
Class Action Lawsuit over ‘Flexgate’
Ruim een jaar geleden kon je hier op MacFreak
al lezen dat er problemen waren doordat een flex-kabel die voor de verbinding met het scherm zorgt in de MacBook Pro modellen vanaf 2016 net iets te kort was. Bij iFixit ontdekten ze later dat Apple deze verbinding in het 2018-model
net iets langer had gemaakt.
Dat lijkt voldoende stof voor een reparatieprogramma, wat wel eens van de grond zou kunnen komen door een net bij het bij het Northern District of California
ingediende ‘Class Action Lawsuit’. Volgens deze aanklacht zou Apple door zijn gegaan met het verkopen van modellen met dit probleem, terwijl ze er binnen het bedrijf al van op de hoogte waren. Deze zaak is nog maar net ingediend, het is aan de rechtbank om te besluiten of er voldoende grond is om deze zaak doorgang te laten vinden.
Advocaat R. Rex Parris is de man achter deze zaak, en die verwoordt het als volgt:
Imagine spending more than $2,500 on a laptop only for it to fail shortly after the manufacturer's warranty expires. What's even more appalling is Apple requiring customers to spend an additional $600 to $850 to replace the screen.
Apple heeft een ‘serviceprogramma voor de achtergrondverlichting’, maar
dat programma dekt alleen de 13-inch MacBook Pro tot 2016. 13-inch modellen daarna worden dus niet gedekt, en 15-inch modellen vallen dus helemaal buiten de boot.
Deze zaak heet op dit moment Mahan Taleshpour et al. v. Apple, Inc.
Mahan Taleshpour kocht een MacBook Pro voor ongeveer 2.500 dollar in april 2017, in januari van dit jaar begon zijn scherm uit te vallen. Op 18 maart ging hij naar de Apple Store en kreeg te horen dat AppleCare deze reparatie niet dekte, en dat hij 850 dollar ervoor zou moeten betalen.
De complete aanklacht is te vinden op
deze pagina (PDF, 811 KB).
#MacBookPro