
General Motors dealers worden steeds nerveuzer
Een tijdje geleden kon je hier op MacFreak al lezen dat General Motors (GM) van plan is om
helemaal te stoppen met ondersteuning voor Apple’s CarPlay en Android Auto. Opvallend nieuws, want juist in de VS is die ondersteuning
voor veel kopers doorslaggevend.
Inmiddels komt de datum van deze grote stap steeds dichterbij, als het goed is komen voor het eind van dit jaar de eerste modellen die uitgerust zijn met een eigen systeem uit. Voor de Detroit Free Press een aanleiding om meerdere dealers te vragen wat die ervan denken, en zij
blijken er helemaal niet gerust op te zijn.
Dat komt vooral omdat ze er goed van doordrongen zijn dat klanten inmiddels het comfort van CarPlay en Android Auto verwachten, en een systeem wat minder presteert waarschijnlijk niet zullen accepteren.
Er is nog maar heel erg weinig bekend over het nieuwe systeem dat later dit jaar zijn debuut gaat beleven. Wel bekend is dat contacten in een telefoon niet bereikbaar zullen zijn voor het systeem, kopers zullen dus zelf moeten zorgen dat die overgezet worden. Volgens GM is de oplossing dat mensen een lijst van contacten in hun Google account zullen moeten maken, iets wat veel iPhone-gebruikers standaard helemaal niet hebben.
Eén ding is zeker: alle ogen zullen op GM gericht zijn als de eerste auto’s met dit systeem uitgebracht gaan worden, en het systeem zal bij het uitkomen minstens al minstens even goed moeten zijn als CarPlay of Android Auto. Anders zullen de negatieve commentaren niet van de lucht zijn.
Het team van GM dat aan deze software werkt
wordt geleid door Mike Abbott, die eerder manager was bij Apple. Maar daar was hij verantwoordelijk voor iCloud infrastructuur voor onder andere iMessage en FaceTime, zijn ervaring met het bouwen van een software-platform is dus waarschijnlijk beperkt.