KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
geplaatst: 14 januari 2020 - 15:46
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/XS4All-icoon.jpg
KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
Bij KPN werd ongeveer een jaar geleden op hoog niveau besloten om te stoppen met de merknamen Telfort, XS4ALL en Yes Telecom. Dat werd bij de rechter aangevochten, maar KPN won en leek door te zetten. Maar waarschijnlijk hadden ze zich op de klanten van met name XS4ALL verkeken.

Dat de klanten van XS4ALL niet blij waren met deze ontwikkeling bleek overduidelijk toen alternatief Plan B haalt van start ging, die door wilden gaan onder de naam Freedom Internet. Binnen drie dagen en vijf uur hadden ze de benodigde 2,5 miljoen euro al bij elkaar. Mogelijk dat dit ook doordrong in de bestuurskamer van KPN, dat bedrijf heeft inmiddels besloten om de merknaam XS4ALL toch aan te houden, waarbij het wel de bedoeling is om zowel techniek als organisatie te integreren binnen KPN.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.xs4allProtestAmsterdamCentraal.jpg
KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan


De dienstverlening aan de klanten zou voorlopig in ieder geval niet moeten veranderen, het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk dezelfde mensen als voorheen aan de telefoon krijgt. De adder onder het gras zit natuurlijk in het woord “voorlopig”, wat er op de iets langere termijn gaat gebeuren is simpelweg niet bekend.

De reactie op deze blog-pagina van XS4ALL moet blijven maakt overduidelijk dat veel mensen dit zien als een goedkoop plannetje van KPN om gewoon zoveel mogelijk klanten binnenboord te houden. Hieronder de complete tekst van die pagina, waarbij de titel al veel duidelijk maakt:

Citaat
KPN start met integratie van XS4ALL en draait klanten rad voor ogen

KPN heeft vandaag aan XS4ALL-werknemers bekend gemaakt te starten met de integratie van XS4ALL. Wij zijn geschrokken van het plan en beschouwen het als nog slechter dan het simpelweg direct volledig opheffen van XS4ALL. De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend: er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren. Aanleiding voor deze koerswijziging lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN eindelijk aan klanten heeft gevraagd naar hun mening. De resultaten van dit onderzoek zijn “strikt geheim” verklaard, maar naar verluidt antwoordt zo’n 75% van de respondenten dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet.

Op 1 maart wordt XS4ALL na 26 jaar (!) opgeheven
De eerste fase start in maart. Op 1 maart vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. Dit betekent dus dat het bedrijf XS4ALL op dat moment na 26 jaar ophoudt te bestaan! KPN heeft vanaf dat moment vrij spel en bepaalt dan eigenstandig hoe de integratie verder verloopt. De ondernemingsraad van XS4ALL kan dan ook worden opgeheven. Ook kan er dan al klantdata met KPN gedeeld worden. Klantcontact blijft voorlopig nog een aparte afdeling die als ‘XS4ALL’ bereikbaar zal zijn, maar wel binnen KPN dus. XS4ALL wordt hiermee een KPN-afdeling die de klanten van XS4ALL bedient. Het integreren van techniek leidt er toe dat XS4ALL-klanten en hun data uiteindelijk volledig in de systemen van KPN komen te zitten, wat momenteel niet het geval is. Dit betekent ook dat het privacy- en securitybeleid van KPN van toepassing zal zijn. Door het technische hart uit XS4ALL te halen, hebben medewerkers ook geen eigen tooling meer om klanten te helpen. Dan wordt het vooral een kwestie van standaard antwoorden oplezen. Facturen worden door KPN opgemaakt, het internetverkeer loopt over het netwerk van KPN, de IT-backend van KPN wordt gebruikt, alleen wordt overal een XS4ALL-sticker opgeplakt.

Het actiecomité is zeer teleurgesteld dat KPN de integratie op deze manier voortzet en vindt dat klanten een rad voor ogen wordt gedraaid. Door de merknaam voorlopig te laten bestaan, maar het bedrijf als entiteit al op te heffen en achter de schermen te starten met de integratie van techniek, wordt XS4ALL verder uitgehold en verwordt het tot niet meer dan een label. Techniek, mensen en cultuur vormen de harde kern van XS4ALL. Als je daar één of meer elementen uithaalt, is het geen XS4ALL meer. De ziel, het hart, gaat er dan uit. Wat KPN nu doet met de integratie, is alsof je gaat eten bij een sterrenrestaurant maar vervolgens fast food voorgeschoteld krijgt.

