Snapshots uitschakelen
gisteren 13:52   
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Ik werk nooit met snapshots. Het enige dat ik doe is regelmatig een backup maken met Time Machine. Snapshots nemen veel verborgen schijfruimte in. Is er een manier om deze definitief uit te schakelen? Of zie ik iets over het hoofd. :withstupid:
TIA
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M4 40 GPU / M1 32 GPU Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  eMac 1.4 GHz  PowerMac G4 Beige 500 MHz
Snapshots uitschakelen
gisteren 14:27    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Nee, die mogelijkheid is er niet (meer).

Waarom zou je dit willen ? MacOS regelt dit allemaal automatisch zelf.

https://www.appletips.nl/time-machine-snapshots-verwijderen/
Ⓒnnsa(i)-2025
Snapshots uitschakelen
gisteren 14:39    reactie #2
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Ik wou dat doen omdat de snapshots veel schijfruimte in beslag nemen. Als ik grote bestanden, bvb films verwijder, komt de schijfruimte niet onmiddellijk vrij.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M4 40 GPU / M1 32 GPU Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  eMac 1.4 GHz  PowerMac G4 Beige 500 MHz
Snapshots uitschakelen
gisteren 15:24    reactie #3
geplaatst door: HCvP
Heb je de Time machine back-upschijf permanent aan de Mac hangen? Want dan regelt MacOS het zelf en zal je ook niet snel last hebben van de omvang van locale snapshots.
Als je de back-upschijf alleen af en toe aankoppelt voor om Time Machine een back-up te laten maken kun je de instelling voor Time Machine op 'handmatig' zetten en dan worden er ook geen locale snapshots gemaakt. Je loopt wel een risico dat je een bestand niet kan terughalen als het nog niet in je vorige back-up zat. Maar dat moet je zelf afwegen. En vergeet niet om de backup te starten via de menubalk als je de back-upschijf hebt aangekoppeld!
Snapshots uitschakelen
gisteren 15:33    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Ik wou dat doen omdat de snapshots veel schijfruimte in beslag nemen. Als ik grote bestanden, bvb films verwijder, komt de schijfruimte niet onmiddellijk vrij.
Die schijfruimte komt pas vrij als het nodig is.

In Schijfhulpprogramma kan je ze handmatig verwijderen.
Ⓒnnsa(i)-2025
Snapshots uitschakelen
gisteren 15:47    reactie #5
geplaatst door: Mac Hammer Fan
HCvP, mijn instelling voor Time machine staat op handmatig en ik koppel af en toe mijn backup schijf los.
nnsa, ik heb de APFS momentopnamen (Time Machine) gewist onderaan, er kwam eerst meer ruimte vrij maar het is nu al weer merkbaar verminderd. Er is in het venster nog een momentopname van de Macintosh HD van 12 GB onder intern.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M4 40 GPU / M1 32 GPU Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  eMac 1.4 GHz  PowerMac G4 Beige 500 MHz
Snapshots uitschakelen
gisteren 17:24    reactie #6
geplaatst door: nnsa
Ik weet niet of het een SSD betreft, maar voor een SSD is dit gedrag normaal.
Ⓒnnsa(i)-2025
Snapshots uitschakelen
gisteren 17:56    reactie #7
geplaatst door: HCvP
... mijn instelling voor Time machine staat op handmatig... Er is in het venster nog een momentopname van de Macintosh HD van 12 GB onder intern.

Bedoel je dat die locale momentopnamen zijn aangemaakt met Time Machine op 'handmatig' en er een nieuwe is aangemaakt nadat je alle momentopnamen had verwijderd? Met Time Machine op 'handmatig' is dat wel vreemd gedrag. Bij mijn MacBook Pro en iMac treedt het in ieder geval niet op.
Snapshots uitschakelen
gisteren 20:16    reactie #8
geplaatst door: boiing
Ik wou dat doen omdat de snapshots veel schijfruimte in beslag nemen. Als ik grote bestanden, bvb films verwijder, komt de schijfruimte niet onmiddellijk vrij.
Misschien omdat er nog steeds genoeg ruimte beschikbaar is?

Citaat
Je Mac beschouwt de ruimte die door de momentopnamen wordt gebruikt gewoon als beschikbare opslagruimte. Je hoeft je geen zorgen te maken over hoeveel opslagruimte de lokale momentopnamen in beslag nemen, omdat ze geen gebruik maken van de schijfruimte die nodig is voor taken zoals het downloaden of kopiëren van bestanden, of het installeren van nieuwe software. Time Machine slaat momentopnamen alleen op op schijven die veel vrije ruimte hebben. Time Machine verwijdert momentopnamen automatisch wanneer ze ouder worden of als er ruimte nodig is voor andere dingen. (bron)

Heb je echt een probleem Mac Hammer Fan of is het alleen een gevoel..?
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Snapshots uitschakelen
gisteren 20:29    reactie #10
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Ik heb nog 320 GB vrij nu van de 1TB. Ik heb meer dan 140 GB aan bestanden op een externe schijf gezet.
Mijn streefdoel is altijd geweest van minstens 20% schijfruimte beschikbaar te laten. Bedankt voor de info, boiing, HCvP en nnsa.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M4 40 GPU / M1 32 GPU Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  eMac 1.4 GHz  PowerMac G4 Beige 500 MHz
Snapshots uitschakelen
gisteren 20:36    reactie #11
geplaatst door: boiing
Mijn streefdoel is altijd geweest van minstens 20% schijfruimte beschikbaar te laten.
Goed streefdoel, doe ik ook! Het punt is dat je snapshots dus niet mee hoeft te nemen in die berekening. Als het nodig is heb krijg je die ruimte erbij, en Apple bepaalt wanneer het zover is :wink:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Snapshots uitschakelen
vandaag 10:20    reactie #12
geplaatst door: Flix
Jaja, mooi hoor die 20%. Maar het behalen van het 'streefdoel' moet natuurlijk geen doel op zich worden.
Gewoon leven, ademen, computeren, en bedenken dat die 20% wel de minste van al je (mogelijke) problemen is, by far.🤪
Snapshots uitschakelen
vandaag 10:37    reactie #13
geplaatst door: boiing
... dat die 20% wel de minste van al je (mogelijke) problemen is, by far.🤪
Yep. Maar 5% wél :tounge:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Snapshots uitschakelen
vandaag 10:39    reactie #14
geplaatst door: nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
Snapshots uitschakelen
vandaag 11:43    reactie #15
geplaatst door: Flix
Hmm, 1% ook, ja :thumbs-up:
Snapshots uitschakelen
vandaag 12:23    reactie #16
geplaatst door: JaVaWa
Goed streefdoel, doe ik ook! Het punt is dat je snapshots dus niet mee hoeft te nemen in die berekening. Als het nodig is heb krijg je die ruimte erbij, en Apple bepaalt wanneer het zover is :wink:.
Allemaal leuk en aardig, maar laatst was ik bezig met het samenvoegen van fotocollecties waarbij op een gegeven moment de schijf letterlijk helemaal vol zat; 0% over. Toen moest ik toch de snapshots verwijderen met Schijfhulpprogramma.
Snapshots uitschakelen
vandaag 12:35    reactie #17
geplaatst door: boiing
Tsja, geen idee. Ik laat zien wat Apple zegt. Kreeg je foutmeldingen of zag je alleen dat er 0% stond?
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Snapshots uitschakelen
vandaag 12:43    reactie #18
geplaatst door: JaVaWa
Ja, een foutmelding dat er te weinig schijfruimte over was. Wel een beetje laat, na controle mijnerzijds bleek dat er niets over was... Je zou toch verwachten dat de melding wat eerder verschijnt.
De precieze tekst van de foutmelding weet ik niet meer, ik weet nu wel dat ik niet altijd kan vertrouwen op wat Apple zegt.
Snapshots uitschakelen
vandaag 13:14    reactie #19
geplaatst door: nnsa
Misschien 'handiger' om eerst je beschikbare ruimte te bekijken, als je aan zoiets begint ? Maar dat is mostert na de maaltijd...
Ⓒnnsa(i)-2025
Snapshots uitschakelen
vandaag 13:20    reactie #20
geplaatst door: orange
Ik heb nog 95 GB beschikbaar op mijn schijf. Er staat niet vermeld hoeveel ruimte nog extra beschikbaar is door de snapshots. Dat kan in theorie dus lastig zijn als je een keer iets groots heen en weer moet kopiëren.

Heb ik nog 95 GB vrij, 100?, 120? Joost mag het weten.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Snapshots uitschakelen
vandaag 13:29    reactie #21
geplaatst door: JaVaWa
Misschien 'handiger' om eerst je beschikbare ruimte te bekijken, als je aan zoiets begint ? Maar dat is mostert na de maaltijd...
De beschikbare ruimte was ruimschoots voldoende, maar het ging wel om heel erg veel bestanden. Als je dan wat verplaatst naar een andere map, of een deel verwijdert en daarna opnieuw van een andere schijf kopieert gaat het blijkbaar heel hard.
MacOS raakte ook aardig in de war, soms gaf het waardes voor de beschikbare en vrije ruimte aan die samen een stuk groter waren dan wat de schijf daadwerkelijk is...