
Apple: gratis Apple TV+ geen invloed op ons resultaat
Afgelopen vrijdag kwam Rod Hall, analist bij de zakenbank Goldman Sachs, met ‘nieuws’ waar de markt niet blij van werd. Volgens hem zou het gratis abonnement van een jaar op Apple TV+ bij aankoop van een iPhone, iPod touch, Mac of Apple TV invloed hebben op de resultaten van Apple.
Kort nadat hij dit naar buiten bracht was er een duidelijke daling te zien in Apple’s beursaandeel (- $ 3,50). Datzelfde aandeel was sinds de keynote van afgelopen dinsdag juist juist flink gestegen door positieve verwachtingen over de nieuwe services van Apple: Apple TV+ en Apple Arcade. Rod Hall baseerde zich bij zijn verwachting op hoe Apple in het verleden proefabonnementen op iCloud of Apple Music doorberekende in de resultaten, maar het lijkt er op dat hij niet de moeite heeft genomen om contact met Apple zelf op te nemen.

Apple: gratis Apple TV+ geen invloed op ons resultaat
Dat ze het bij Apple helemaal niet met hem eens zijn wordt overduidelijk uit de korte verklaring die er in reactie hierop uit Cupertino kwam:
We do not expect the introduction fo Apple TV+, including the accounting treatment for the service, to have material impact on our financial results.
Hieronder wat Rod Hall afgelopen vrijdag naar buiten bracht:
Effectively, Apple’s method of accounting moves revenue from hardware to Services even though customers do not perceive themselves to be paying for TV+.
Het is maar de vraag of dit statement van Rod Hall zo zorgwekkend was. Apple rapporteert de resultaten als één geheel sinds er een klein jaar geleden besloten werd om de gespecificeerde resultaten per onderdeel van het bedrijf niet langer met de buitenwacht te delen. Daardoor maakt het eigenlijk niets meer uit waar de resultaten van verkopen geboekt worden, ze komen uiteindelijk toch op dezelfde balans uit.
Eénmalig gratis, of meerdere keren?Er is sowieso nog onduidelijkheid over het gratis jaar Apple TV+ bij aanschaf van nieuwe hardware. Want op dit moment maakt Apple nergens duidelijk of dat éénmalig is, of dat dit keer op keer herhaald kan worden. Meer daarover in
dit eerdere nieuwsbericht hier op MacFreak.
Bereik MacFreak’s 85.000 maandelijkse bezoekers met sponsoring, advertorials of pagelinks.
Reach MacFreak’s 85.000 monthly visitors through sponsoring, advertorials or pagelinks.