Tiscali ADSL Special met Telefonie
15 maart 2005 - 21:53   
geplaatst door: ab
Heeft er al iemand ervaring opgedaan met
Tiscali ADSL Special met Telefonie?

Zo ja, wat kun je me daarover vertellen?

Tiscali ADSL Special met Telefonie
15 maart 2005 - 22:07    reactie #1
geplaatst door: andre65
Wel met zonnet/versatel

Telefonie gaat niet via de adsl lijn, maar gewoon via het ouderwetse lijntje.. Je gewone analoge telefoon dus.
Ze veranderen gewoon iets op de centrale van KPN.  Je belt met een soort van 1659 nummer om goedkoop te bellen. (denk ik)

Tiscali ADSL Special met Telefonie
16 maart 2005 - 01:09    reactie #2
geplaatst door: Robert
@ andre65 :

Ik denk dat jij het over wat anders hebt, op dit moment heeft Tiscali een aanbieding met Voice over DSL.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
16 maart 2005 - 08:37    reactie #3
geplaatst door: JJK
Nog geen ervaring. Ik heb het 2 weken geleden aangevraagd en als alles goed gaat, wordt 29 maart mijn Versatel verbinding overgenomen door Tiscali. Telefonie is inderdaad via VoIP, je krijgt een modem waaraan je max. 2 telefoontoestellen kan koppelen (geen ISDN). De kwaliteit hangt wel af van het gebruik van je lijn. Volgens Tiscali kan de kwaliteit minder worden als je heel veel aan het downloaden bent terwijl je belt. Het is dus even afwachten of je dat ook echt in de praktijk gaat merken.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
21 maart 2005 - 21:28    reactie #4
geplaatst door: ab
Verder niemand enige ervaring?
Is er niemand die is ingegaan op het Tiscali-aanbod om van een 'normale' ADSL-aansluiting over te stappen naar een aansluiting met telefonie?
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 00:26    reactie #5
geplaatst door: demeeuw

nog niet.

Ik wachte even af wat de komende maanden aan ervaringen en andere aanbiedingen gaat komen.

(Ik heb gewone ADSL van Tiscali.)

demeeuw

Gegroet, DeMeeuw
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 08:11    reactie #6
geplaatst door: Kapotlood
Een kleine hint die ik van een Wanadoomedewerker kreeg afgelopen zondag:

Ze zeiden dat ze ergens in april komen met een eigen abonement, waarbij je geen KPN
nodig hebt. Dat abonement zou een beetje gaan lijken op het ADSL-direct (+telefonie)
wat ze nu hebben. Je kan bellen, internetten en TV kijken met dat speciale abonement van Wanadoo,
maar je krijgt maar 1 rekening. Een vaste telefoonlijn van bijvoorbeeld KPN heb je niet meer nodig,
omdat ze helemaal op een eigen netwerk zitten.

Een tijdje terug stond Wanadoo in de krant omdat ze de ADSL-kosten die KPN vraagt veel te hoog
vinden, en dat ze daarom onderzoek zouden doen naar een eigen netwerk... wat blijkbaar gelukt is :thumbs-up:

Ze wist me geen precieze datum te geven, maar het zou een abonement zijn van ±25-35 euro,
met al deze opties erin, en met zo'n zelfde (soortgelijke?) modem als die witte die ze nu hebben.

Mvg,
Joram

Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 12:56    reactie #7
geplaatst door: mg

Ik heb me bij Tiscali aangemeld
en dit abonnement van hun gekocht.
Mijn omzetting is gepland op 10-5-2005
Ga je naar de site van Tiscali,
dan zie je dat ze bijna op elke vraag
een antwoord hebben.
Ik heb nu al een aantal jaren
een abonnement bij Tiscali en eigenlijk
heb ik nooit een probleem gehad.
Hun werkwijze is zeer correct.

JUIST VANDAAG
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 13:04    reactie #8
geplaatst door: Robert
Volgens gaat het binnenkort hier ervaringen regenen, ik ga over op 11-4 maar houdt er een ISDN-2 aansluiting naast. (er wordt er één kort daarna opgeheven want ik had twee ISDN-2 aansluitingen)

Laat in ieder geval horen hoe één en ander bevalt, denk wel dat als je die aanbieding ziet zitten je er beter voor kan gaan, de kans dat iemand met ervaringen komt voordat de actie afloopt lijkt me erg klein.

Ik zelf zou er altijd een 'echte' telefoonlijn naast houden, maar bij mij is een hoop van de telefonie zakelijk, en dan is één gemist telefoontje soms een hoop geld waard...

Nog een kleine correctie, ik had het eerder in dit draadje over VoDSL en weet het niet helemaal zeker meer maar geloof dat het eigenlijk VoIP is wat ze i.c.m. dit abonnement aanbieden.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 13:46    reactie #9
geplaatst door: Kapotlood
Fool:
Voordeel van VoiP is, dat je ook gratis een online antwoordmachine hebt, die je desnoods een emailtje
stuurt als je een telefoontje hebt gemist (om welke reden dan ook).
Persoonlijk vind ik dat een stuk handiger, omdat ik geen antwoordmachinekast wil hebben,
en 't ook een beetje onzin vind om te betalen voor nummerherkenning. ;)
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 13:54    reactie #10
geplaatst door: Robert
Eh, ja, maar o.a. ook een stuk makkelijker af te luisteren :confused:  :cool:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 13:58    reactie #11
geplaatst door: Kapotlood
Hahaha, misschien wel... maar ik vertel geen staatsgeheimen, lol!
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 14:22    reactie #12
geplaatst door: Robert
Dat weet je pas als het te laat is! :happy:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
22 maart 2005 - 15:35    reactie #13
geplaatst door: mg

Voor alle zekerheid hou ik
mijn ISDN aansluiting met mijn
3 telefoonnummers.
Bij Tiscali krijg je één nummer
en dat kan we eens te weinig zijn.
Ook voor het versturen van faxen
heb je een nummer nodig,
want dit werkt niet met Tiscali.
Ik denk, dat je na een proeftijd
van twee à drie maanden wel de balans
kan opmaken, ook met de afrekening
van de KPN van je lopende nummers.
Als het goed zou zijn, moet hier geen
gesprekskosten opstaan voor één nummer.
Natuurlijk wel als je een faxverkeer hebt.
JUIST VANDAAG
Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 13:34    reactie #14
geplaatst door: JJK
Ik heb net even gebeld met Tiscali en 31 maart staat de overname van mijn ADSL verbinding gepland. Ik zal zodra het zover is, mijn ervaringen in dit forum posten.

Overigens is de telefoniche helpdesk van Tiscali goed bereikbaar en zijn de medewerkers erg vriendelijk en zoeken ze alles goed uit. Aan de e-mailservice van de helddesk van Tiscali kan echter wel veel verbeterd worden. Reacties komen soms pas na dagen en meestal antwoorden ze iets dat geen betrekking heeft op de vraag (waarschijnlijk lezen ze niet goed wat er staat en sturen ze direct een standaard mail). Dus gewoon bellen. Het is een 030-nummer, en dus een normaal tarief (in tegenstelling tot bijv. Versatel).

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 14:30    reactie #15
geplaatst door: Robert
De meeste helpdesk medewerkers zijn tot nu toe vriendelijk, één uitzondering waarvan ik er maar van uit ga dat die de regel bevestigde :confused:
(en jammer genoeg z'n naam niet verstaan, anders had ik er wel over geklaagd, dermate laag niveau...)

Het is vervelender dat je wèl goed moet doorvragen wil je zeker zijn dat je de goede antwoorden krijgt, want die waren af en toe gewoon tegenstrijdig.

(daarbij spande de zeer onbeleefde meneer de kroon, maar volgens mij had die zo slecht geluisterd dat hij de vraag niet eens had begrepen. Dus alweer de uitzondering...)

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 14:40    reactie #16
geplaatst door: Kapotlood
Ik heb bij Wanadoo altijd netjes antwoord gekregen, hoewel ze niets van de Mac afwisten :)
Ze zochten het altijd netjes voor me uit, of verwezen me door naar KPN/apple.nl

Maar over KPN en DailyCom heb ik minder goeie ervaringen.
Ik had beide tot 3 keer toe een mailtje gestuurd met een vraag, en tot 3x toe kreeg ik een
antwoord waar ik kop nog staart van snapte... net alsof ze de vraag niet gelezen hadden,
en een algemeen antwoordje terugstuurden.

Bij Wanadoo werd ik helaas wel een keer op zondag middag gebeld, terwijl ik vroeg of ze me
donderdagavond wilden bellen, maar ja... ze kunnen ook niet álles goed doen denk ik dan maar, lol!
Over het algemeen hoor ik de minder goeie over de (mail)helpdesk van Tiscali of Versatel.
Ook Zonnet schijnt een niet zo'n enorm goeie helpdesk te hebben.

Ik denk gewoon dat ze bij de meeste providers, en andere helpdesks, gewoon scholieren neerzetten
die lekker goedkoop zijn. Die krijgen dan een grote database waar ze niets van snappen waar alle
antwoorden in staan, en mogen slim gaan doen :D

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 14:42    reactie #17
geplaatst door: JJK
Waarschijnlijk wordt er gewoon ad random een antwoord verstuurd. Een soort helpdesk shuffle.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 14:53    reactie #18
geplaatst door: dewaard
Ik weet niet precies hoe het bij Tiscali werkt, maar ik neem aan dat het om Voice over DSL gaat.

ADSL gaat via dezelde koperlijn als je telefoonverbinding en gebruikt een eigen deel van het frequentiebereik van die lijn. Normaal blijft zo'n 30% van het frequentiegebruik in beheer van KPN, om je telefoonverkeer te faciliteren. Wanneer je kiest voor Voice over DSL neemt je DSL provider ook dit gedeelte van de koperlijn over, en reserveert het voor spraakverkeer.

Je hebt dan twee verschillende kanalen, een voor spraak- en een voor internetverkeer. Via een speciale modem wordt dit verkeer gesplitst en kan je het internetverkeer doorsturen naar je router/computer en het spraakverkeer naar je bestaande telefoonnetwerk. Je hebt dus geen nieuwe apperatuur nodig, alleen een speciaal modem dat deze vertaalslag kan maken.

Voice over DSL is goedkoper dan reguliere telefonie, maar biedt in tegenstelling tot VoIP dezelfde betrouwbaarheid als je huidige verbinding. Daarnaast neemt VoIP een gedeelte van je bandbreedte in beslag, terwijl Voice over DSL een eigen kanaal op de koperlijn heeft dat gescheiden is van het internetverkeer. Daarnaast moet je voor VoIP investeren in nieuwe apperatuur (wanneer je het tenminste los van je computer wilt gebruiken).

Mijn bedrijf biedt onder de verzamelnaam nDSL een aantal DSL producten aan via het netwerk van Bbned, waaronder ook Voice over DSL. Je kunt meer informatie over Voice over DSL terugvinden op http://www.ndsl.nl/nl/225.html en als je dan nog vragen hebt kan je uiteraard contact opnemen met Tiscali of eventueel met ons wanneer je interesse hebt in de mogelijkheden van nDSL.

Edit: Na herlezing van mijn bericht zie ik dat ik vergeten ben om wat te vertellen over je telefoonnummers. Ik kan niet voor Tiscali spreken, maar ga ervan uit dat ze op een vergelijkbare manier als wij te werk gaan. Bij ons kan je gewoon je oude nummer(s) houden, maar kan je ook nieuwe nummers aanvragen.

(Bewerkt door dewaard om 14:55, 23-03-2005)

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 14:58    reactie #19
geplaatst door: Kapotlood
Dewaard:
Maar als je 'n ADSL abonement hebt/neemt met telefonie, is het dan niet automatisch VoiP?

Maar wat zijn dan de voor- en nadelen van VoiP tegenover VoDSL?
Ik vind 't verhaal wat je hierboven schreef een beetje verwarrend namelijk. :blush:

Mvg,
Joram

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 15:34    reactie #20
geplaatst door: dewaard
Nee, VoIP is een andere techniek en staat voor Voice over IP. VoIP is spraakverkeer via het internet en het TCP/IP protocol. Voice over DSL gaat juist _niet_ via het internet, maar via een ander gedeelte van de koperlijn.

Zoals ik in mijn eerdere bericht ook al aangaf heb je ruwweg twee kanalen op je koperlijn: 30% wordt (door KPN) voor telefonie gebruikt en 70% wordt door je DSL provider gebruikt voor je internetverbinding. Bij Voice over DSL wordt die 30% ook door de DSL provider overgenomen en ben je dus helemaal van KPN af!

De DSL provider gebruikt dan het spraakkanaal (die 30%) voor de Voice over DSL dienst. Het spraakverkeer gaat dan via het Voice over DSL protocol de wereld in en wordt door de DSL provider verbonden met het reguliere telefoonnetwerk zodat je ook gewone nummers kunt bellen.

Er zijn een aantal overeenkomsten tussen VoIP en Voice over DSL:
- Goedkoper dan reguliere telefonie
- Gratis bellen met andere gebruikers van de dienst

De voordelen van Voice over DSL ten opzichte van Voice over IP zijn:
- Betrouwbaarheid (VoIP is niet zo betrouwbaar als reguliere telefonie, er kunnen veel dingen mis gaan. Voice over DSL is daarentegen technisch vergelijkbaar met reguliere telefonie, ook qua betrouwbaarheid)
- Je kunt je bestaande telefoonnummer behouden, want bij VoIP niet altijd het geval is
- Bij VoIP heb je nieuwe apparatuur nodig, terwijl de koppeling bij Voice over DSL in de meterkast wordt gemaakt en alle apparatuur hetzelfde blijft
- Je bent helemaal van KPN af en hebt je internetverbinding en telefonie bij dezelfde partij ondergebracht. Bij VoIP moet je tevens een KPN abonnement houden om gebruik te kunnen maken van DSL
- Je computer hoeft niet altijd aan te staan (Als je dat niet wilt moet je in het geval van VoIP een speciale router kopen, en die is bij Voice over DSL inbegrepen in de modem)
- Alles blijft zoals het was, het enige dat bij Voice over DSL veranderd is het bedrijf waar je de (lagere!) rekening van krijgt en je hebt een andere modem in je meterkast hangen. De rest wordt achter de schermen verzorgt en draait gewoon door.

Is het zo duidelijker? Als er dingen zijn die je niet begrijpt hoor ik graag wat je precies onduidelijk vind en waarom, dan kan ik het uitleggen.

(Bewerkt door dewaard om 15:36, 23-03-2005)

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 15:48    reactie #21
geplaatst door: Kapotlood
Ah dus als ik het goed begrijp (ben een beetj hardhorend af en toe);
- Bij VoiP zit je telefoon "bandbreedte" inbegrepen bij het internet, waardoor je
kwaliteitsverlies krijgt als je heftig aan het downloaden bent.
- Bij VoDSL heb je dat niet, omdat er een bepaalde hoeveelheid bandbreedte vast wordt
gehouden voor de telefonie.

- Bij VoIP (wat Wanadoo nu aanbiedt denk ik) heb je nog wel een abonement bij KPN nodig.
- Bij VoDSL loopt álles via de provider.

