Anderzijds is het natuurlijk ook best maf als je bedenkt dat het hier betreft om:
- Een website "wrapped" in een Toepassingsvorm (kortom website is bijna gelijk aan App)
- Diensten, waarbij de grondslag voor het verkoopmodel online zit, worden alsnog belast met opcenten indien dit een "App" betreft
Eerlijk is eerlijk, ben een van de grotere haters van Facebook, WhatsApp, Instagram en hun andere (doodgeboren) kindjes; ook Zuckerberg is voor mij geen voorbeeld ...
... Maar ergens is het wel krom. En nu komt dit natuurlijk met Facebook in het nieuws; maar dit geldt natuurlijk ook voor kleine ontwikkelaars ...
Ben van mening dat het laatste over dit onderwerp nog niet gezegd is, en Apple's invulling met rekenen van een provisie (
ook voor externe App Stores in de EU nog zeker een schop na gaat krijgen. Alleen, zoals zo vaak in de EU ... Gaat daar de nodige tijd overheen.
Ik zou er niet rouwig om zijn als Facebook klapt 😜 ... Maar ik vraag me echt af hoe lang ontwikkelaars dit zullen blijven slikken. Sterker nog, dit kan zo ongelooflijk hard back-firen ... Denk zelfs aan acties ...
Stel, zeldzaam, maar dat drie of vier grotere partijen een actie starten in de trend van:
- 21 dagen Netflix/Spotify/Amazon Prime in plaats van 30, dankzij Apple belasting voor iOS gebruikers
- Duidelijke blokkade om Diensten te kopen via de iOS apps, met bij het aanklikken van Purchase knop een protest scherm "Sorry, But We're not going to charge you 30% more! Visit our website to continue your purchase"
Om maar wat te noemen. Alle stores hebben een verdienmodel, alleen, sommige stores wel erg veel meer dan andere 🤪
En volgens mij is het de strategie van Apple om meer op Services in te zetten. Waaronder verkopen via (bestaande en nieuwe) kanalen ... Er bestaat ook zoiets als te veel, waarbij op een gegeven moment zelfs de varkens te veel wordt ...
... maar hoogstwaarschijnlijk zie ik het verkeerd en komt Apple ermee weg ... Of, wie weet ... houdt Facebook op te bestaan 🤪 ... Na, kleine kans ... Jammer