geplaatst door: Night (Moderator)
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Apple-Car-icoon-2.jpg
Schrappen project zelfrijdende auto heeft grote gevolgen
Het stilleggen van Project Titan, waarbij Apple een zelfrijdende auto wilde ontwikkelen, heeft grote gevolgen. Niet zozeer voor Apple zelf, maar wel voor de werknemers die zich bezighielden met het geheime project. Het stopzetten van Project Titan heeft gezorgd voor een flinke ontslaggolf.

Het treft echter niet alleen werknemers die aan de 'Apple Car' werkten. Ook een andere divisie wordt opgeheven.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.Apple-Car-Cancelled.jpg
Schrappen project zelfrijdende auto heeft grote gevolgen

Afbeelding: blogdoiphone

Nadat Apple eind februari zijn project voor elektrische auto's stillegde, zegt het bedrijf meer dan 600 werknemers te ontslaan die betrokken zijn bij het project. Maar ook diverse werknemers van het smartwatchproject ontkomen niet aan de ontslaggolf bij Apple.

Apple heeft maar liefst acht rapporten ingediend bij het California Employment Development Department, in overeenstemming met het WARN-proces (Worker Adjustment and Retraining Notification), voor in totaal 614 van de 2000 aan het project verbonden werknemers.

Ook een ander project is stopgezet

Ten minste 87 van de ruim 600 ontslagen werknemers maken deel uit van een geheime faciliteit van Apple voor het ontwerpen en produceren van eigen beeldschermen.

Apple begon met het stopzetten van dit project rond dezelfde tijd dat het zijn miljarden kostende, zelfrijdende EV-project met de bijnaam Project Titan stopzette. De ontslagen werknemers zijn op 28 maart op de hoogte gesteld en volgens de WARN-berichten gaan de ontslagen op 27 mei in.

De ontslagen zijn Apple's grootste sinds de pandemie en veel van de ontslagen werknemers maakten deel uit van Apple's projectbureau voor auto's in Santa Clara, Californië.

Apple COO Jeff Williams en Kevin Lynch, vice president van het autoproject, kondigden in februari het einde aan van de plannen om een elektrische auto te bouwen en te verkopen. Sommige werknemers die deel uitmaakten van de Special Projects Group werden overgeplaatst naar de AI-divisie van Apple en anderen werden aangemoedigd om te solliciteren naar openstaande functies in andere delen van het bedrijf. Project Titan, zoals het autoproject heette, had op het laatst bijna 2.000 werknemers, waaronder ontwerpers en hardwaretechnici.

Project Titan in het kort

Het turbulente autoproject kende leiderschaps- en strategiewisselingen, evenals vertragingen, gedurende zijn tienjarige bestaan. Eind 2022 zei Apple nog dat het van plan was om tegen 2026 een automodel van het project uit te brengen met geavanceerde zelfrijdende functies. Eind januari van dit jaar werd het plan al uitgesteld tot 2028 en werd de richtprijs voor de EV verlaagd van 120.000 naar 100.000 dollar.

Eind februari zette Apple echter een dikke streep door het project, met de eerder genoemde gevolgen voor zijn werknemers.


#ProjectTitan
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
Schrappen project zelfrijdende auto heeft grote gevolgen
5 april 2024 - 20:15    reactie #2
geplaatst door: Night (Moderator)
Toen was ik nog aan het typen 😛 Dus echt eerder was het nou ook weer niet  :tounge:
Schrappen project zelfrijdende auto heeft grote gevolgen
5 april 2024 - 21:09    reactie #3
geplaatst door: THX-1138
Als er zoveel mensen uitvliegen, kan de prijs van hun producten ook wel een tandje lager.   :woot:
Schrappen project zelfrijdende auto heeft grote gevolgen
6 april 2024 - 09:20    reactie #4
geplaatst door: orange
Ja, want als de groenteafdeling bij de AH er mee stopt kan het brood ook wel goedkoper worden.

Zoiets... ;)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Schrappen project zelfrijdende auto heeft grote gevolgen
7 april 2024 - 18:15    reactie #5
geplaatst door: Ger Nijkamp
Als er zoveel mensen uitvliegen, kan de prijs van hun producten ook wel een tandje lager.   :woot:
Bijzonder denken. De (enorme) financiële buffer die Apple (nodig) heeft is juist bedoeld om probleemloos te kunnen experimenteren, zonder dat het per sé succesvol hoeft te zijn. Je beseft blijkbaar onvoldoende wat research en development op deze schaal over een langere tijd kost. Daar moet je aan kunnen beginnen, zonder vooraf te weten of het überhaupt marktwaardig wordt. Anders kun je onmogelijk innoveren. Sterker nog: de meeste innovatieve initiatieven halen het einde van de pijplijn nooit. Maar kosten wel geld. Bakken met geld.

De kern van een innovatief bedrijf. Als je op prijs wilt kopen, zijn er genoeg generieke alternatieven beschikbaar.

😉

[ Ger ]