De maat mogelijk nu echt vol: Apple stopt (weer) met adverteren op X (Upd.)
Sinds Elon Musk Twitter overnam liet hij zien dat veel van zijn informatie niet altijd uit even betrouwbare bronnen bestaat, en dan zeggen we het netjes. Soms postte de beste man (of gaf hij zijn goedkeuring aan) dingen die aantoonbaar niet waar waren, en soms zelfs racistisch.
Dat ging pas echt mis toen recent iemand op X schreef dat “Joden de haat tegen blanken aanwakkeren” en Musk daarop reageerde met “Je spreekt de waarheid”.
De maat mogelijk nu echt vol: Apple stopt (weer) met adverteren op X (Upd.)
klik of tap voor een grotere versie
Hierboven een afbeelding van de originele post en de reactie, want we willen er beslist geen link naar plaatsen.
Een woordvoerder van het Witte Huis
noemde dit “promotie van antisemitisme en racistische haat”. Volgens het Witte Huis is de tweet extra schadelijk omdat er sowieso een sterke toename is van antisemitische incidenten sinds de aanval van Hamas op Israël vorig maand.
Adverteerders trekken zich terugInmiddels trekken adverteerders zich in steeds grotere getale van X terug. De eerste grote was IBM, nadat 164 Joodse leiders in de VS
een extra oproep deden aan Apple, Google, Amazon en Disney is ook Apple
daar met adverteren gestopt, gevolgd door
Disney en Warner Bros Discovery. En dat zijn grote aderlatingen voor X, want Apple is één van de grootste adverteerders op het platform en de anderen zijn ook geen kleintjes.
Dit alles in de context dat X steeds meer het favoriete kanaal werd voor extreemrechts en Nazi’s sinds Musk het overnam, zijn eigen overtuigingen hielpen kennelijk met het verspreiden van dat soort gedachtengoed.
Dit betekende ook steeds vaker dat advertenties getoond werden naast bijdragen waar de bedrijven beslist niet voor zouden kiezen, deze affaire is waarschijnlijk dan ook eerder de druppel dan de emmer zelf.
MacFreak en XMisschien had je het al gemerkt, waar we eerst nog een link naar ieder nieuwsbericht van MacFreak nog op Twitter (en later X) plaatsen waren we daar de afgelopen tijd al mee gestopt. Dat was ingegeven door zorgen over zowel het platform als degene die daar tegenwoordig de touwtjes in de hand heeft, deze reactie van Musk is ook voor ons de reden om ons nu definitief van dit platform af te keren.
Mocht MacFreak nog eens niet bereikbaar zijn, dan zal dat ook op X gemeld worden, maar onze content zal je er blijvend niet meer aantreffen. Net zolang tot Musk en Co. de stekker uit het account trekt, want niet-actieve accounts worden daar na een tijd verwijderd.
Update:
Tijdens de ((
https://www.nytimes.com/live/2023/11/29/business/dealbook-summit-news The New York Times DealBook Summit)) in een openbaar interview met Andrew Ross Sorkin op toneel heeft Elon Musk inmiddels duidelijk gemaakt wat hij vindt van deze stop van (steeds meer) adverteerders:
https://twitter.com/jd_durkin/status/1729991850079990080Het “Hi Bob” aan het eind is gericht op Disney’s CEO Bob Iger, aanwezig in het publiek en één van de grote adverteerders die zich teruggetrokken heeft. Verderop in het interview zei Musk nog het volgende over dit onderwerp:
What this advertising boycott is going to do is kill X. The whole world will know that those advertisers killed the company, and we will document it in great detail.
De vertaling hiervan:
Wat deze reclameboycot gaat doen is X de das omdoen. De hele wereld zal weten dat die adverteerders het bedrijf de das om hebben gedaan en we zullen het tot in detail documenteren.
#Twitter