Facebook en Apple ruziën in het openbaar
16 februari 2024 - 10:05   
geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Facebook-iOS-icoon.jpg
Facebook en Apple ruziën in het openbaar
In oktober 2022 paste Apple de App Store Review Guidelines aan, bedoeld om duidelijk te maken dat bij de verkoop van "boosted" berichten in apps voor sociale media het in-app aankoopsysteem van de App Store gebruikt moet worden. Apple ontvangt daardoor tot 30% van deze verkopen.

Maar Facebook is niet content met de situatie, daarom heeft het bedrijf nu net een artikel met een ‘handleiding’ gepubliceerd.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.FaceBookAppFeatures0224.jpg
Facebook en Apple ruziën in het openbaar


Daarin maakt Facebook duidelijk hoe kleine ondernemers deze kosten van Apple kunnen omzeilen. Opvallend is dat Facebook ook nu weer zich als beschermer van kleine ondernemers opwerpt, terwijl het volgens mij erom gaat of Facebook of Apple hier geld aan verdient.

Citaat
advertisers can access Facebook.com and Instagram.com on both desktop computers or a mobile web browser to boost their content. When doing this, they will have all the same features as boosting posts from the iOS apps, except now they will avoid the Apple service charge
de vertaling:

Citaat
adverteerders kunnen Facebook.com en Instagram.com openen op zowel desktopcomputers als een mobiele webbrowser om hun inhoud te boosten. Als ze dit doen, hebben ze dezelfde functies als bij het boosten van posts vanuit de iOS-apps, behalve dat ze nu de servicekosten van Apple vermijden

En Apple heeft daarover inmiddels een reactie aan MacRumors gestuurd:

Citaat
We have always required that purchases of digital goods and services within apps must use In-App Purchase. Boosting, which allows an individual or organization to pay to increase the reach of a post or profile, is a digital service — so of course In-App Purchase is required. This has always been the case and there are many examples of apps that do it successfully.
Citaat
We hebben altijd geëist dat aankopen van digitale goederen en diensten binnen apps gebruik moeten maken van In-App Purchase. Boosting, waarmee een individu of organisatie kan betalen om het bereik van een bericht of profiel te vergroten, is een digitale dienst - dus natuurlijk is In-App Purchase vereist. Dit is altijd al zo geweest en er zijn veel voorbeelden van apps die dit met succes doen.

Kennelijk heeft Apple in de afgelopen periode het aan Facebook toegestaan om zelf het geld op te strijken, het is niet helemaal duidelijk waarom de situatie nu veranderd is. Apple verklaart dat wanneer het vaststelt dat een app niet voldoet aan de richtlijnen voor App Store-beoordeling, het over het algemeen met de ontwikkelaar samenwerkt om hem te helpen aan de regels te voldoen. Kennelijk lukte dat met Facebook niet, of niet meer.



#Facebook
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Facebook en Apple ruziën in het openbaar
16 februari 2024 - 12:19    reactie #1
geplaatst door: doctor_apple
Anderzijds is het natuurlijk ook best maf als je bedenkt dat het hier betreft om:

- Een website "wrapped" in een Toepassingsvorm (kortom website is bijna gelijk aan App)
- Diensten, waarbij de grondslag voor het verkoopmodel online zit, worden alsnog belast met opcenten indien dit een "App" betreft

Eerlijk is eerlijk, ben een van de grotere haters van Facebook, WhatsApp, Instagram en hun andere (doodgeboren) kindjes; ook Zuckerberg is voor mij geen voorbeeld ...

... Maar ergens is het wel krom. En nu komt dit natuurlijk met Facebook in het nieuws; maar dit geldt natuurlijk ook voor kleine ontwikkelaars ...

Ben van mening dat het laatste over dit onderwerp nog niet gezegd is, en Apple's invulling met rekenen van een provisie (ook voor externe App Stores in de EU nog zeker een schop na gaat krijgen. Alleen, zoals zo vaak in de EU ... Gaat daar de nodige tijd overheen.

Ik zou er niet rouwig om zijn als Facebook klapt 😜 ... Maar ik vraag me echt af hoe lang ontwikkelaars dit zullen blijven slikken. Sterker nog, dit kan zo ongelooflijk hard back-firen ... Denk zelfs aan acties ...

Stel, zeldzaam, maar dat drie of vier grotere partijen een actie starten in de trend van:

- 21 dagen Netflix/Spotify/Amazon Prime in plaats van 30, dankzij Apple belasting voor iOS gebruikers
- Duidelijke blokkade om Diensten te kopen via de iOS apps, met bij het aanklikken van Purchase knop een protest scherm "Sorry, But We're not going to charge you 30% more! Visit our website to continue your purchase"

Om maar wat te noemen. Alle stores hebben een verdienmodel, alleen, sommige stores wel erg veel meer dan andere 🤪

En volgens mij is het de strategie van Apple om meer op Services in te zetten. Waaronder verkopen via (bestaande en nieuwe) kanalen ... Er bestaat ook zoiets als te veel, waarbij op een gegeven moment zelfs de varkens te veel wordt ...

... maar hoogstwaarschijnlijk zie ik het verkeerd en komt Apple ermee weg ... Of, wie weet ... houdt Facebook op te bestaan 🤪 ... Na, kleine kans ... Jammer  :boring:
Facebook en Apple ruziën in het openbaar
16 februari 2024 - 12:59    reactie #2
geplaatst door: PatGel
@doctor_apple, wie weet ... houdt Facebook op te bestaan 🤪 ... Na, kleine kans ... Jammer.
Ik hoop dit nog ooit mee te maken.
Mac Studio Apple M1 Max 32 GB Geheugen.1 TB opslag.iPhone 15 Pro Max.iPad Pro 12,9-inch (5e generatie)Apple AirPods Max,AirPods Pro.