@Peter Villevoye
Het artikel wat Jules noemde is inderdaad interessant, en het geeft ook al aan dat verschillende spellen uit de top tien van iPhone downloads nu al in overtreding zijn. Misschien wordt de SDK soep niet zo heet gegeten als opgediend, maar de letter van die regels heeft nu dus al merkbare consequenties voor de gemiddelde gebruiker.
En hoewel niet relevant voor de iPhone, is een browser als Firefox ook in een meta-framework geschreven (zodat deze makkelijk te porten is naar OSX, Linux of Windows). In sommige gevallen is het gewoon onbegonnen werk om de applicatie vanaf de grond weer op te bouwen, of een webversie te maken. De iPhone heeft nu zeer veel apps, dus Apple denkt waarschijnlijk dat het de teugels wat kan aanhalen. Maar Apple heeft met de iPhone een heel nieuwe markt ontsloten en het mobiele OS volwassen gemaakt, vandaar dat we best een beetje streng mogen zijn. Voor je het weet scheppen ze een precedent waarbij Microsoft of Apple gaan bepalen welke tools een ontwikkelaar mag gebruiken om voor hun OS te ontwikkelen.
Daarnaast heeft OSX geen verplichte app-shop met een centraal toelatingsbeleid, daardoor is daar wel een combinatie van vrijheid èn elegantie mogelijk. Als hardware nu nog de beperkende factor is waardoor die vrijheid op een mobieltje niet kan, wacht ik wel even totdat de hardware is meegegroeid.