Wacom reageert niet meer [OPGELOST]
5 juni 2019 - 19:35   
geplaatst door: jaco123
Al meer dan 20 jaar gebruik ik een Wacom pen als primaire invoerapparaat voor mijn Mac.
Door de jaren heen het nodige gedoe gehad met drivers die het net niet helemaal deden, maar nu sta ik toch voor een probleem waar ik geen oplossing voor heb.

Sinds vandaag reageert mijn Wacom helemaal nergens meer op. Komt wel eens voor, dan is het een kwestie van de USB-stekker even loshalen en weer vastmaken, of even uitloggen en weer inloggen. In een enkel geval de hele computer opnieuw opstarten.
Dat helpt nu allemaal niet meer.
Ook verwijderen en herinstalleren van de drivers helpt dit keer niet.

Het gekke is: Bij Systeemvoorkeuren -> Wacom-tablet wordt mijn tablet correct herkend.
Je kunt daar in het meun "Over-> Diagnose" nog veel meer info krijgen en de driver ziet ook de pen correct werken (coördinaten, drukniveau, knoppen die ingedrukt worden, alles werkt gewoon).

Het enige dat niet werkt is dat de muis-cursor reageert op basis van wat ik met mijn pennetje doe. (Dat is toch wel een beetje de essentie....)
Probleem treedt op alle accounts op.


Heeft iemand goede ideeën hoe ik dit verder kan onderzoeken? Ik ben een beetje door mijn inspiratie heen...

Zoals gezegd: het probleem begon vanmorgen ineens, ik heb in de afgelopen dagen geen software-updates gedaan, dus het kwam ook schijnbaar "spontaan" opzetten.
Bewerkt: 6 juni 2019 - 22:16 door jaco123
antw: Wacom reageert niet meer
6 juni 2019 - 16:22    reactie #1
geplaatst door: ardie
Kabeltje kapot/versleten na 20 jaar?
antw: Wacom reageert niet meer
6 juni 2019 - 17:15    reactie #2
geplaatst door: jaco123
@ardie: Goede suggestie. Ik heb net even een andere geprobeerd, maar daar lag het niet aan.
Ook uit het feit dat de wacom-diagnose wel alles goed doorgeeft lijkt de kabel ok.

Inmiddels ook al een safe boot geprobeerd, maar ook dat helpt niet.

(ik ben overigens in die 20 jaar al aan mijn 3e wacom toe, ik noemde het meer om aan te geven dat ik al de nodige driver-ellende had meegemaakt met Wacom's, dit gedrag is echt helemaal nieuw voor me)
antw: Wacom reageert niet meer
6 juni 2019 - 22:16    reactie #3
geplaatst door: jaco123
Ik heb het probleem toch op kunnen lossen. Als eventuele naslag voor anderen nog even mijn zoektocht:
- Normaal gebruik ik mijn Wacom alleen op mijn vaste computer. Ik heb de drivers op mijn macbook geïnstalleerd en daar werkte alles prima.
- Ik kwam erachter dat de wacom-uninstaller de software helemaal niet goed verwijderd en er nog heel veel achterbleef. Handmatig alles verwijderd, herstart en dan drivers herinstalleren. -> Helaas geen verschil

De oplossing bleek te zijn:
- Ga naar Systeemvoorkeuren -> Beveiliging & Privacy
- Tabblad Privacy
- Kies in de linkerkolom "Toegankelijkheid"
- Scroll in de rechterlijst van programma's naar beneden naar de "WacomTabletDriver"
- Zet hier een vinkje voor

Kennelijk was mijn computer deze instelling spontaan vergeten en is het ook niet een instelling die de Driver-installatie even voor je goed zet ?

Anyway, hij doet het weer! :thumbs-up:
antw: Wacom reageert niet meer [OPGELOST]
7 juni 2019 - 10:10    reactie #4
geplaatst door: neoman
Je computer was deze instelling niet spontaan vergeten. Het werd veroorzaakt door de update naar MacOS 10.14.5.

Apple heeft de beveiliging voor apps die niet uit de app store komen wat verder opgeschroefd en dat zorgt ervoor dat het vinkje voor "WacomTabletDriver" niet aan stond. Als je de software niet opnieuw had geïnstalleerd had je "WacomTabletDriver" zelfs niet eens in het lijstje zien staan.

Hoe je dan moet handelen staat op de site van Wacom.
https://wacom.com/en-us/support?guideTitle=Why-is-the-Pen-and-Touch-functions-not-working-after-the-Mac-OS-10.14.5-update%3F&guideId=015-478
antw: Wacom reageert niet meer [OPGELOST]
7 juni 2019 - 10:56    reactie #5
geplaatst door: jaco123
neoman: 10.14.5 kan het niet zijn, die heb ik op 15 mei al geïnstalleerd.
Ik heb automatische updates altijd uitstaan, juist om te voorkomen dat er dingen "spontaan" niet meer werken en ik geen idee heb wat er veranderd is.

Maar je hebt me wel op het juiste spoor gezet! Ik heb de /var/log/install.log doorgespit en daar zag ik dat van de week op het moment dat mijn Wacom ermee op hield er inderdaad een GateKeeper-configdata-update geweest is.
Die laat ik wel automatisch installeren, want als er een keer een dringend  security-issue is dan vind ik dat wel een prettig idee.

Maar zo'n Gatekeeper-update kan dus best heftige bijwerkingen hebben zo blijkt...

Jammer dat Apple het niet heel makkelijk maakt om te achterhalen wanneer dergelijke updates geïnstalleerd worden. Zelfs de 10.14.5-update kun je nergens makkelijk terugvinden wanneer je die geïnstalleerd hebt. Dat was pre-mojave gewoon in de App-store te vinden bij "recent geupdate".

Ik ben weer gerustgesteld dat het niet spontaan gebeurde, maar dat er een verklaring is.
(die Wacom-pagina had ik trouwens wel willen vinden voor ik er zelf achterkwam, nou ja, weer wat geleerd zullen we maar denken)
antw: Wacom reageert niet meer [OPGELOST]
7 juni 2019 - 11:26    reactie #6
geplaatst door: Robert
De bijdrage van neoman heeft in ieder geval gezorgd voor een nieuw nieuwsbericht hier op MacFreak.  :thumbs-up:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.