geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPhone3g_Homescreen.jpg[/img]Tijdens de Game Developers Conference in San Francisco afgelopen week was het iPhone OS en de App Store een hot topic en werd duidelijk dat de iPhone en de iPod touch steeds serieuzer genomen worden als gaming-platform.

Inmiddels zijn er ongeveer 30 miljoen units hiervan op de markt (zo'n 17 miljoen iPhones en 13 miljoen stuks van de iPod touch) en dat maakt het een serieuze optie in opkomst. Van de Sony PSP zijn er op dit moment zo'n 50 miljoen in omloop en van de Nintendo DS zijn er dat ruwweg 100 miljoen stuks.
Die beide platforms zijn al op de markt sinds 2004 en de iPhone/iPod touch hebben dus respectievelijk meer dan helft of bijna een derde in een veel kortere tijd weten te bereiken.

Maar het grootste succes is ook hier de App Store, terwijl die nog maar negen maanden bestaat. Sanette Chao van Gameloft vertelde dat ze in de afgelopen 8 maanden in de App Store meer hebben verdiend dan op andere mobiele platforms, van de 27 spelletjes die ze in de App Store hebben staan zijn er inmiddels al 2 miljoen stuks van verkocht. En Gameloft is niet de enige grote naam in de App Store, Electronic Arts en Glu Mobile zijn er inmiddels bijvoorbeeld ook te vinden.

Een extra voordeel is dat het makkelijk is om de prijs snel aan te kunnen passen, Ngmoco bracht bijvoorbeeld Rolando vorig jaar uit voor $9,99, waarna het de prijs verlaagde naar $5,99 en vervolgens naar $4,99 (van dit spel bestaat trouwens ook een gratis uitprobeer versie: Rolando Lite). Subatomic Studios deed hetzelfde met Fieldrunners dat eerst $4,99 kostte en nu als spring break special naar $2,99 verlaagd is.

Het onderzoeksbureau Mobclix heeft er onderzoek naar gedaan. Van de ongeveer 31.000 programma's die nu in de App Store te vinden zijn is ongeveer 23% (meer dan 7.300) spelletjes en er moet voor ongeveer 5.500 daarvan betaald worden.

Belangrijker lijkt het feit dat gebruikers aan simpele spelletjes gemiddeld 6 tot 8 minuten besteden, en voor complexere spelletjes zo'n 22 minuten. Ook deze cijfers kwalificeren de iPhone en de iPod touch volgens datzelfde Mobclix als een serieus gaming-platform.

Bron: Reuters
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
iPhone/iPod touch steeds sterker in gaming
3 april 2009 - 20:24    reactie #1
geplaatst door: Pierre V
Maar waar blijft nou toch die NeedForSpeed die ze lekkermakend meer dan een half jaar geleden op een Keynote hebben laten zien???!!!!! Nee, die komt eind dit jaar, begin 2009, half maart.........
iPhone/iPod touch steeds sterker in gaming
4 april 2009 - 10:21    reactie #2
geplaatst door: JPZ
Voor heel veel games heb ik toch veel liever een apparaat met knopjes...voor shooters en echte race games vind ik de besturing van de iPhone/Touch volledig ongeschikt.
300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!