillende fora zijn genoeg getuigenissen van teleurgestelde consumenten te vinden wiens 60GB iPod Photo er veel te snel de geest aan gegeven heeft, ik heb in de nabije omgeving (een zus en beste vriend) wiens iPod Photo 60GB na 13 maanden stuk ging...of moet ik mn beschermhoesje meenemen naar de winkel om te tonen dat we zuinig omgingen met het model?
graag jullie advies over wat ik moet doen.
Ik denk dus ook dat je een brief moet sturen waarin je argumenten geeft waarom het apparaat niet stuk is door jouw schuld.
Emerik om 15:12, 15-05-2007Waarom krijg je eigenlijk geen garantie meer? Als je die iPod gekregenhebt op 08/09/2006 moet je daar normaal toch een jaar garantie op krijgen?Of valt dat ook onder die stomme regel van als we iets herstellen krijg jeer maar 3 maanden garantie op (als je dan buiten het jaar aankoopgarantie valt)?
ja, je krijgt op een 'vervangend apparaat' maar 30 dagen garantie.
bedankt al voor de reacties, alle tips zijn welkom.
Ik ga zeker de discussie verder aan met A-Mac. Uiteraard zitten er wat schrammetjes op de iPod (vooral op de achterkant), maar dat is bijna niet te voorkomen. De iPod is nooit gevallen of in aanraking gekomen met water of wat dan ook. Dus verder ziet het apparaat er fysiek nog prima uit.
De tip om ook nog een brief naar a Mac te sturen neem ik ter harte. Toch denk ik dat ik met mn uitgebreide mail al duidelijk heb aangegeven wat de voorgeschiedenis is. Dat, en de fysiek intacte iPod, zijn denk ik de enige 'bewijslast' die ik heb.
Heb ook al even op de site van de geschillencommissie gekeken, maar zover wil ik (nog) niet gaan.
Probeer het eens, niet geschoten is altijd mis......
TV-consumentenpr programma's willen ook nog al eens helpen, ik herinner me nog de krassen op de 1e generatie Nano's.
majorB om 19:19, 15-05-2007TV-consumentenpr programma's willen ook nog al eens helpen, ik herinner me nog de krassen op de 1e generatie Nano's.
En anders kan je altijd tussen neus en lippen laten vallen dat dit wel een interessant geval voor Kassa of Radar zou zijn. Heeft bij mij al een paar keer voor kleine wondertjes gezorgd... [/news]
vond het altijd een beetje apart slag mensen die daarmee gelijk gaan dreigen, eerst een redelijke oplossing zoeken zat er nooit in.
Mijn advies blijf gewoon even in onderhandeling met je dealer en probeer tot een voor beiden redelijke oplossing te komen, moet volgens mij wel lukken.
Succes
(Bewerkt door Neuroteck om 20:40, 15-05-2007)
ik werk trouwens bij de PO dus die lijntjes met Radar zijn voor mij zelfs erg kort (maar dat wil ik niet hoor)
volgens mij ben je ook een beetje de fout ingegaan door al vrij vroeg contact te leggen met Apple zelf. Zij zijn in princie geen partij.
het enige wat je kan aanvoeren is dat de koopovereenkomst van de kant van de winkel niet of onvolledig is nagekomen. op die grond zou je wellicht vragen om een ontbinding. dit zal de winkel waarschijnlijk niet zonder tussenkomst van een rechter gaan doen. ik vraag me zelfs af of een uitspraak van de rechter in jouw voordeel zal uitpakken.
laten we voor jou hopen dat aMac aardiger is dan we verwachten.
www.consuwijzer.nl
ps voor diegene die een ipod willen aanschaffen. Begrijp dat dixons gratis apple care erbij levert.psps is alleen voor ipod nano 4gb zie ik
(Bewerkt door Brinky om 23:23, 15-05-2007)
(Bewerkt door macman MN om 9:25, 24-05-2007)
Mijn bijna 5 jaar oude iPod zou ik tegen een vriendelijk inruilprijsje ook wel willen omruilen voor zo'n fraaie nieuwe, en ze hoeven mijn oude niet eens te repareren, want hij doet het gewoon nog steeds...
de herstellingsprijs van iPod ligt meestal hoger dan de aanschafwaarde ervanze liggen dan ook in de clinch (weigeren facturen te betalen) met ARCvind ik best wel grappig.. ben benieuwd hoe dat verhaal gaat eindigen.. is nu al enkele maanden zo.