Standaard troubleshooting stappen voor macOS
Voor iedereen die wel eens tegen problemen heeft met zijn of haar Mac, onderstaand een aantal standaard troubleshooting stappen, die vaak al een scala aan problemen kunnen oplossen. Hierdoor kun je kijken of je het probleem zelf al kunt oplossen voordat je het probleem op het forum plaatst.
Let wel op: een aantal mogelijkheden zijn alleen beschikbaar voor oudere Macs, die nog een Intel processor hebben.
Opnieuw opstartenOok een Mac is gewoon een computer, waarbij de zaken wel eens niet helemaal lopen zoals het zou moeten. De allereerste stap om te kijken of een probleem hierdoor zichzelf oplost, is de Mac gewoon eens te herstarten.
Herstarten in Veilige ModusMet de veilige modus kun je problemen oplossen die verhinderen dat de Mac volledig opstart, of andere problemen met de opstartschijf opsporen.
Klik hier hoe je in veilige modus kunt opstarten en meer informatie.Het NVRAM opnieuw instellen (Intel only)Het NVRAM (non-volatile random-access memory) is een klein stukje geheugen waarin bepaalde instellingen van de Mac worden bewaard en waaruit ze snel kunnen worden opgehaald. Instellingen die in het NVRAM kunnen worden bewaard, zijn bijvoorbeeld het geluidsvolume, de beeldschermresolutie, de geselecteerde opstartschijf, de tijdzone en recente ‘kernel panic’-gegevens.
Klik hier hoe je het NVRAM opnieuw kunt instellen en meer informatie.De SMC resetten (Intel only)Het SMC is verantwoordelijk voor een groot aantal onderhuidse taken van de Mac, zoals:
- Reactie op het indrukken van de aan/uit-knop
- Reactie op het openen of sluiten van de klep van Mac-notebooks
- Batterijbeheer
- Temperatuurbeheer
- SMS (Sudden Motion Sensor)
- Sensor voor omgevingslicht
- Toetsenbordverlichting
- Beheer van het statusindicatielampje (SIL)
- Indicatielampjes batterijstatus
- Selectie van een externe (in plaats van interne) videobron voor sommige iMac-beeldschermen
Klik hier hoe je het SMC opnieuw kunt instellen en meer informatie.Bluetooth opnieuw instellenBij problemen (met het koppelen) van bluetooth apparaten aan de Mac kun je de voorkeuren verwijderen. Hierna moet je alle Bluetooth apparaten opnieuw toevoegen/koppelen.
Klik met de optie- en shift-toets ingedrukt gehouden op het Bluetooth icoontje in de menubalk, kies voor “Debug > Reset Bluetooth module”. Helpt dat niet? Ga dan naar de Finder en druk op
Command+Shift+G (⌘ ⇧ G) op je toetsenbord. Zoek vervolgens naar
/Library/Preferences en open de map. Navigeer binnen deze map naar
com.apple.Bluetooth.plist en verwijder dit bestand. Schakel vervolgens je Mac uit en wacht eventjes voor je hem opnieuw aanzet.
Wi-Fi opnieuw instellenBij problemen met je draadloze netwerk, kun je, naast het resetten van de internet modem/router, kun je de Netwerkinstellingen naar de default waarden terugzetten (let op: Dit geldt ook voor de Ethernet- en Bluetooth verbindingen).
- Stap 1: lokatie opnieuw instellen
Ga naar Apple voorkeuren (via het Apple menu) en kies voor Netwerk. Klik bovenaan het venster op het locatie drop-down menu en kies voor Aanpassen.
Gebruik het min-teken (-) om de huidige lokatie te verwijderen en het plus teken (+) om een nieuwe lokatie aan te maken. Probeer nu opnieuw met het internet te verbinden.
- Stap 2: Systeemconfiguratiebestanden verwijderen
Als stap 1 de WIFI instellingen niet geheel hersteld worden, druk dan op Command+Shift+G en ga naar /Library/Preferences. Sleep de map SystemConfiguration naar de prullenbak, maar leeg deze nog niet; je kan deze map nog nodig hebben. Herstart nu je Mac. De map SystemConfiguration zal nu opnieuw worden aangemaakt met de default waarden voor alle netwerkverbindingen, dus ook Ethernet en Bluetooth. Probeer nu verbinding te maken met het internet. Als stap 2 geen verbetering heeft gegeven, kun je de map vanuit de prullenbak terugzetten op de originele lokatie.
Spotlight opnieuw instellenAls zoeken op de Mac niet het verwachte resultaat oplevert, kan het helpen om de Spotlight-index opnieuw op te bouwen.
Klik hier hoe je Spotlight opnieuw kunt instellen en meer informatie.Nieuwe gebruiker aanmakenVeel problemen kunnen worden herleid tot instellingsproblemen. Om dit uit te kunnen sluiten, kun je een nieuwe, ‘lege’ test-gebruiker aanmaken. Deze kun je later weer verwijderen.
