geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/CarPlay-icoon.jpg
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
Een tijdje geleden kon je hier op MacFreak al lezen dat General Motors (GM) van plan is om helemaal te stoppen met ondersteuning voor Apple’s CarPlay en Android Auto. Opvallend nieuws, want juist in de VS is die ondersteuning voor veel kopers doorslaggevend.

Inmiddels komt de datum van deze grote stap steeds dichterbij, als het goed is komen voor het eind van dit jaar de eerste modellen die uitgerust zijn met een eigen systeem uit. Voor de Detroit Free Press een aanleiding om meerdere dealers te vragen wat die ervan denken, en zij blijken er helemaal niet gerust op te zijn.


Dat komt vooral omdat ze er goed van doordrongen zijn dat klanten inmiddels het comfort van CarPlay en Android Auto verwachten, en een systeem wat minder presteert waarschijnlijk niet zullen accepteren.

Er is nog maar heel erg weinig bekend over het nieuwe systeem dat later dit jaar zijn debuut gaat beleven. Wel bekend is dat contacten in een telefoon niet bereikbaar zullen zijn voor het systeem, kopers zullen dus zelf moeten zorgen dat die overgezet worden. Volgens GM is de oplossing dat mensen een lijst van contacten in hun Google account zullen moeten maken, iets wat veel iPhone-gebruikers standaard helemaal niet hebben.

Eén ding is zeker: alle ogen zullen op GM gericht zijn als de eerste auto’s met dit systeem uitgebracht gaan worden, en het systeem zal bij het uitkomen minstens al minstens even goed moeten zijn als CarPlay of Android Auto. Anders zullen de negatieve commentaren niet van de lucht zijn.

Het team van GM dat aan deze software werkt wordt geleid door Mike Abbott, die eerder manager was bij Apple. Maar daar was hij verantwoordelijk voor iCloud infrastructuur voor onder andere iMessage en FaceTime, zijn ervaring met het bouwen van een software-platform is dus waarschijnlijk beperkt.



Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
11 juli 2023 - 12:01    reactie #1
geplaatst door: Paradijs
Info over Mike Abbott
Loquendi Libertatem Custodiamus
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
11 juli 2023 - 12:14    reactie #2
geplaatst door: Jurriaan
Het beter weten dan Android en iOS. Dan trek je in 1 keer hele grote schoenen aan.
Aan de andere kant, heeft Tesla ook niet een eigen systeem?
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
11 juli 2023 - 12:20    reactie #3
geplaatst door: GeorgeM
Aan de andere kant, heeft Tesla ook niet een eigen systeem?
Klopt, maar Tesla werd in eerste instantie opgezet met de focus op software, niet iets dat je van GM kan zeggen.

Maar wie weet, misschien heeft GM iets geniaals ontwikkeld...
Bewerkt: 11 juli 2023 - 13:39 door GeorgeM
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
11 juli 2023 - 15:53    reactie #4
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Het zal op lange termijn vast goedkoper voor ze zijn dan de licenties van Apple en Google en ook de mogelijkheid geven om naar eigen inzicht abbo's in te richten.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
11 juli 2023 - 23:31    reactie #5
geplaatst door: anraadts
Voor een gedegen analyse van de plannen van GM:
https://daringfireball.net/2023/05/gm_edsel

De enige manier dat het mogelijk echt interessant wordt voor GM is als ze net zoveel privédata gaan snaaien als Meta al doet.

Maar van zo'n bedrijf zou ik geen auto willen hebben.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 07:53    reactie #6
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Het wordt toch in samenwerking met die andere snaaier, Google, gemaakt, is het niet?
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 08:05    reactie #7
geplaatst door: Geelduikbootje
Ordinair verdienmodel.
Heb je van je zuurverdiende centen eindelijk een luxe auto gekocht mét o.a. stoelverwarming.
Moet je voor het krijgen van een warme reet maandelijks extra betalen om deze optie te activeren.
Het uitmelken kan beginnen.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 08:32    reactie #8
geplaatst door: orange
Het wordt toch in samenwerking met die andere snaaier, Google, gemaakt, is het niet?
Eh nee, daar gaan ze nu juist afstand van nemen. Hoewel in een eerder nieuwsbericht hier werd vermeld dat ze samen met Google ontwikkelen lijkt hier absoluut geen sprake van. Of begrijp ik dit nu verkeerd? (*)

De nieuwe plannen hebben nog eerder een Apple-link dan één met Google. 

Citaat
...Abbott, former vice president of engineering for Apple’s cloud services division, will join GM as executive vice president of software...

---
(*) Oké, hoewel het allemaal een beetje vaag is lijkt het toch inderdaad zo te zijn.

Citaat
Buyers of GM EVs with the new systems will get access to Google Maps and Google Assistant, a voice command system, at no extra cost for eight years, GM said. GM said the future infotainment systems will offer applications such as Spotify’s music service, Audible and other services that many drivers now access via smartphones.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 10:59    reactie #9
geplaatst door: GeorgeM
Citaat
GM said the future infotainment systems will offer applications such as Spotify’s music service, Audible and other services that many drivers now access via smartphones.
Dan is de angst die een van de dealers al verwoordde dus waarheid: er wordt een inferieur product gelanceerd waarvoor je nog moet gaan betalen ook.

Dit gaat GM erg veel slechte pers opleveren...
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 11:20    reactie #10
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Niet zozeer in de VS. Men is daar wel gewend om voor ieder wissewasje te moeten betalen.
Daarnaast weet je niet hoe het geregeld gaat worden. Ben je verplicht om Spotify in de auto te hebben? Geldt je abbo op Spotify ook voor in de auto?
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 11:31    reactie #11
geplaatst door: orange
Ze lanceren een eigen systeem waarop gewoon de bekende apps draaien.

Net als op je smartphone. Dat zal betekenen dat abonnementen die je al hebt afgesloten uiteraard ook werken op het systeem van GM.

Wat ze wel kunnen doen is na verloop van tijd (de genoemde acht jaar?) geld gaan rekenen voor het in de lucht houden van hun systeem, bijvoorbeeld in de vorm van onvermijdelijke updates die niet gratis zijn.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 12:40    reactie #12
geplaatst door: gPod
Waarschijnlijk kijken ze het uiteindelijk van Tesla af, maar voorlopig waarschijnlijk nog zeer inferieur ja. Tesla is in de kern een softwarebedrijf dus dat is toch wat anders dan GM.

Bij Tesla betaal je een tientje per maand voor 'Premium Connectivity' wat zoveel inhoudt dat je betaalt voor het datagebruik en een paar kleine extra's (satellietweergave, live traffic weergave). Alle apps (Apple Music, Spotify, Netflix, games etc.) werken zonder dit abonnement ook, waar nodig via de data van je telefoon.
g i d e on
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 13:10    reactie #13
geplaatst door: GeorgeM
Alle apps (Apple Music, Spotify, Netflix, games etc.) werken zonder dit abonnement ook, waar nodig via de data van je telefoon.
Maar voor CarPlay en Android auto moet je een hack gebruiken.

Maar in het geval van Tesla gaat het in veel gevallen om een bewuste keuze voor dat merk, bij de meeste modellen van GM speelt dat veel minder.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 16:24    reactie #14
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Maar in het geval van Tesla gaat het in veel gevallen om een bewuste keuze voor dat merk
Is dat zo? Ik dacht dat de meeste Tesla's hier in NL leaseauto's zijn.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 17:11    reactie #15
geplaatst door: Ziegler
Daar kan je toch bewust voor kiezen?
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 17:22    reactie #16
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Als werkgever ja. Maar als werknemer/autobestuurder? In beide gevallen is de keuze zeer beperkt.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 17:56    reactie #17
geplaatst door: Ziegler
Zucht
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 19:15    reactie #18
geplaatst door: JPZ
Als werkgever ja. Maar als werknemer/autobestuurder? In beide gevallen is de keuze zeer beperkt.

Dat hangt natuurlijk volledig van je werkgever af.
300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 20:31    reactie #19
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Tuurlijk. Die kiest voor het interessantste leasecontract. Niet zo direct voor een bepaald automerk.
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
12 juli 2023 - 20:37    reactie #20
geplaatst door: JPZ
Nee hoor, de meeste werkgevers zullen je laten kiezen wat je wilt binnen een bepaald budget, hooguit beperken ze je tot een bepaalde leasemaatschappij, maar heb je binnen hun aanbod vrije keuze. Hooguit wordt je opgelegd dat je electrisch moet rijden.
300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
13 juli 2023 - 05:00    reactie #21
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Oké, en dan wordt bewust gekozen voor een bepaald automerk? Wel een Tesla en niet een Jaguar e-pace bijvoorbeeld?
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
13 juli 2023 - 06:39    reactie #22
geplaatst door: Ziegler
Zucht 2
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
13 juli 2023 - 15:39    reactie #23
geplaatst door: gPod
Oké, en dan wordt bewust gekozen voor een bepaald automerk? Wel een Tesla en niet een Jaguar e-pace bijvoorbeeld?

Jazeker, waarom zou iemand met een leaseauto geen voorkeur hebben en dus een bewuste keuze maken?
g i d e on
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
13 juli 2023 - 16:28    reactie #24
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Kiest men uit dat beperkte aanbod niet automatisch de meest prestigieuze? Welke andere criteria vindt een leaserijder belangrijk?