EU-commissaris mengt zich in iTunes-discussie
13 maart 2007 - 13:03    reactie #25
geplaatst door: Doctor Apple

Citaat
Peter Villevoye om 23:27, 12-03-2007
En waar klagen zij dan over ? Mogen we die "massa's klachten" dan eens weten ?
Ik krijg het gevoel dat die klagende partijen graag "namens consumenten" klagen
maar in feite uit zijn op een lekkere portie media-aandacht... Ik ben erg benieuwd
naar de aantallen iTMS-klanten die werkelijk klagen en wat hun klachten dan zijn.


Zo zie je maar dat oude aannames en emoties parten spelen  :sigh: ...

Om te beginnen: het is al tijden geen iTunes Music Store, maar gewoon: iTunes Store (iTS). Nummer twee: het hele circus rond iTS is eigenlijk te herleiden naar de consumenten-organisaties uit Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland en Frankrijk (gezamenlijk een markt vertegenwoordigend van krap 165.000.000 inwoners) die hun beklag hebben gedaan over een aantal aspecten der End User License Agreement.

Om een belangrijk voorbeeld te nemen:

In de EULA van de iTS staat dat de algemene bepalignen naar Engels recht gelden en utigelegd zullen worden.

Wel: euh, hallo? Hoevelen hier kennen de Nederlandse wet? En, trouwens. Wat heb ik als consument te maken met Engels of Amerikaans recht? Ik woon in Nederland, een lidstaat der Europeesche Unie. Niets te maken met Amerikaans recht, basta.

De EULA moet geconformeerd naar het land waarin handel wordt bedreven. Dat zou lekker zijn: moet ik proberen als kleine ondernemer... In Amerika zaken doen conform Nederlands recht.

En dan nog de bepaling dat iTS ten allen tijde de algemene bepalingen naar eigen inzicht mag wijzigen. Euh, dat is leuk als je een product koopt... Maar in het geval van Lease, want dat is de combinatie iTS & iPod... Je Least het vruchtgebruik van de content. Maar in geen geval wordt je eigenaar. Echter, de verantwoording van opslag en mogelijke fouten wordt volledig bij de consument gelegd.

Bij meerdere winkels kun je, als je je liedjes kwijt bent geraakt, deze opnieuw downloaden. Moet je dat eens proberen bij de iTS...

Erg consumentvriendelijk is dat dus niet. Erg top-down, strak geredigeerd is dit weer wel. Vanuit een business-oogpunt te verantwoorden. Zolang er zich geen problemen voordoen, is het ook een prettige manier van werken. Vooral voor Apple.

Als er zich problemen voordoen, dan geniet Apple in alle rust van zijn Dollars en de consument heeft vaak het nakijken. Zuiver gesproken vanuit een juridische context.

Het is geen zaak van Apple versus de Wereld; al doen de algemene voorwaarden me wel een beetje schrikken en direkt een stereo-type beeld van Amerika schetsen.
Durf te denken!
EU-commissaris mengt zich in iTunes-discussie
14 maart 2007 - 19:43    reactie #26
geplaatst door: Peter Villevoye
Leuk dat je becijfert hoeveel potentiële EU-gebruikers er zijn,
maar ik lees nog altijd niks over aantallen werkelijke klachten.
Iedereen maakt zich druk erom maar wil eigenlijk iets wat niet
geboden kan worden, omdat iT(M)S-leveranciers dat niet willen.
Natuurlijk bepalen zij zelf hun distributiebeleid, maar heeft iT(M)S
nog iets te betekenen wanneer 95% van 't assortiment verdwijnt ?

Dan nog zijn er miljarden aanschaffen gedaan, zonder problemen.

Bij iT(M)S kan je ook kwijtgeraakte nummers opnieuw aanvragen.
Daarover zijn al veel goede signalen (ook in ons forum) vernomen.
Trouwens, wie haalt de tax van maximaal 5 computers ?

Overigens heeft de EU-commissaris aangegeven dat zij slechts een
discussie wilde aanzwengelen maar dat zij (en zowaar onze Neelie)
nu al weten dat Apple juridisch niks verkeerds doet met de iT(M)S.
Alle aantijgingen en dreigingen lijken daarmee van de baan.
Case closed, discussie geopend.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !