geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Utilities-icoon.jpg
Apple’s Self Service Repair programma is in de VS van start gegaan
Apple kondigde in november van het vorig jaar een nieuw Self Service Repair programma aan. Daarna werd het erg stil over dit onderwerp, het enige detail dat nog naar bekend werd was dat de onderdelen daarvoor door een andere partij geleverd zouden worden.

Inmiddels is het zover, Apple heeft door middel van een persbericht laten weten dat ook dit programma vanaf nu ‘live’ is. Het gaat om meer dan 200 onderdelen, en gereedschappen om de reparaties uit te voeren, die allemaal te vinden zijn in Apple’s nieuwe Self Service Repair Store.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleSelfServiceRepair.jpg
Apple’s Self Service Repair programma is in de VS van start gegaan


Daarbij ook onderdelen van devices die beslist niet makkelijk te repareren zijn, zoals de iPhone 12, iPhone 13  en de nieuwe (derde generatie) iPhone SE. Apple heeft het dan ook niet over klanten die ervaring hebben met het repareren van complexe devices (“customers who are experienced with the complexities of repairing electronic devices”).

Apple raadt klanten die dit zelf willen doen aan om eerst deze pagina te bezoeken, daar wordt je stap voor stap door het proces geleid.

Ben je op zoek naar een handleiding voor het repareren van een iPhone, hieronder alle links die Apple daarvan in de Self Service Repair Store geeft:



met dank aan forumlid ‘puk1980’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum



 #SelfServiceRepair
MacFreak steunen en advertenties achter je laten? Word donateur.
Product of dienst op MacFreak onder de aandacht brengen? Kijk dan hier.
geplaatst door: boiing
https://www.ifixit.com/News/59239/apples-self-repair-vision-is-here-and-its-got-a-catch

Ik ben voor hoor :wink:. Alle criticasters op het 'right-to-repair' beleid van Apple krijgen hiermee deels hun zin. En er zijn restricties die Elizabeth Chamberlain in bovenstaande blogpost verwoordt, maar Apple staat precies toe wat er verlangd werd: je eigen device repareren.

En nu afwachten hoeveel mensen hier daadwerkelijk gebruik van zullen maken.. Ik denk weinig, en dat was en is precies het probleem van de 'right-to-repair' beweging. Goede zaak, maar uiteindelijk brengt vrijwel iedereen z'n iPhone toch naar het winkeltje om de hoek.
geplaatst door: orange
Citaat
...dat was en is precies het probleem van de 'right-to-repair' beweging. Goede zaak, maar uiteindelijk brengt vrijwel iedereen z'n iPhone toch naar het winkeltje om de hoek...
Het is dan ook vooral dat 'winkeltje op de hoek' die dit flink heeft aangezwengeld.

Het is merendeels het recht om je spullen te (laten) repareren buiten Apple om, met originele onderdelen die vrij verkrijgbaar zijn. Niet persé om dat zelf thuis te gaan doen.
geplaatst door: boiing
Het is merendeels het recht om je spullen te (laten) repareren buiten Apple om, met originele onderdelen die vrij verkrijgbaar zijn.
Daarin was vorig jaar al een grote stap gemaakt:

https://www.macfreak.nl/nieuwsberichten/het-independent-repair-provider-programma-van-apple-gaat-wereldwijd/
geplaatst door: Timotheus
Voor mij is dit gewoon een zet van Apple om criticasters de wind uit de zeilen te nemen, en eventuele juridische stappen voor te zijn. Als Apple het "right to repair" werkelijk een warm hart toedroeg, construeerde het zijn apparaten op een andere manier. De cijfers voor "repareerbaarheid" van de meest recente generaties Apple-producten op iFixit zijn (zeer) laag.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: Timotheus
Ten vervolge: zie het commentaar op ifixit. Daarin o.a.:

Citaat
While it’s a great step for repair, and a change of course for the mighty Apple, the program doesn’t do what Right to Repair legislation around the world aims to do. A true right to repair will give independent repair shops a chance to compete in the repair marketplace, bringing down the cost of repairs for everyone. Unfortunately, this program expands the freedom to repair with one hand, while locking the door with the other. Integrating a serial number check into their checkout process is a dire omen and could allow Apple the power to block even more repairs in the future. Building the technology to provision individual repairs easily sets Apple up as the gateway to approve—or deny—any repairs in the future, with parts from any source.

