
Hoe je er voor zorgt dat iAd niets van je opslaat
De adverteerder-lobby bij de W3C doet steeds vreemdere voorstellen om Do Not Track aan te passen op een manier dat zij er geen last van zullen hebben, het meeste recente
voorbeeld daarvan is dat zij nu een uitzonderingspositie willen hebben en dat Do Not Track op hen geen betrekking zal hebben. Als ze daar succesvol in zijn dan heeft het hele Do Not Track natuurlijk geen enkele zin, want het was nu juist de adverteerders waartegen we beschermd moeten worden.
Maar zijn er ook nog partijen die onze privacy wel serieus nemen en Apple is daar gelukkig één van. Niet alleen hebben ze in iOS 6 grote stappen gezet waarmee ze ons de controle geven, Apple heeft nu ook
een pagina op het web gezet waar ze ons uitleggen hoe je er voor kan kiezen of je wel of geen advertenties van iAd (Apple's eigen advertentie netwerk voor iDevices) wilt hebben.
En Apple laat zien hoe het moet, want niet alleen leggen ze ons uit hoe het allemaal werkt, ze geven aan het begin ook meteen een link waarmee je kunt kiezen dat er voortaan niet meer gekeken wordt naar jouw interesses en je dus ook geen advertenties te zien krijgt die speciaal op jou gericht zijn.
Let op dat je minimal iOS 4 op je
iPhone,
iPod touch of
iPad moet hebben staan en ingelogd moet zijn in de App Store, zodat Apple weet wie deze keuze maakt en het in je profiel kan opslaan.