
Apple klaagt Swatch aan voor gebruik van "Tick different"
Nick Hayek is de CEO van de Swatch Group en iemand met een reputatie dat hij niet te beroerd is om provocatie te gebruiken om publiciteit te genereren. Daarbij is Apple een dankbaar slachtoffer, alles wat er rond Apple gebeurt trekt nu eenmaal de aandacht.
Zo registreerde Swatch in mei 2015 het trademark "One More Thing" volgens het bedrijf zou dat geïnspireerd zijn door het ogenschijnlijke verstrooide televisiepersonage detective Columbo. Die had de gewoonte om altijd op het laatste moment, zogenaamd tussen neus en lippen door, de vraag te stellen die essentieel was voor de zaak.

Swatch zou met dat trademark een campagne willen voeren met film noir-detectives als inspiratie, alleen is sindsdien niets meer van die campagne vernomen.
Het was op zijn beurt Swatch dat Apple's registratie van de naam iWatch in het Verenigd Koninkrijk succesvol aanvocht. Sindsdien is duidelijk dat Apple helemaal niet heeft gekozen voor de naam iWatch, we weten nu allemaal dat Apple Watch de naam is waarvoor uiteindelijk gekozen is.
Ook nu is er weer gedonder tussen Apple en Swatch, Swatch heeft het handelsmerk "Tick different" geregistreerd en gebruikt dat inmiddels op de wijzerplaat van meerdere horloges. Apple is daar niet blij mee, en heeft inmiddels hierover
een zaak tegen Swatch aangespannen.
De verdediging van Nick Hayek is dat Swatch in de jaren een campagne heeft gehad met als slogan "Always different, always new", en dat er met "Tick different" door het bedrijf hierop voortgeborduurd wordt.
Voor Apple wordt het trouwens niet makkelijk om Swatch hierop aan te pakken. De advocaten uit Cupertino moeten dan bewijzen dat meer dan 50 procent van de consumenten "Tick different" associëren met Apple's succesvolle "Think different"-campage uit eind jaren negentig en het begin van deze eeuw.