Kortom, Apple wil alles in eigen hand houden, en overal het eerste èn het laatste woord over kunnen spreken.

En in een ander artikel op ifixit:

Citaat
Consumer electronics leaders didn’t get where they are by ignoring trends. On the contrary, they are expert cool hunters and are  usually right on top of big paradigm shifts. The Right to Repair has become a swell worth noticing. With bipartisan US bills and international regulations gaining steam, presidential endorsement, and even internal calls to action, these companies need to move fast to catch this wave before it crests.

Gewoon damage control, meer niet.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: boiing
Ten vervolge: zie het commentaar op ifixit.
Die link gaf ik vanochtend al, zie boven. Je ziet het weer met een cynische blik, en dat mag natuurlijk. iFixit is in dit geval niet de meest objectieve commentator: deze zet van Apple tast rechtstreeks hun business model aan. Logisch dat ze er niet om staan te springen! Dit citaat:

Citaat
A true right to repair will give independent repair shops a chance to compete in the repair marketplace, bringing down the cost of repairs for everyone.
..is wat orange ook al benoemde hierboven. En waarop ik zei dat Apple daar al eerder een grote stap in heeft gemaakt (zie die andere link). Ook daar kun je weer van alles van vinden, maar dit citaat van iFixit is gezien bovenstaande achterhaald.

Er is een prima programma opgezet voor independent repair shops om met originele Apple tools en onderdelen te kunnen repareren. Dat Apple sommige dingen zelf in de hand wil houden lijkt me niet meer dan logisch. Ze willen een bepaalde standaard garanderen voor de reparaties die ze vanaf nu deels uit handen geven. Vandaar de prachtige tools die je als particulier kunt huren, en de uitgebreide manuals om zelf te kunnen repareren, allemaal een stuk professioneler dan de iFixit manier.

Ik zie dat er wel degelijk stappen worden gezet door Apple om reparaties uit handen te geven en makkelijker te faciliteren. Het kan altijd mooier, maar het ziet er op 'right-to-repair' gebied nu een stuk beter uit dan 2 jaar geleden. Dit afdoen als alleen 'damage control' is erg kort door de bocht.
geplaatst door: Timotheus
Nog eentje dan. En voor wie geen tijd of zin heeft om hier een kwartier in te investeren (overigens wel de moeite waard), scroll even naar 14:30 ongeveer, voor de conclusie. Daarin o.a.:

Citaat
This program has one purpose, and one purpose only: to throw off potential right to repair legislation, by saying: "Look, we're already doing it!"
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: boiing
Ja van Louis Rossmann had ik niet anders verwacht.. Jullie zouden het prima samen kunnen vinden denk ik :biggrin:.

Een beetje een gek argument ook: kritiek hebben op een bedrijf omdat het aan een wet voldoet, notabene voordat die wet er überhaupt is. Apple maakt stappen om aan de 'right-to-repair' beweging tegemoet te komen en dan is het nog niet goed :sigh:.
geplaatst door: Timotheus
Het is van groot belang dat dit soort geluiden luid en duidelijk doorklinkt, en effect sorteert in de publieke opinie. Niet omdat het de waarheid is (want "wat is waarheid?", om met de landvoogd te spreken), maar om te bereiken dat Apple hier echt serieus werk van gaat maken, en in het verlengde daarvan in de toekomst de architectuur van zijn apparaten daarop gaat aanpassen.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain