geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/SSD.jpg
‘Prijsverhogingen door agressieve inkooptactieken van Apple’
Eén van de grote spelers in geheugenchips is Micron, en Sumit Sadana, de Chief Business Officer van dat bedrijf, legt de schuld van de huidige erg hoge prijzen bij Apple, in plaats van de enorme vraag van AI. Volgens hem is het beleid van Apple om de prijzen zo laag mogelijk te houden de oorzaak.

Want die lage prijzen zouden investeringen in extra capaciteit hebben ontmoedigd, waardoor de industrie nu zo'n moeite heeft om aan de vraag van AI te voldoen.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.MicronStockMarket260626.jpg
‘Prijsverhogingen door agressieve inkooptactieken van Apple’

klik of tap voor een grotere versie

Het gaat inmiddels trouwens helemaal niet slecht met Micron, het rapporteerde recent bijvoorbeeld een 346 procent hogere omzet voor het afgelopen kwartaal.

Apple staat erom bekend hard te onderhandelen met leveranciers, en de langlopende inkoopovereenkomsten van het bedrijf zijn de afgelopen maanden herhaaldelijk genoemd als een van de redenen waarom Apple beter beschermd was tegen stijgende geheugenprijzen dan zijn concurrenten.

En hoewel Apple dankzij die overeenkomsten lagere prijzen voor langere tijd kon vastleggen en prijsverhogingen langer kon uitstellen, suggereert de topman van Micron dat dit ook heeft bijgedragen aan een onhoudbaar prijsklimaat dat investeringen in extra capaciteit ontmoedigde.

Mogelijk heeft hij een punt, maar het lijkt toch op zijn minst nogal eenzijdig om alle schuld nu bij Apple te leggen. Maar dat Apple’s beleid ook invloed heeft op deze markt, dat staat wel als een paal boven water.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: puk1980
Volgens hem is het beleid van Apple om de prijzen zo laag mogelijk te houden de oorzaak.
Apple is al van veel zaken beticht. Deze kende ik nog niet.  :happy:
geplaatst door: ICT Consultant
De prijsverhogingen komen door dat de tech-miljardairs alle geheugen opkoopt voor het overhypte AI.

Oftewel:

De prijsverhogingen komen door de tech-miljardairs.
geplaatst door: sdequack
Ja, en dan vooral door tech-miljardair Tim Cook.
geen onderschrift
geplaatst door: MacFrankie
Onzin sdequack, vind je het leuk om altijd te trollen? Stop daar eens mee! Doe gezellig.

Apple loopt ver achter bij AI, en Tim Cook is veruiit de minst erge tech CEO.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: boiing
Het is een beetje z'n hobby:smile:. Een tijdje normaal doen en dan weer lekker stoken. Ieder z'n ding :dozingoff:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: MacFrankie
Ik weet dat het z'n hobby is. Het begint me alleen steeds meer te irriteren, vandaar dat ik het heb gemeld. Ik heb MF al eens op pauze gezet omdat de sfeer hier slecht werd, nu hoop ik dat dat niet nog een keer gebeurt.

Hou het hier gezellig, sdequack!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: sdequack
Tim Cook is een tech-miljardair.
Tim Cook bepaalt als CEO dat Apple fors de prijzen verhoogt.

Het irriteert wanneer dit gezegd wordt. Dan houden we het maar op

De prijsverhogingen komen door de tech-miljardairs.
geen onderschrift
geplaatst door: orange
Ik denk dat je de invloed van een CEO op een dergelijke beslissing ietwat overschat.

Dan heeft de CFO (Kevan Parekh) hierin alsnog een dikkere vinger in de pap.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Robert
Apple is al van veel zaken beticht. Deze kende ik nog niet.  :happy:
Het ging daar natuurlijk om de prijzen zo laag mogelijk te houden voor de toeleveranciers, waarna wij er natuurlijk alsnog stevig voor moeten betalen. ;)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Selbie
Wat gebeurt nu als de hele omzet in elkaar zakt, daar ben ik benieuwd naar
Dan kan je ook niet investeren denk ik dan toch ??
Mac Mini M2 pro / Iphone 15 plus
geplaatst door: MacFrankie
De bedrijven die met hun datacentra druk bezig zijn alle beschikbare elektrische capaciteit op te maken zijn Amazon, Google en Microsoft.

