geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleRepair-icoon.jpg
Het Independent Repair Provider-programma van Apple gaat wereldwijd
Apple lanceerde in 2019 het Independent Repair Provider program in de VS en het werd vorig jaar uitgebreid naar Canada en Europa. In een persbericht laat Apple nu weten dat het binnenkort beschikbaar zal zijn in meer dan 200 landen, bijna alle landen waar Apple's producten worden verkocht.

Apple biedt hiermee alle klanten de mogelijkheid tot reparatie via het wereldwijde netwerk van meer dan 5.000 AASP’s (Apple Authorized Service Providers). Die reparateurs zijn nu al te vinden via Apple’s eigen pagina voor Apple reparatie. Het ligt voor de hand dat dit netwerk van reparateurs de komende tijd veel groter zal gaan worden, ook omdat het relatief makkelijk is voor reparateurs om aan dit netwerk toegevoegd te worden.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleRepairProgram.jpg
Het Independent Repair Provider-programma van Apple gaat wereldwijd


Hieronder in het kort de voorwaarden om aan dit netwerk deel te nemen:

Citaat
  • Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan het Independent Repair Provider-programma van Apple.
  • Om in aanmerking te komen moeten reparateurs bereid zijn reparaties te laten uitvoeren door een gecertificeerde Apple technicus.
  • De certificatieprocedure is eenvoudig en kosteloos.
  • In aanmerking komende reparateurs kunnen originele Apple onderdelen en gereedschappen kopen tegen dezelfde prijs als AASP’s en hebben gratis toegang tot training, reparatiehandleidingen en diagnostiek.
  • Met ingang van later deze week kunnen geïnteresseerde reparateurs in de volgende landen en regio’s meer informatie vinden en zich aanmelden om Independent Repair Provider te worden op support.apple.com/irp-program.
In de loop van deze week worden de eerste 39 landen toegevoegd, later dit jaar volgt de rest. Bij die ‘rest’ zitten dan trouwens ook de Nederlandse Antillen.


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: puk1980
Als de reacties op Tweakers kloppen....  :shutup:
https://tweakers.net/nieuws/179870/apple-gaat-onafhankelijke-reparateurs-wereldwijd-voorzien-van-onderdelen.html

Citaat van: Deso-Lation
Ander groot nadeel van dit programma, je kan / mag de onderdelen niet op voorraad hebben.
Dit houd in, dat je bijvoorbeeld bij een kapot scherm eerst het scherm van het toestel van de klant moet demonteren. Deze opsturen naar Apple, die controleert het scherm en stuurt pas na ontvangst en controle een vervangend scherm op. Deza kan je daarna gebruiken om het toestel van de klant weer in orde te maken.

Doorlooptijd volgens Apple ± 5 werkdagen, dat houd in dat je bij elke reparatie meer dan een week je toestel kwijt bent als klant. En dat terwijl de meeste scherm / batterij reparaties binnen ongeveer 20 minuten uit te voeren zijn als je ervaring hebt.

Dus naast alle voorwaarden over wat wel en niet mag, is het ook nog eens zo dat je door deze bovenstaande procedure klanten niet meer snel kan helpen...

Daarnaast mag je trouwens als onderdeel van dit programma alleen maar klanten ontvangen met "open inloop" dus geen reparaties op afspraak en je moet als shop minimaal 40 uur per week geopend zijn. Gevestigd in een winkelstraat of een gebied dat bedoeld is voor dit type bedrijf (dus aan huis of een industrieterrein mag niet). Je mag de prijzen van de reparatie niet meer zelf bepalen, maar Apple verplicht je een minimaal bedrag te vragen (hoger mag nog wel, maarja dan concurreer je jezelf de markt uit)

Dus alles bij elkaar ben je helemaal geen third party bedrijf meer maar gewoon een door Apple aangewezen reparateur zonder rechten en mogelijkheden. Want de meest bizarre voorwaarde is nog wel dat je niet actief mag communiceren of in reclame uitingen verduidelijken dat je onderdeel bent van dit programma. Je mag dit wel tegen klanten vertellen bij het uitvoeren van de reparatie, maarja dan heb je ze al binnen...
geplaatst door: Jeroendv
Goede aanvulling puk. Mijn gevoel zegt dat het alleen bedoeld is om wat bewijs gereed te hebben als er weer geklaagd wordt over Apple's manier van omgaan met reparaties :dontgetit:. Kunnen zij makkelijk zeggen "we hebben een reparatie programma wereldwijd voor onafhankelijke reparateurs" :hypocrite: . Wat je er als klant mee opschiet is dat jij je apparaat kan laten repareren met een bepaalde vorm van garantie, to.v. van de reparateur welke beperkt toegang heeft tot orginele onderdelen. Maar ja wil je daar de door apple bepaalde prijs voor betalen en lang op je reparatie wachten? :music: