[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/column.gif[/img]Met de introductie van de iPad in 2010 heeft Apple wederom een categorie in het leven weten te roepen die voor vele fabrikanten moeilijk te betreden schijnt te zijn. De
iPad werd destijds sceptisch ontvangen door
de media en sommige MacFreaks waren er ook niet helemaal van overtuigd dat het zo'n succesvol product zou zijn voor Apple.
Nu we bijna twee generaties van de iPad verder zijn is het interessant om eens een vergelijking te trekken met het iPod tijdperk.
Een eerste Google zoekopdracht leidde ons naar
dit artikel. Het leuke van dit artikel is dat je bijna alle zinnen met iPod kan vervangen door iPad. In 2002 was het marktaandeel van de iPod 27%. In 2004 had de iPod al een marktaandeel van 82%. De iPad heeft nu, volgens de laatste cijfers, een marktaandeel van 62%. Let wel, slechts twee jaar na de introductie.
Misschien staan we er te weinig bij stil dat het Apple misschien weer zal gaan lukken om een totale productcategorie naar zich toe trekken zoals Apple dat eerder gelukt is met de MP3-industrie. De
iPod was niet alleen qua design en gebruiksgemak een baanbrekend product, maar ook vanwege de integratie met Mac en PC hardware via de content koppeling met iTunes daar waar de nadruk bij de iPad meer op Apps schijnt te liggen.
Waarom zal het marktaandeel van de iPad in de toekomst gaan toenemen? Het feit wil wel dat Apple inmiddels al bezig is aan haar derde generatie iPad en dat de concurrentie, zoals Amazon en Samsung, net een eerste generatie tablet op de markt hebben gebracht. En die zijn net zo goed, of qua hardware misschien wel iets beter, dan de iPad. Welke versie van de iPad laten we dan maar even aan de fantasie van de lezer over.
Zien we hier overigens DE vergelijking met de iPod industrie? Concurrentie die een generatie achterloopt?
Zowel Amazon, met haar Kindle Fire, als Samsung, met haar Galaxy Tabs, zijn zeer terughoudend als het gaat om het vrijgeven van verkoopcijfers. Bij de redactie van MacFreak is bekend dat Amazon miljoenen van haar Kindle Fire heeft verkocht, maar dat er ook veel retour gaan en Samsung schijnt zo haar
eigen problemen te hebben. Wie zullen in de tablet sfeer de Creatives, Philips en iRivers gaan worden?