Ach dat voetbal heeft me altijd al gestolen kunnen worden.
Ik weet nog dat ik me als tiener verheugde op een cowboyfilm, waarin stoere mannen in een zinderende woestijn elkaar vanonder breedgerande hoeden dreigend aan zouden kijken, de hand aan de colt. Met een paar fraaie plottwisten, zoals het een spaghettiwestern betaamt.
Maar op het laatste moment werd het programma omgegooid voor 22 lummels die om een bal stoeiden. Zet dat dan meteen in de gids!
Enfin, pas op mijn 35e heeft mijn vriendin me een geheim uitgelegd, dat blijkbaar elke andere jongen en man al bij de geboorte weet: de buitenspelregel. En toen begreep ik pas dat ik -ondanks dat ik een van de betere sporters in de klas was- bij de gymles altijd als laatste werd gekozen.