Het gaat niet om de naam!
Het is typerend dat KPN denkt dat klanten blij zullen zijn dat de merknaam XS4ALL nog blijft. Het gaat natuurlijk niet om de naam, maar om alles waar XS4ALL voor staat, en na een jaar actievoeren en gesprekken zouden ze dit ondertussen toch moeten weten.

Klanten van XS4ALL hebben inmiddels ook een mail gekregen van ‘Jorg Kramer, de directeur van XS4ALL’, die in dienst is van KPN. Daarin wordt ook gedaan alsof alles bij het oude blijft. Dat is dus nadrukkelijk niet zo. Ook stelt hij bijvoorbeeld dat ‘XS4ALL zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang’, terwijl KPN al vijf jaar geleden de woordvoering van XS4ALL op maatschappelijk gebied heeft stopgezet. Dus hoezo ‘blijft inzetten’? Toch kan Kramer ook niet helemaal een loopje met de realiteit nemen en moet hij in de mail ook erkennen dat de samenvoeging op technisch vlak doorgaat. Hiermee wordt het hart dus uit XS4ALL gehaald. Ook schrijven ze dat per 1 maart alle medewerkers overgaan naar KPN, omdat XS4ALL wordt opgeheven. Let wel: medewerkers hebben vandáág te horen gekregen dat dit allemaal gaat gebeuren, zij worden dus anderhalve maand van tevoren voor het blok gezet.

Omdat XS4ALL per 1 maart wordt opgeheven, wordt ook het contract van XS4ALL-klanten per 1 maart juridisch overgezet naar KPN. De eerste periode verandert er voor klanten niet veel, je houdt dan je abonnement zoals het nu is en zit nog op de XS4ALL-systemen. Maar naarmate de techniekintegratie vordert, kunnen bijvoorbeeld ook IP-adressen veranderen.

Er gaat op 1 maart geen nieuw jaarcontract in bij de overgang, je huidige contracttermijn loopt gewoon door. Stel dus dat je al twee jaar klant bent van XS4ALL, dan betekent dit na 1 maart dat je nog steeds gewoon elke maand kunt opzeggen als je dat wilt. Je kunt dus in het begin nog klant blijven, en zodra het bijvoorbeeld mogelijk is om internet bij Freedom.nl af te nemen, kun je indien gewenst overstappen. De eerste internetaansluitingen bij Freedom zullen vanaf eind maart mogelijk zijn. KPN verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar pas echt klanten van XS4ALL-systemen te kunnen overzetten naar KPN-systemen. Dus er is nog wat tijd.

Al met al is het dus pertinente onzin dat XS4ALL blijft bestaan. Integendeel: XS4ALL als bedrijf wordt per 1 maart al opgeheven. Klanten van XS4ALL worden misleid. Wij hebben een jaar geprobeerd juist het bedrijf te behouden: de techniek, de terugkeer van de strijd voor digitale burgerrechten, de mensen, de cultuur én de naam. Maar KPN behoudt nu alléén de naam. Dan blijft er een lege huls over.

Niemand die daar in trapt.

met dank aan forumlid ‘boiing’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum



 #FreedomInternet
geplaatst door: Robert
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #1 geplaatst: 14 januari 2020 - 20:07
Niet te geloven, KPN maakt het wel heel erg bont!
geplaatst door: MacFrankie
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #2 geplaatst: 14 januari 2020 - 21:16
Het gaat hier inderdaad om een toch wel heel erg doorzichtige poging van KPN om bij de samenvoeging, waarvan alle essentiële aspecten overeind blijven, niet teveel klanten te verliezen.

Een dergelijke 'move' doet mijn vertrouwen in KPN nog verder slinken. Heb je eenmaal, ondanks heel veel tegenwind, een bepaald besluit genomen, blijf daar dan bij en aanvaard de consequenties. En ga niet te elfder ure besluiten om de gevel overeind te laten terwijl alles daarachter evengoed ingrijpend verandert.
geplaatst door: Timotheus
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #3 geplaatst: 15 januari 2020 - 10:43
In de politiek heet dit voortschrijdend inzicht. :woot:
In de vrije-markt economie is het luisteren naar je klanten. :blush:
In gewone mensentaal noemen we het achterbaks. :mad:
geplaatst door: ouwemac
Swasdii Khrab Khun
สวัสคี ครับ คุณ
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #4 geplaatst: 15 januari 2020 - 11:03
Maarre... wat doen jullie met je XS4all-abonnement? Ik heb zoveel contacten en inlognamen-op-emailadres uitstaan en bovendien twee gezinsleden onder de xs4all-mailparaplu, dat ik er erg tegenop zie om dat allemaal te moeten omzetten. We weten ook niet of Freedom dezelfde degelijkheid kan bieden met al die dubbelgevoerde systemen waar Xs4all zich mee onderscheidt. :sad:
geplaatst door: Alvinus
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #5 geplaatst: 15 januari 2020 - 11:25
Maarre... wat doen jullie met je XS4all-abonnement?

Ik hou het voorlopig om die reden. Met 4 in het gezin is me dat een veel te grote klus, alles omzetten. Het is niet anders :dozingoff:.
geplaatst door: boiing
Op zoek naar een oudere Mac mini? Zie rubriek 'Tweedehands aangeboden'.
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #6 geplaatst: 15 januari 2020 - 12:43
Ik heb in 1Password 235 items staan, waaronder heel veel inlognamen op email-adres. Het is inderdaad een hele klus om dat allemaal om te zetten. En niemands hobby, denk ik.

Ik wacht eerst af wat het aanbod van Freedom precies wordt, en hoe de zaken evolueren. Als dat me aanstaat, ga ik denk ik toch door de zure appel heenbijten. Maar dan neem ik geen Freedom-adressen, maar adressen gerelateerd aan de eigen domeinnaam die Freedom gratis aanbiedt, zodat ik die operatie dan nooit meer hoef te herhalen.

En misschien kun je op een regenachtige zondag toch een aardig eind komen. En het is ook een goede gelegenheid om hier en daar wat orde te scheppen.
geplaatst door: Timotheus
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #7 geplaatst: 15 januari 2020 - 13:01
Hoezo moet je inlognamen omzetten? Een andere inlognaam is iha een ander account. Wanneer je dat omzet zul je vaak de gegevens welke aan het oude account gekoppeld zijn kwijtraken. Hooguit moet je het emailadres dat bij een dienstverlener van jou bekend is omzetten ivm nieuwsbrieven of verificaties.
geplaatst door: peerzwart
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #8 geplaatst: 15 januari 2020 - 13:24
Hooguit moet je het emailadres dat bij een dienstverlener van jou bekend is omzetten ivm nieuwsbrieven of verificaties.

Dat dus. Hooguit...? Voor een paar honderd accounts (in ons geval). Dat zullen veel webshops en dergelijke zijn, maar toch. Dan hebben we nog zaken als DigID's en 2FA inlog's bij allerlei instanties, AppleID's, creditcards, levensverzekeringen, hypotheken, noem het maar op. Allemaal gekoppeld aan je email adres tegenwoordig en dat voor 4 gezinsleden. Bij al die accounts zul je moeten inloggen en uitzoeken hoe je je email adres moet aanpassen want dat zal overal anders werken. Voorlopig even niet :shocked:...
geplaatst door: boiing
Op zoek naar een oudere Mac mini? Zie rubriek 'Tweedehands aangeboden'.
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #9 geplaatst: 17 januari 2020 - 00:41
Een paar honderd accounts? Hoor je het jezelf zeggen? Zoveel betrouwbare webshops en dergelijke zijn er op het internet niet te vinden.

Als je zaken als DigID's en 2FA inlog's bij allerlei instanties, AppleID's, creditcards, levensverzekeringen, hypotheken correct gearchiveerd hebt kan je ze binnen twee tellen in je documenten als beveiligde dmg terug vinden. Dan even het wachtwoord ingeven en je hebt inzicht in de gegevens.

