geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPhone15ColorLineup-icoon.jpg
Terugkeer van concurrentie - Apple niet langer de leider in smartphoneverkoop
De ontwikkelingen lagen al een tijdje in het verschiet en zijn nu bevestigd in cijfers: Apple is in het eerste kwartaal van 2024 ingehaald door de Koreaanse smartphonefabrikant Samsung. Die laatste lijkt dus bezig de plaats die het ooit innam terug te veroveren.

Maar de markt is nu enorm groot en er zijn dus ook nog andere concurrenten die ook om de gunst van de klanten strijden.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.TerugkeerVanDeConcurrentieAppleNietLangerDeLeiderInSmartphoneverkoop.jpg
Terugkeer van concurrentie - Apple niet langer de leider in smartphoneverkoop


Ze komen echter bij lange na niet in de buurt van de verkoopcijfers van Samsung. Het zal interessant zijn om te zien wat uiteindelijk heeft bijgedragen aan de terugkeer van Samsung naar de toppositie, wat uiteindelijk de twee belangrijkste concurrenten onderscheidt en welke verkoopcijfers nu worden behaald in deze branche.

De concurrentiedruk neemt toe - steeds meer smartphones in gebruik

Er is geen twijfel mogelijk - de smartphone is allang onze absoluut onmisbare dagelijkse metgezel geworden, waarop we een groot deel van ons leven organiseren dankzij vele praktische apps. Hij dient als klassiek communicatiemiddel, voorziet ons van het laatste nieuws en houdt betrouwbaar onze afspraken bij. Natuurlijk zijn de social media accounts die erop geïnstalleerd zijn ook essentieel om in contact te blijven.

Veel mensen gebruiken hun smartphone ook voor vrijetijdsbesteding, door er films en favoriete series op te streamen, hun geluk uit te dagen op populaire platforms zoals casino777 of de nieuwste videogames te spelen vanuit de cloud. Om hiervoor de nodige kracht te hebben, stellen klanten tegenwoordig navenant hoge eisen aan de nieuwste generatie smartphones. Naast een krachtige processor en een lange levensduur van de batterij, omvatten deze kwaliteitskenmerken vooral een beeldscherm met een hoge resolutie en een snelle verversingssnelheid die zorgt voor een vloeiende weergave.

In principe verkopen mobiele telefoons beter dan ooit tevoren, vooral nu de wereldwijde uitbreiding van datanetwerken vordert en veel ontwikkelingslanden hun achterstand inlopen. Dit creëert nog meer spannende markten voor hardwarefabrikanten, die hevig met elkaar concurreren om hun aandeel veilig te stellen.

Hernieuwde stijging van de vraag sinds begin 2024

Ondanks het feit dat er nieuwe internationale klanten bijkomen, stagneert de verkoop van smartphones de laatste tijd enigszins. Dit is niet verrassend als je terugdenkt aan de gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Nadat talloze bestellingen zich tijdens de pandemie hadden opgestapeld als gevolg van lockdown, stilstaande productie en vertragingen bij de levering, loopt het voor het eerst sinds Kerstmis 2022 weer op rolletjes.

Op dat moment rapporteerde Apple spectaculaire verkoopcijfers voor de iPhone 14, die in september 2022 werd uitgebracht, maar in januari 2023 werd ingehaald door lang marktleider Samsung.

Na een lichte daling van de verkoop in het hele segment lijkt de zwakke fase nu overwonnen te zijn in het eerste kwartaal van 2024. De smartphonemarkt noteerde opnieuw een groei van 7,8 procent, ondanks het feit dat de meeste gebruikers niet elk jaar een nieuw model kopen. Volgens onderzoeken van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau IDC (International Data Corporation) is het totale aantal verkochte toestellen gestegen tot ongeveer 289,4 miljoen.

Hoe heeft Samsung de race gewonnen?