Dan heb ik eigenlijk nog 2 vraagjes:
- Bij VoiP krijg je een aparte modem, die je gewoon in je huis hebt staan (zoals de usb/ethernetmodems) toch?
- Je zegt dat je bij VoDSL een andere modem in je meterkast krijgt. Je moet toch gewoon de modem
aan je telefoonaansluiting aansluiten? Ik heb namelijk een gedeelde meterkast, en dan zou dat niet
zo'n fijn idee zijn. En ik kan ook helemaal geen telefoonaansluiting/bekabeling in m'n meterkast vinden :)

Mvg,
Joram

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 16:16    reactie #22
geplaatst door: JJK
Bij Tiscali gaat het telefoonverkeer via VoIP, maar het modem dat je erbij krijgt kan gewoon met je huidige telefoontoestel overweg. Je hebt dus geen andere apparatuur nodig dan het modem dat je van Tiscali krijgt. Tiscali geeft zelf aan op hun website dat de kwaliteit van de telefoonverbinding minder kan worden wanneer je veel aan het downloaden bent.

Het nummer dat je van Tiscali krijgt heeft hetzelfde netnummer als je huidige KPN nummer en als je volledig op Tiscali over wil stappen dan kan je je oude KPN nummer later overzetten naar Tiscali. Wel betaal je dan 10 euro per maand extra omdat KPN de beheerkosten doorberekend voor het in stand houden van de lijn. In alle gevallen heb je 2 nummers (1 Tiscali/1 KPN of 2 Tiscali waarvan 1 je oude nummer van de KPN is). Voor 9,76 per maand heb je echter een BelBudget abo bij de KPN en kan je altijd terugvallen op dit nummer. Alleen heb je het ongemak dat je binnenkomende telefoontjes via de KPN komen en je uitgaande via Tiscali zullen gaan als je gratis wil bellen naar vaste nummer.

Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 16:42    reactie #23
geplaatst door: Robert

Citaat
JJK om 16:16, 23-03-2005
Bij Tiscali gaat het telefoonverkeer via VoIP, maar het modem dat je erbij krijgt kan gewoon met je huidige telefoontoestel overweg. Je hebt dus geen andere apparatuur nodig dan het modem dat je van Tiscali krijgt. Tiscali geeft zelf aan op hun website dat de kwaliteit van de telefoonverbinding minder kan worden wanneer je veel aan het downloaden bent.

Klopt als een bus.
Ik heb hier trouwens nog specifiek naar gevraagd en ze zeiden dat je de boel wel èrg moet afknijpen wil je er last van krijgen. Klinkt mij ook aannemelijk in de oren...

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tiscali ADSL Special met Telefonie
23 maart 2005 - 16:45    reactie #24
geplaatst door: ab

Citaat
JJK om 16:16, 23-03-2005
...Het nummer dat je van Tiscali krijgt heeft hetzelfde netnummer als je huidige KPN nummer en als je volledig op Tiscali over wil stappen dan kan je je oude KPN nummer later overzetten naar Tiscali. Wel betaal je dan 10 euro per maand extra omdat KPN de beheerkosten doorberekend voor het in stand houden van de lijn...

Duidelijke en informatieve uiteenzetting!

Ik ben al járen Worldonline/Tiscali-abonnee. Heb nooit echte problemen gekend. Werd, de ene keer dat ik hulp nodig had, goed geholpen.

Nog één vraag: wat kan de reden zijn dat het twee tot drie maanden duurt voordat het KPN-nummer weer actief is? Tiscali stelt namelijk dat, vanaf het moment dat ik overstap naar Tiscali ADSL Special met Telefonie het twee tot drie maanden duurt voordat ik mijn KPN-nummer weer kan gebruiken. Hetgeen betekent dat ik íedereen moet laten weten dat ik een nieuw telefoonnummer heb... Hetgeen betekent dat ik íedereen dwing in al hun systemen (Mac's, PC's, GSM's, agenda's, databases, ...) mijn telefoonnummer aan te passen... Als dát maar goed gaat!
Of, heb ik dat verkeerd begrepen?
Of, kan ik overstappen en de boel pas laten acdtiveren wanneer ik weer over mijn huidige KPN-nummer kan beschikken?