Mag je als shop mensen uitsluiten omdat ze uit België komen? Dat denk ik eigenlijk niet.
...ik vind het wel vreemd dat een CoolBlue of Bol daar schijnbaar niet echt last van ondervinden....
@Ziegler, je mag als winkel zelf bepalen aan wie je levert. Jouw winkel, jouw keuze ten slotte. Anders had Coolblue ook aanvragen uit Duitsland moeten honoreren bijvoorbeeld, en dat lijkt me niet werken
@DirtyMay: er zijn altijd mensen die denken dat het retourrecht een soort uitprobeer-recht is. Het percentage daarvan bleek in België wat hoger te liggen, wat gekoppeld aan de azerty-toetsenborden voor ons een te grote kostenpost bleek. Het gebeurt dus zowel bij bestellingen in Nederland als België, maar in België wat meer en juist daar jaagt het ons snel op extra kosten.@Ziegler: we hebben inmiddels alle azerty-toetsenborden en de Belgische betalingsmogelijkheid (BankContact) verwijderd. Mocht iemand uit België een bestellingen voor een Mac met qwerty-toetsenbord plaatsen en met iDeal betalen dan denk ik ook niet dat we dat kunnen stoppen (en zouden we ook geen bezwaar tegen hebben, want veel minder risico voor ons).
Ik denk dat er een verschil blijft tussen een fysieke winkel en een webstore.Ik woon in Frankrijk, en Coolblue levert hier simpelweg niet.
Dus als de MacFreak Webshop beslist om niet in België te leveren, is dat hun goeie recht.
er zijn altijd mensen die denken dat het retourrecht een soort uitprobeer-recht is.
Dat weigeren lijkt me toch wel te mogen. Anders kun je als je in bijvoorbeeld Portugal zit, nog steeds opeisen dat je bestelling vanuit een Nederlandse webwinkel, helemaal daar naartoe wordt verzonden. Of nog erger, als je buiten de EU zit.
Nee hoor, je mag als winkel geen klanten weigeren.
Ik garandeer je, dat je als je een postcode hebt die "slecht bekend staat", je althans bij een aantal van de "betere" webshops niets geleverd krijgt.
Denk je dat dit legaal is?
En wat ik ook weet: als ikzelf in de branche zat, deed ik precies hetzelfde. Dan zou ik mijn èchte klanten (betalend, en van fatsoenlijke voornemens bezield) zo goed en loyaal mogelijk willen bedienen, en aan de rest zo min mogelijk tijd willen besteden.
En dat kan je allemaal vaststellen door middel van een postcode? Knap.