Ik heb vorig jaar een (tweedehands) EV gekocht. Prijsverschil tussen EV en brandstof wordt inderdaad steeds kleiner, maar niet al te oude auto's zijn gewoon soweiso vrij duur.
Voor mij telde milieu zwaar mee. Ik heb mijn vorige brandstofauto veel langer doorgereden dan ik normaal doe, simpelweg omdat ik niet meer wilde investeren in een brandstofauto en ik gewacht heb tot er een voor mij betaalbare EV kon komen zonder dat ik veel moest inleveren op comfort en gebruik.
Aanschaf is duurder, maar ik rijd nu voor 4-5 cent per kilometer aan energiekosten. Ik besef me goed dat dat alleen kan met een eigen laadpaal. Als je geen mogelijkheid hebt om thuis te laden en overgeleverd bent aan de publieke laadmogelijkheden met bijbehorende commerciële tarieven, dan valt de business case heel anders uit.
Komende jaren gaat er ook een steeds breder aanbod aan tweedehands EV's met een fatsoenlijk bereik komen. De gemiddelde Nederlander rijdt niet zoveel. Met een bereik van 3-400km kom je in de praktijk nooit in de problemen. Ja, je moet even een dagje vooruit denken wanneer je de auto nodig hebt, zodat hij vol genoeg is als je wat verder moet, maar dat is in de praktijk voor ons een non-issue.
Onze overheid is niet altijd heel voorspelbaar. Als het eindelijk eens doordringt bij de grote massa dat we het klimaatprobleem serieus moeten gaan aanpakken als we deze planeet leefbaar willen houden, dan komen er uiteraard ook financiële ontmoedingsprikkels (lees: extra belasting) op fossiele brandstoffen, net zoals dat ook gebeurt met tabak, suiker etc. Ik denk dat dat op de lange termijn onvermijdelijk is.