
Apple heeft steeds meer succes bij professionals
Apple was jarenlang beslist niet de keuze van het bedrijfsleven, en daar hielp de houding van Steve Jobs ook niet bij. Die noemde inkopers voor grote bedrijven "orifices" (openingen), en wilde zich nooit daaraan aanpassen, hij ging er altijd van uit dat een goed product zichzelf zal verkopen.
Maar met de
iPad Pro heeft Apple duidelijk een andere weg ingeslagen, dat "Pro" aan het eind van de naam staat er natuurlijk niet voor niets. Want daarmee maakt Apple de iPad nog een interessantere optie voor het bedrijfsleven, terwijl de iPad sowieso al met kop en schouders boven de rest uitstak.
Dat heeft ook te maken met de tools die Apple voor ontwikkelaars heeft, waardoor de apps voor de iPad veel beter zijn dan bij andere tablets. En ook met het hele ecosysteem van Apple, waarbij veiligheid en privacy de afgelopen tijd duidelijk centraal staan.
Apple vertelt nooit veel over hoeveel het in verschillende markten verdient. Maar toen Apple de jaarcijfers over het
gebroken boekjaar 2015 in september van het vorige jaar bekend maakte werd erbij verteld dat 25 miljard dollar van de totale omzet kwam uit het bedrijfsleven (zowel hardwar als services).
Dat was maar 11 procent van de totale omzet van Apple in dat jaar, maar wel 40 procent meer dan het jaar daarvoor. Vergelijk dat met het algemene groeicijfer in de zakelijke markt (28 procent) en het is duidelijk dat Apple het op dit moment daar gewoon erg goed doet.
Neem bijvoorbeeld British Airways, dat inmiddels
meer dan 40 iPad-apps heeft, en 17.000 iPads in gebruik. Zo is British Airways van héél erg veel papier af is en kunnen klanten veel sneller en effectiever geholpen worden.

Abigail Comber, hoofd van customer experience bij British Airways zegt het als volgt:
We can get to customers wherever they are. It's technology that's very intuitive. What the team has managed to do brilliantly is take away everything that happens on the back end.
Volgens Apple zelf doen ze trouwens niets speciaals voor de zakelijke markt. Susan Prescott, Vice President of Worldwide Product Marketing, Markets and Applications, zegt er het volgende over:
We're dedicated to building products that make people's lives better, often in ways that we couldn't have even imagined, enabling them to do things that they have never done before. Our goal with business customers is the same - to enable them to do something great with mobile and truly modernize and transform their business.
De vrije vertaling: Apple wil graag steeds meer van de zakelijke markt pakken, en de iPad heet nu niet voor niets Pro, maar wil tegelijkertijd andere klanten niet kwijt, integendeel.
Dat Apple zich ook steeds meer op de zakelijke markt concentreert zien we ook aan de samenwerkingen. Eerst was er die met IBM, en daar kunnen we inmiddels ook Cisco en SAP bijschrijven. Tegelijkertijd wil Apple kennelijk de individuele gebruiker niet uit het oog verliezen, en daar kunnen we waarschijnlijk alleen maar blij mee zijn.
Het enige wat erg jammer is, is dat de Mac Pro gebruiker hierbij steeds meer in de kou komt staan. Kennelijk is er een (klein) gedeelte van de professionele markt waar Apple toch echt minder interesse of tijd voor heeft.
met dank een forumlid 'Pieterr', die dit nieuws eerder op ons forum meldde