
Betere bescherming privacy in iOS 15 kost Facebook 10 miljard dollar
Toen Apple een klein jaar geleden aankondigde dat het ons in iOS 15 de keuze ging geven of we wel of niet gevolgd wilden worden, was het vooral Facebook dat zich roerde. Daarbij kwam het met allerlei argumenten, maar die wisten zelfs de eigen medewerkers
niet te overtuigen.
Het was ook voor die medewerkers overduidelijk dat het Facebook vooral om het eigen inkomen ging, inmiddels kunnen we daar een prijskaartje aan hangen: 10 miljard dollar. Het was Facebook's chief financial officer, David Wehner, die tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers eergisteren zei: “we believe the impact of iOS overall as a headwind on our business in 2022 is on the order of $10 billion, so it's a pretty significant headwind for our business”

Betere bescherming privacy in iOS 15 kost Facebook 10 miljard dollar
Maar er is meer aan de hand voor Meta, het moederbedrijf van Facebook. Het heeft vooral last van TikTok, waardoor voor het eerst de bezoekersaantallen aan het dalen zijn. In het verleden wist het bedrijf dit op te vangen met overnames (met name Instagram en WhatsApp), voor zover bekend zit zo’n overname nu niet in planning.
Daarbij ligt het bedrijf enorm onder vuur, onder andere door
de onthullingen van klokkenluider Frances Haugen. Mede daardoor is de reputatie van Facebook
tot een dieptepunt gedaald.

Betere bescherming privacy in iOS 15 kost Facebook 10 miljard dollar
Het beursaandeel van Facebook schoot naar beneden nadat de relatief slechte vooruitzichten bij deze kwartaalcijfers bekend waren gemaakt. Meestal laat bij dat soort bewegingen de koers daarna weer een opgaande lijn zien, in dit geval is dat nog niet te zien.
Het is trouwens nog wel de moeite van het vermelden waard dat Snapchat
kennelijk niet veel last heeft van de bescherming van de privacy in iOS 15, terwijl dat bedrijf toch ook vooral geld verdient met advertenties.
#Facebook #Privacy