iPad in China met 2 jaar AppleCare
18 november 2010 - 09:46   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Bloomberg heeft ontdekt dat de iPad in China met twee jaar AppleCare geleverd wordt. En dat is opvallend omdat het verder overal ter wereld maar één jaar is.

De reden hiervoor is dat laptops in China standaard met twee jaar garantie geleverd moeten worden, en ze hebben in China kennelijk begrepen dat de iPad eigenlijk gewoon een complete laptop is.

Of dit effect heeft op de garantietermijn elders lijkt niet voorlopig jammer genoeg niet erg aannemelijk. Maar een mens kan natuurlijk altijd hopen, niet waar?
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
iPad in China met 2 jaar AppleCare
18 november 2010 - 10:00    reactie #1
geplaatst door: melle
In Europa heb je ook wettelijk recht op minimaal 2 jaar garantie dankzij de European Directive 1999/44/CE hier de tekst: http://www.wak-tt.com/tt/2yearwarranty1.htm

Dus een beetje afhankelijk van de locale implementatie van de wet heb je in alle Europese lidstaten ook 2 jaar garantie op de iPad. Waarom Apple het dan met maar 1 jaar garantie verkoopt is mij een raadsel. Mocht je na anderhalf jaar toch problemen krijgen met je iPad kan je je toch beroepen op de garantieregeling.

•Vier keer een iMac i5 27" terug gestuurd•
iPad in China met 2 jaar AppleCare
18 november 2010 - 12:48    reactie #2
geplaatst door: werner
Juist melle, die 'Europese directieve' wordt bijvoorbeeld in Duitsland en België zonder problemen uitgelegd als minimaal 2 jaar garantie, maar in Nederland houden veel bedrijven halsstarrig vast aan 1 jaar.

Waar ik benieuwd naar ben: krijgt een Belg die iets koopt via de Belgische Apple Store 2 jaar garantie?
iPad in China met 2 jaar AppleCare
18 november 2010 - 14:16    reactie #3
geplaatst door: Efefes
 :cool:
Net vanochtend weer terug van Hong Kong en daar een iPad gekocht. Ik hoop het
niet nodig te hebben maar als hij stuk gaat binnen twee jaar dan zou ik dus daar
nog gewoon garantie krijgen. Handig om te weten.
iPad in China met 2 jaar AppleCare
18 november 2010 - 15:57    reactie #4
geplaatst door: elice82
Waarschijnlijk zijn in Japan strenger met het toepassen van regels naar bedrijven. En wil Apple daar geen gedonder.
Ik denk dat Apple denkt dat ze in Europa wel kunnen flikken.
Zo lang niemand er is die er iets aan doet gebeurt er ook niks.

BTW Nederland heeft deze wet niet getekend omdat deze wet het Nederlandse recht zou beperken.
Nu is het zo:
De eerste 6 maanden moet de verkopende partij bewijzen dat het wel goed is. Daarna ligt de bewijst last bij de koper. Dat het product kapot dan wel niet goed functioneert. Wel kun je altijd na de 6 maanden aankloppen bij de verkopende partij. Door schriftelijk en aangetekend een klacht in te dienen.

Je mag volgens de Nederlandse wet verwachten van een A-merk dat het ook A-kwaliteit is.
En dus moet een bepaalde levensduur hebben. In de wet staat niet wat de levensduur moet zijn van de producten. Dit is dus niet echt handig. De consumentenbond heeft sommige producten een levensduur gegeven daar mag je wel een beetje van uitgaan.

Alleen als je bij Apple online koopt zit je juridisch moeilijker want ze zitten in Ierland. Je kan ze dan alleen via telefoon of post bereiken. En als je naar een recht wilt stappen moet de dagvaarding eerst naar Ierland. Plus jij moet bewijzen dat het product niet goed werken of kapot is. En omdat Apple eis dat je de producten bij een van hun Service Providers na laat kijken. Word het aantonen je bijna onmogelijk gemaakt. Wel zou je via de rechter kunnen eisen dat een onafhankelijk iemand het product nakijkt. Ben er wel zeker van dat het product kapot / niet goed werkt voor 70% of meer (onbruikbaar) is.

Mijn tip: Koop bij Apple winkel, juridisch makkelijker aan te pakken. Plus: Je kan er altijd naar toe gaan.

(Bewerkt door elice82 om 15:59, 18-11-2010)