[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]In het nieuwsbericht hiervoor hebben we al twee quotes staan van de twee zaken die het meest opvielen omdat ze op MacWorld compleet ontbraken, iLife en OS X 10.5 Leopard.
Maar er zijn nog heel wat meer interessante dingen besproken, en daarom hier een selectie van de meest interessante in willekeurige volgorde:
Dit kwartaal is het beste tot nu toe, dus nog beter dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Waarbij opgemerkt dat dat een kwartaal was van 14 weken en dit een van 13 weken.
Macs zijn goed voor 43 procent van de totale omzet, waarbij vooral de vraag naar laptops erg sterk blijft. Apple is ook erg blij met de internationale verkopen van Macs en iPods en Europa wordt daarbij speciaal vermeld.
De keuze voor het relatief langzame EDGE netwerk van Cingular voor de iPhone is al vaker toegelicht, maar er waren toch weer vragen over. Het antwoord is dat het de snelste optie is die op dit moment op nationaal niveau in de V.S. bestaat en dat dat de iPhone mee zal evolueren als er andere opties zijn. Voor Europa is natuurlijk nog niet bekend welke standaard dat zal worden omdat zelfs de partner nog niet bekend is. Op dit moment switcht de iPhone trouwens al automatisch naar Wifi als dat voorhanden is.
Zowel Wifi als de opties voor sneller internet in Europa zijn beide trouwens wel minder energie-efficiënt.
Op de vraag over de mogelijkheid van een splitsing van de aandelen blijkt dat daar nog niets over bekend is.
Apple ziet de Apple TV als de DVD speler van de 21e eeuw, of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren zal de toekomst leren. De Apple TV staat op dit moment in ieder geval bovenaan bij de best verkopende items op de Apple Store in de V.S. met al ruim 70.000 bestellingen. Of dat alleen de aanloop is of dat de vraag zo hoog zal blijven is natuurlijk nog niet te zeggen, maar het lijkt er op dat de
eerste 100.000 snel, of zelfs al bij voorbaat, uitverkocht zullen zijn.
Bootcamp is al 1,5 miljoen keer gedownload en zal nog steeds (volgens plan) gebundeld worden met Leopard.
Over de rechtszaak met Cisco: Apple vindt het idioot (
silly). Er zijn meer bedrijven die de naam iPhone gebruiken voor VoIP producten en Apple vindt de registratie van de naam iPhone door Cisco op z'n minst niet overtuigend (
tenuous at best). Apple is de het eertse bedrijf dat de naam gebruikt voor een mobiele telefoon en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet, ook als Cisco het tot een rechtszaak laat komen.
Japan is op dit moment een van de zwakste PC-markten in de wereld, waar
IDC al had voorspeld dat die markt met 16 procent per jaar zou krimpen. Bij de mp3-spelers behield Apple 50 procent van de markt. Maar omdat de markt niet groeide in combinatie met een prijsverlaging en de zwakke computerverkoop is het resultaat daar een lagere omzet. Appel heeft nu in Japan de Mac/PC reclames in nagesynchroniseerde versies op de markt gebracht en daar erg positieve reacties op gekregen.
Apple ziet ook het belang van Parallels en geeft ze ondersteuning als erg belangrijke ontwikkelings-partner (
key application partner)