[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/static/itunes.jpg[/img]De grote platenmaatschappijen zijn al een tijd in discussie met Apple over de prijzen van de iTunes Music Store. Waar Steve Jobs zich duidelijk heeft uitgesproken voor het handhaven van het huidige model van 99 cent voor ieder nummer (in de V.S. en de Eurozone), wil de muziekindustrie naar hogere prijzen voor hits en lagere prijzen voor oudere nummers.
Het argument van Steve jobs dat het onder andere de eenvoud van dit systeem is waarom mensen bij de iTMS kopen heeft de muziekindustrie niet kunnen overtuigen. Maar kennelijk heeft het 80% marktaandeel van de iTMS dat wel, want inmiddels hebben Universal, Warner Music, EMI en Sony BMG toch met Apple en Steve Jobs een
akkoord gesloten om de prijzen te houden zoals ze nu zijn.
Tegelijkertijd levert
Napster een gratis web-based service
NapsterLinks waar je ieder nummer 5 keer van af mag spelen (op dit moment alleen in de V.S.). De inkomsten zouden hierbij uit advertenties moeten komen en dit initiatief wordt door de muziekindustrie ondersteund.
Kennelijk heiligt het doel de middelen en is een verliesgevend, of op de korte termijn op z'n minst een veel minder lucratief, systeem dat de eigen verkopen kannibaliseert te verkiezen boven de alleenheerschappij van de iTMS.
Of dat een wijze keuze is zal de toekomst leren, mij lijkt het erg onwaarschijnlijk. Het breken van de macht van Apple en de iTMS lijkt in ieder geval steeds belangrijker te worden.