Apple vs. Adobe: Steve reageert
12 april 2010 - 23:19    reactie #25
geplaatst door: Peter Villevoye
@Festen:
O zo, je bedoelt totale controle binnen het iPhone OS.
Ja, dat klopt. Ik dacht dat je Apple als marktspeler in
de hele computer- en IT-branche bedoelde. My bad...

Maar verder:

Apple heeft liever herrie met 'n kudde programmeurs
dan dat ze 't over 3 jaar met miljoenen teleurgestelde
kopers van iProducten en apps aan de stok heeft.

Strenge regels voor de programmeerwiijzen en -tools
hebben ook al hun voordeel getoond op het Mac OS X
(al zijn daar meer talen/tools/libraries op toegestaan).
Het gaat Apple niet om het dwarszitten van codejunks,
het gaat Apple om het waarborgen van een toekomst
die zij een beetje kent en wij nog helemaal niet.

Dat ze daarbij de programmeurs toch flink dwarszitten
en het niet makkelijk maken om producten te "porten"
is een gevolg, niet een moedwillig uitgangspunt.

En voor diegenen die het echte programmeren niet in
hun vingers hebben, bieden web-apps ook oplossingen
(vandaar mijn opmerking over HTML, CSS en scripts).

Enerzijds prijs je Apple voor de elegantie van werking
tussen hardware en software (en design) en anderzijds
heb je moeite met de wijze waarop dat juist is ontstaan
en Apple's wens om dit op 't iPhone OS te handhaven.

Het is geen zoete koek die programmeurs nu slikken;
het is 'n bittere pil, maar op preventief doktersrecept.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple vs. Adobe: Steve reageert
12 april 2010 - 23:29    reactie #26
geplaatst door: Peter Villevoye
Overigens ben ik het in grote lijnen eens met dat artikel
wat Jules aantipte. En als Adobe inderdaad 'ballen' toont
door prima Flash-implementaties voor elkaar te boksen
op andere mobiles en massa's Flash/AIR-apps te slijten,
dan is hen dat natuurlijk van harte gegund.

Ik ben niet per definitie pro-Apple of anti-Adobe in deze,
ik vind alleen dat Apple 't recht heeft om regels te stellen.
Als zij daardoor hun eigen graf graven - nou en, laat ze !
(Net zoals ik 't eigenlijk prima vond dat Microsoft steeds
meer aaneen knoopte met hun Explorers en Windows.)

Maar de meeste tegenargumenten lijken erop gebaseerd
dat Apple of 't iPhoneOS een soort publiekelijk bolwerk is
waar democratie en volkstribunalen heersen. No way...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple vs. Adobe: Steve reageert
13 april 2010 - 14:55    reactie #27
geplaatst door: Festen
@Peter Villevoye

Het artikel wat Jules noemde is inderdaad interessant, en het geeft ook al aan dat verschillende spellen uit de top tien van iPhone downloads nu al in overtreding zijn. Misschien wordt de SDK soep niet zo heet gegeten als opgediend, maar de letter van die regels heeft nu dus al merkbare consequenties voor de gemiddelde gebruiker.

En hoewel niet relevant voor de iPhone, is een browser als Firefox ook in een meta-framework geschreven (zodat deze makkelijk te porten is naar OSX, Linux of Windows). In sommige gevallen is het gewoon onbegonnen werk om de applicatie vanaf de grond weer op te bouwen, of een webversie te maken. De iPhone heeft nu zeer veel apps, dus Apple denkt waarschijnlijk dat het de teugels wat kan aanhalen. Maar Apple heeft met de iPhone een heel nieuwe markt ontsloten en het mobiele OS volwassen gemaakt, vandaar dat we best een beetje streng mogen zijn. Voor je het weet scheppen ze een precedent waarbij Microsoft of Apple gaan bepalen welke tools een ontwikkelaar mag gebruiken om voor hun OS te ontwikkelen.

Daarnaast heeft OSX geen verplichte app-shop met een centraal toelatingsbeleid, daardoor is daar wel een combinatie van vrijheid èn elegantie mogelijk. Als hardware nu nog de beperkende factor is waardoor die vrijheid op een mobieltje niet kan, wacht ik wel even totdat de hardware is meegegroeid.
Apple vs. Adobe: Steve reageert
13 april 2010 - 17:00    reactie #28
geplaatst door: Peter Villevoye
Jobs zei ooit, enkele jaren geleden:
"Ik heb nog minstens één nieuwe computer in mijn hoofd."

Volgens mij telt hij als volgt: Apple I, II & III; de Lisa/Mac;
de NeXT; de iPod als tussendoortje en nu de iPhone & iPad
(en wat daar nog allemaal uit voort komt). Stuk voor stuk
succesnummers in hun tijdperk, al kon die NeXT (vanwege
de contractuele restricties met Apple) geen grote aantallen
scoren in de toegestane educatieve en technische wereld.

In ieder tijdperk heeft hij meer of minder regels gesteld
aan de programmeurs voor 'zijn' nieuwe platform. Alleen
voor de Mac heeft hij de teugels niet lang vast gehouden,
omdat hij bij Apple eruit gebonjourd werd en de directies
daarna niet konden verhinderen dat de eenmalige licentie
die Jobs aan Microsoft had verleend (voor hun "Windows")
onbedoeld voor meer Windows-versies werden uitgehold.
De gevolgen daarvan weten we en ervaren we nu nog...
Ook Mac-software werd niet streng in de gaten gehouden.
Pas met OSX heeft Jobs daar weer wat grip op gekregen.

Jobs houdt niet van terugblikken, maar hij leert wel van
zijn eerdere fouten. En controle verliezen over software
is het laatste wat hij zal laten gebeuren voor iPhoneOS.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple vs. Adobe: Steve reageert
14 april 2010 - 18:17    reactie #29
geplaatst door: Festen
De controle bij het iPhone OS gaat wel een stapje verder dan wat voor een desktop mogelijk is, juist doordat iedere applicatie langs de poorten van de app-store heen moet.  Jij en ik kunnen morgen een programmaatjes schrijven voor OSX (in Cacao of zelfs Java), en dit overmorgen als .dmg online distribueren, zonder dat Cupertino iets van ons kan eisen (of het überhaupt opmerkt).

Door de app-shop heeft Apple echter een veel grotere controle, en die regels voor gebruik van het SDK zijn daar een voorbeeld van. Het is alsof Apple gaat eisen dat alle nieuwe liedjes die via de iTMS worden verkocht, voortaan met Garageband zijn opgenomen.

We zullen zien hoe streng Apple wordt in het naleven, en of bijvoorbeeld game-developpers gaan protesteren.