Je gaat je toch niet laten gijzelen door een bedrijf wat keer op keer bewijst zeer onbetrouwbaar te zijn?
Een mooie beschrijving van al het gedraai een gekonkel las ik gisteren:

""KPN is nu 180 graden gedraaid

was: Xs4all wordt opgeheven en voor de klant verandert er niets
wordt: het merk Xs4all blijft en voor de klant verandert er van alles

Eerst was het gevoel dat het net was alsof Volkswagen besloot op alle Audis een Volkswagen logo te plakken, maar met behoud van dezelfde wagen, Nu krijg je een Audi logo op een Volkswagen geplakt.""

Kortom, gesjoemel. En heel jammer dat KPN klanten zou vasthouden omdat de overstap teveel moeite zou zijn, dat verdienen ze niet.


geplaatst door: Sidartha
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #10 geplaatst: 17 januari 2020 - 01:11
Ik snap dat het lastig is, maar ik zou vertrekken als klant. "Worst nait verneukt, lotst die verneuken." in onvervalst Grunnegs.
geplaatst door: MacMiep
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op http://www.macmiep.nl!
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #11 geplaatst: 17 januari 2020 - 01:15
En dan voor de engelstalige lezers: Sausage nait fucked up, fate fucked up.
geplaatst door: Sidartha
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #12 geplaatst: 17 januari 2020 - 07:09
Misschien is het geen gek idee als Freedom met wat "tips bij het overstappen" komt. Niet iedereen doet zoiets even makkelijk.
geplaatst door: Timotheus
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #13 geplaatst: 17 januari 2020 - 08:56
Een paar honderd accounts? Hoor je het jezelf zeggen? Zoveel betrouwbare webshops en dergelijke zijn er op het internet niet te vinden.

Ehh, ja. Ik weet niet hoelang jij al online bent :happy:..?

Als je zaken als DigID's en 2FA inlog's bij allerlei instanties, AppleID's, creditcards, levensverzekeringen, hypotheken correct gearchiveerd hebt kan je ze binnen twee tellen in je documenten als beveiligde dmg terug vinden. Dan even het wachtwoord ingeven en je hebt inzicht in de gegevens.

Die begrijp ik niet, wat heeft dat met correct archiveren te maken? Ik moet mijn email adres aanpassen. Als voorbeeld even een creditcard: Inloggen -> Mijn Kaart -> Beheer uw Account -> Persoonlijke Gegevens -> Bekijk Wijzig uw email/telefoon -> hier kan ik een nieuw email adres invullen. Opslaan -> Bevestigen en daarna wachten op een email en op een link klikken. Een keer of 10 klikken, en dit is geen standaard recept. Bij elke website zal het ergens anders staan en anders werken!

Nog 249 te gaan.
geplaatst door: boiing
Op zoek naar een oudere Mac mini? Zie rubriek 'Tweedehands aangeboden'.
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #14 geplaatst: 17 januari 2020 - 13:25
Ik kan de beschrijving van Boiing bevestigen! Bij mijn creditcard ging dat zo idd.
Plus dat ik na de email ook nog via sms moest bevestigen.
Dat was gisteren toen ik erachter kwam dat mijn xs4all adres daar nog stond.

Ik ben al begonnen met aanpassen toen ik hoorde van de plannen van kpn, zo’n drie maanden geleden. Ik had er ook geen 250 zoals boiing :biggrin:

Alleen deze was ik vergeten. Dus nu ben ik xs4all-loos :cry: Na 25 jaar.
Vorige maand heb ik mijn lidmaatschap namelijk al beëindigd via een nostalgisch gesprek met de helpdesk-medewerker.
Vandaag kreeg ik de restitutie van de contributie al op mijn rekening.

Ik voel me best wel ontheemd een beetje...... Uit Nederland weggaan was niet zo moeilijk als bij XS4ALL.NL   :hypocrite: :tounge: :sneaky2:
geplaatst door: ouwemac
Swasdii Khrab Khun
สวัสคี ครับ คุณ
antw: KPN houdt merknaam XS4ALL toch aan
reactie #15 geplaatst: 18 januari 2020 - 01:04
Vandaag de overstap maar gemaakt op icloud. Na zo'n 16 jaar geen xs4all meer als email (of nu ja, voorlopig er nog naast, tot ik zeker weet dat alles over is).   :sad:
geplaatst door: aekiameh