De bedrijven die servers met veel RAM voor AI in hun datacentra proppen en daarmee alle beschikbare RAM capaciteit op te maken zijn Amazon, Google en Microsoft.

Behalve dat ze computers voor iedereen duurder maken, maken ze de aarde ook nog warmer.

O ja, Apple straat niet in de rijtjes hierboven. Ze komen niet voor in de top 10 van bedrijven die aan AI doen.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: boiing
Precies.

Het irriteert wanneer dit gezegd wordt.
Nee, het is een domme uitspraak. ‘Dat Apple de prijzen verhoogt komt omdat Apple de prijzen verhoogt’. Ja, zo ken ik er nog wel een paar.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: macsiem
De bedrijven die met hun datacentra druk bezig zijn alle beschikbare elektrische capaciteit op te maken zijn Amazon, Google en Microsoft.

De ‘boeven’ zijn niet Amazon, Google en Microsoft maar de ‘gebruikers’ van AI.
Moet een 30 kg te zware vetzak Albert Hein veroordelen omdat daar heerlijke slagroomtaarten in de schappen liggen?

Maar misschien heeft MacFrankie nog nooit gebruik gemaakt van AI.
In dat geval mijn welgemeende verontschuldiging voor deze reactie.
geplaatst door: MacFrankie
MacFrankie gebruikt passief AI, zoals iedereen die tegenwoordig een computer gebruikt, want daar kom je niet omheen. Tevens zal hij actief AI gaan gebruiken als het on device kan. AI light, welke waarde toevoegt, maar wel verwacht dat de gebruiker, de mens, zelf blijft nadenken.

AI maakt mensen dom, dus zorg ervoor dat je er niet afhankelijk van wordt!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: Flix
Moet een 30 kg te zware vetzak Albert Hein veroordelen omdat daar heerlijke slagroomtaarten in de schappen liggen?
Ja, dat moet ie. En dat moet vooral de maatschappij.

Vanuit de wetenschap van het menselijke gedrag weten we al lang dat supermarkten en andere partijen mensen hun wil op leggen, en dat de keuzes die mensen autonoom en soeverein lijken te maken, toch gewoon gestuurde en opgelegde zaken zijn.
De invloed van de industrie is enorm. Denk maar aan roken; de mens rookt alleen nog omdat betreffende industrie dat wilt.
geplaatst door: Spooter
En nu is Cook weer aan het onderhandelen met een adviseur van Trump of Apple toch geen RAM en ander geheugen uit China mag betrekken, want het geheugen is zo duur...

Ik geloof ook niet dat Apple de prijzen weer omlaag laat gaan als het geheugen weer normaler geprijsd is.
We zullen het nooit precies weten, maar AI is evenzeer de schuldige van de omhoog geschoten prijzen als een markt waar agressief in onderhandeld wordt (of dat nou door Apple of andere bedrijven is)...
geplaatst door: MacFrankie
En AI wordt enorm gehypet door een kleine groep tech miljardairs... Eerst gratis beschikbaar stellen en er vervolgens geld voor vragen.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: Geelduikbootje
Ja, dat moet ie.
De invloed van de industrie is enorm. Denk maar aan roken; de mens rookt alleen nog omdat betreffende industrie dat wilt.

Dat is uiteraard niet zo.
De mens krijgt het roken aangeboden. Maar de mens beslist zelf om wel of niet te roken. Er is geen enkele verplichting vanuit wie dan ook. De verleiding is er zeker maar die is nergens dwingend opgelegd.

Hetzelfde geldt voor AI. Je hoeft het niet te gebruiken. Maar waarschijnlijk ontkom je er op gegeven moment niet meer aan. Bewust of onbewust.