Het is in principe geen nieuw fenomeen dat de machtsverhoudingen tussen de oude kampioen Samsung en zijn aartsvijand Apple rond het einde van het jaar verschuiven en dan weer gelijk worden. De reden hiervoor is de bedrijfsfilosofie van Apple om elk najaar naam te maken met een langverwachte smartphone-innovatie, die vervolgens bijzonder goed verkoopt tijdens de kerstperiode.
Dit was vorig jaar ook het geval, toen iedereen zich op de iPhone 15 stortte en Apple voor korte tijd naar de top katapulteerde. Begin 2024 maakte Samsung de stand echter weer gelijk dankzij het succes van het nieuwe topmodel Galaxy S24 en andere populaire versies.

In totaal is Samsung momenteel goed voor ongeveer 21 procent van alle verkochte smartphones wereldwijd, tegenover het aandeel van Apple van 17,3 procent.

De status van Apple als technologische pionier

Als je je afvraagt waarom juist deze twee bedrijven zo'n wereldwijde faam hebben verworven, is het antwoord in het geval van Apple duidelijk: oprichter Steve Jobs is er als geen ander in geslaagd om de behoeften van mensen aan te voelen en te vervullen. Dit heeft geresulteerd in een enorme emotionele connectie met de doelgroep, die verder wordt ondersteund door het opvallende ontwerp van de hardware en het eigen mobiele besturingssysteem iOS.

Bovendien staat Apple er overal om bekend dat het onderdelen van hoge kwaliteit installeert en niet beknibbelt op de kleinste details - in alle mobiele telefoons zijn bijvoorbeeld vanaf het begin bovengemiddelde camera's geïntegreerd. Op dit moment zijn de twee nieuwste iPhone-modellen met grotere schermen de absolute bestsellers.

Hoewel de techgigant ook laptops, consumentenelektronica, applicatiesoftware en een eigen verkoop- en betaalportaal heeft, genereren iPhones veruit de grootste omzet - meer dan 200 miljard US dollar vorig jaar. Elk tweede apparaat wordt alleen al in de VS en China verkocht. De totale waarde van het bedrijf wordt geschat op ongeveer 502,7 miljard dollar en Apple wordt dan ook beschouwd als 's werelds meest waardevolle merk.

Wat Samsung zo succesvol maakt

Terwijl Apple nog steeds een gerespecteerd prestige vertegenwoordigt, omdat zijn producten ook aanzienlijk duurder zijn dan die van andere fabrikanten, richt Samsung zich vooral op de massa. De innovatieve en gebruiksvriendelijke smartphones maken het bedrijf terecht marktleider, met meer dan 60,1 miljoen verkochte toestellen vorig jaar.

Samsung verkoopt wereldwijd ook grote hoeveelheden televisies, koelkasten, tablets, opslagmedia en draagbare apparaten zoals smartwatches. De Groep levert ook gewilde componenten aan andere fabrikanten, zoals processors, geheugenchips en beeldschermen, wat navenant veel extra inkomsten oplevert.

Als we nog eens kijken naar de twee grootste concurrenten, dan zien we dat Apple onlangs 50,1 miljoen iPhones verkocht, maar liefst 10 miljoen minder dan Samsung. Tegelijkertijd noteerde het zelf een daling van 9,6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Samsung had ook te maken met een daling, maar slechts met 0,7 procent.

Welke andere producenten zijn ook het vermelden waard?

Natuurlijk lopen ook andere bedrijven voorop als het gaat om de wereldwijde verkoop van nieuwe smartphones. Xiaomi uit China staat op de derde plaats met een marktaandeel van 14 procent. Het wordt gevolgd door de Chinese fabrikant Transsion, die nauwelijks bekend is in Europa.
Transsion verovert echter het Afrikaanse continent en heeft ook een stijgende verkoop in het Midden-Oosten en in sommige Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen. Binnen een jaar is de verkoop met maar liefst 85 procent gestegen. Oppo staat op de vijfde plaats met een marktaandeel van 8,5 procent - ook uit China.



Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.