
iPhone SE en 9,7-inch iPad Pro uit elkaar gehaald door iFixit
Natuurlijk waren de mensen van iFixit er weer snel bij om de iPhone SE en de 9,7-inch iPad Pro uit elkaar te halen, en zoals altijd komen daar weer interessante dingen uit naar voren, dit keer vooral bij de iPhone SE.
Als eerste
de teardown van de iPhone SE. Niet helemaal verrassend is dat Apple daarvoor veel componenten gebruikt heeft die we al kennen van de iPhone 5s. Want juist onderdelen die al wat langer in productie zijn kan Apple waarschijnlijk goedkoper produceren, de afschrijving is er voor een groot gedeelte al van af.
Dat betekent trouwens waarschijnlijk niet dat Apple evenveel aan de iPhone SE verdient als aan de 6s en 6s Plus. Volgens analist Amit Daryanani van RBC Capital Markets zou de winstmarge de SE op
ongeveer 35 procent liggen, terwijl dat voor de 6s en 6s Plus rond de 45 procent zit.
Een aantal onderdelen van de SE zijn dus uitwisselbaar met bijvoorbeeld de 5s, onder andere het scherm, de luidspreker, de SIM houder en de vibratie motor. Het onderdeel dat echt anders is en het meest opvalt is de batterij, want die heeft in de iPhone SE meer vermogen (1.624 mAh, dat was 1.560 mAh in de 5s). De aansluiting voor deze nieuwe batterij is trouwens ook anders.

Van sommige onderdelen was natuurlijk allang bekend dat ze anders zouden zijn, bijvoorbeeld de camera aan de achterkant. Die was in de 5s nog 8 megapixels, waar de iPhone SE een camera met 12 megapixels heeft. Het moederbord is voor een groot gedeelte identiek, maar daar zit natuurlijk wel de nieuwe Apple A9 processor op, en de NXP 66V10 module om Apple Pay mogelijk te maken.
De iPhone SE scoort een 6 (op een schaal van 1 tot 10) voor het 'gemak' waarmee die te repareren is. Dat is vooral omdat er nog steeds pentalobe-schroeven in zitten, en je er dus een aparte schroevendraaier voor nodig hebt, en omdat het makkelijk is om de Touch ID kabel kapot te trekken als je de iPhone open maakt.
De nieuwe iPad ProBij de nieuwe 9,7-inch iPad Pro is eigenlijk weinig opvallends te melden, alles is min of meer hetzelfde als eerdere iPad-modellen. Omdat deze, net zoals zijn voorgangers, voor een groot gedeelte verlijmd is scoort hij erg laag wat de betreft de mogelijkheid om hem zelf te repareren: een 2.
De nieuwe Smart Connector blijkt bijna onmogelijk te vervangen, maar iFixit merkt zelf ook op dat de kans dat dit moet gebeuren wel erg klein is. Het enige positieve wat betreft het kunnen repareren is waarschijnlijk dat de LCD en het voorpaneel nu uit één stuk bestaan, wat het een beetje makkelijker maakt om deze iPad open te maken. Maar dat is vooral relatief.
De hele 'teardown' van de 9,7-inch iPad Pro van iFixit kan je vinden op
deze pagina.
