Het twaalfjarig contract wat
Pixar (Jobs' andere bedrijf) met Disney ondertekende, loopt in 2005 af. Dat lijkt nog ver weg, maar de laatste film die onder dat contract valt is al in de maak ("Finding Nemo"), dus de vraag is: wat gaan Pixar en Disney daarna doen ?
Disney heeft veel succes geboekt met de Pixars film. De karakters uit A Bugs Life, Toy Story en Monsters Inc. blijken zeer populair, terwijl Disney's eigen producten de laatste jaren veel minder aanslaan. Hits als de Lion King en Pocahontas lijken niet meer uit hun eigen koker te kunnen komen.
Om Disney een beetje te sarren, heeft Pixar een idee voor een nieuwe film bedacht: een verhaal over een
kleine muis. Hiermee hoopt Pixar de emoties bij haar partner zodanig te prikkelen dat ze òf heel boos òf heel aardig reageren. De huidige Disney-baas Eisner was al niet al te verheugd over Jobs' plaagstootjes. (Eisner was laaiend boos over Apple's "Rip Mix Burn" commercial en Jobs' houding tegen gebruikers-onvriendelijke copyright-beveiligingen.)
Pixar mocht ooit bij Disney aan tafel gaan zitten, omdat Jobs deze oude "oppermacht" op het gebied van avondvullende animatie durfde uit te dagen met zijn nieuwerwetse (3D) animatie-films. Of zijn truc met deze hapklare muis als lokaas weer gaat lukken, is nog niet bekend. Maar er is één groot verschil tussen toen en nu: Pixar heeft inmiddels genoeg geld om desnoods zelf verder aan de weg te timmeren. En er ligt ook al een andere potentiële kat op de loer: Sony wil namelijk dolgraag zaken gaan doen met Pixar.
Wie gaat dit
kat-en-muis-spel winnen ?
Overigens is het frappant hoe "open" en niet-geheimzinnig Pixar werkt aan haar producten, terwijl bij Apple werkelijk helemaal nìks van tevoren wordt bekendgemaakt.