[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Toen Steve Jobs eind jaren negentig bij Apple terugkwam was één van de eerste dingen die hij deed het duidelijk maken aan de werknemers dat het lekken naar de media niet getolereerd was, want Apple was toen zo lek als een mandje.
Dat nam niet iedereen serieus, en binnen
no-time stond er weer van alles op sites als MacRumors en AppleInsider te lezen. Waarop intern werd uitgezocht wie dat waren geweest en waarop die personen meteen hun biezen mochten pakken.
Sindsdien is Apple de organisatie geworden zoals we die kennen, heel erg zuinig op informatie en nauwelijks lekken.
Datzelfde beleid geldt niet alleen voor het lekken van informatie, ook wat betreft het afgeven op Apple is er een
zero-tolerance beleid. Het wordt dus absoluut niet op prijs gesteld als je buiten het bedrijf op Apple af gaat geven als je er werkt, de regels daarover zijn dan ook glashelder en worden altijd toegepast.
Dat laatste werd recent nog aan de lijve ondervonden door een werknemer van Apple in het Verenigd Koninkrijk die negatieve commentaren over Apple op zijn Facebook pagina zette. Nadat hij hiervoor ontslagen werd wendde hij zich tot de
UK labor agency, omdat zijn commentaren als privé waren aangemerkt.
Maar zijn ontslag bleef gewoon staan, omdat Apple het heel erg duidelijk maakt tijdens het aannemen van werknemers dat 'commentaar op producten van Apple, of kritiek op het merk, strikt verboden zijn.'
Het tribunaal maakte ook nog duidelijk dat zelfs dingen die je als privé aanmerkt op Facebook nog steeds verder verspreid kunnen worden, In dit geval werd dat gedaan door een collega die ze kopieerde en vervolgens aan de Apple Store manager doorspeelde.
Als je bij Apple werkt lijkt het dus verstandig om niet alleen de regels waarvoor je getekend hebt te kennen en je er aan te houden, maar er ook rekening mee te houden dat de sociale media niet zo privé zijn als sommige mensen denken.
bron:
ifoAppleStore.com