Je maakt een nieuwe gebruiker aan door naar (via het Apple menu te gaan naar
Systeemvoorkeuren ➔ Gebruikers en groepen. Ontgrendel het menu door op het hangslotje te klikken. Vul je wachtwoord in en druk dan op het plus-teken (+). Kies bij
Account dan wel voor hetzelfde gebruikerstype, als je in het account waarin je problemen ondervindt, gebruikt.
Het besturingssysteem (macOS) verversenBepaalde onderdelen van macOS kunnen corrupt geraakt zijn. Het makkelijkste is dan om te kijken of de problemen zich oplossen, door je macOS opnieuw te installeren, óver de oude versie heen. Het voordeel is, dat je niets kwijtraakt qua programma’s, data en instellingen. Dit kan in 2 gradaties:
- Stap 1: Combo updater
Installeer de laatste combo updater voor jouw versie van OS X / macOS. Hierin zijn de laatste updates opgenomen en kan vaak al voor een oplossing zorgen. Mocht dit niets oplossen, ga dan naar stap 2. Let op: Dit werkt alleen voor oudere versies van macOS t/m versie 10.15.7 (Catalina) zónder beveiligingsupdates.
- Stap 2: Het hele macOS herinstalleren
Deze stap voer je uit vanuit Recovery Mode. Volg voor het opstarten in Recovery Mode en het opnieuw installeren van macOS over je oude systeem heen deze stappen.
Hardwarematige problemenNiet alle problemen zijn softwarematig van oorzaak. Soms kan een component van je Mac eenvoudigweg kapot gegaan zijn. Vaak (helaas lang niet altijd) kun je de hardware-componenten van je Mac controleren door het uitvoeren van de ingebouwde Apple Hardware Test. Hoe je die test uitvoert, lees je
hier.
MalwareOp het internet kun je ongewild besmet raken met malware. Dit kan ervoor zorgen dat je internet browser rare verschijnselen gaat vertonen, zoals vreemde links, pop-ups, ongewenste reclame, het ongewild openen van vreemde sites of erger. Met een gratis programma, genaamd
MalwareBytes, kun je dit gemakkelijk controleren en meestal ook verwijderen. Controleer ook altijd of er vreemde extensies in Safari terecht zijn gekomen. Ga hiervoor binnen Safari naar
voorkeuren en dan naar de
extensies-tab. Je kunt alle extensies uitschakelen door deze uit te vinken. Start Safari opnieuw op en kijk of de problemen weg zijn. Desgewenst kun je ze één voor één inschakelen om te kijken of de problemen zich opnieuw voordoen.
EtrecheckAls al je pogingen zélf de problemen op te lossen, onsuccesvol zijn, zijn we je graag van dienst op dit forum om je verder te helpen. Een hulpmiddel voor ons is een uitdraai van het gratis (maar enigszins beperkte uitvoering van het) programma
Etrecheck. Dit programma maakt een soort uittreksel van je Mac, waarin alle software, hardware, plugins, systeemonderdelen etc. etc. opgesomd worden. In veel gevallen kan hieruit de oorzaak afgeleid worden of wordt men in een bepaalde richting gewezen.
De Prullenmand kan niet (geheel) geleegd wordenSoms komt het voor dat je de prullenmand wil legen, maar een melding krijgt dat één of meerdere bestanden niet verwijderd kunnen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld, omdat het OS denkt dat het bestand in gebruik is. Er zijn gelukkig nog mogelijkheden om dit alsnog voor elkaar te krijgen:
- Met een hulpprogramma’tje, zoals
SuperEmptyTrash of
TrashIt.
- Met behulp van de Terminal.app (in de map
Hulpprogramma’s):
- Stap 1: Typ het commando sudo rm -R (zorg dat er een spatie achter de ‘R’ staat)
- Stap 2: Open de Prullenbak door erop te klikken
- Stap 3: Sleep alle bestanden uit de Prullenbak-map achter de regel in Terminal
- Stap 4: Druk op Enter (⏎)
- Stap 5: Vul je Beheerderswachtwoord in (dit is onzichtbaar als je dat typt) en druk op Enter
Als je meerdere grote bestanden in de Prullenbak hebt staan kan dit even duren.
Let op: Bij de meest recente versies van macOS kan het noodzakelijk zijn om eerst de System Integrity Protection (
SIP) uit te schakelen. Dat doe je zo:
- Stap 1: Herstart je Mac en houd ⌘ + R ingedrukt tot je Mac opstart in Recovery Mode.
- Stap 2: Eenmaal opgestart ga je in de menubalk naar Hulpprogramma’s ➔ Terminal.
- Stap 3: Type het onderstaande commando om System Integrity Protection uit te schakelen: csrutil disable
Als je je Mac nu herstart is System Integrity Protection uitgeschakeld. Wil je System Integrity Protection weer inschakelen, volg dan bovenstaande stappen en typ in stap 3
csrutil enable.
Problemen met de harddiskVooral bij oudere Macs bestaat de kans dat de interne harddisk op een bepaald moment aan vervanging toe is. Dit kan zich uiten in diverse verschijnselen, zoals het merkbaar trager worden van het systeem. Of je harddisk (binnenkort) aan vervanging toe is, kun je eenvoudig controleren met de gratis app
DriveDX. Deze controleert de
S.M.A.R.T. status van je disk en toont of de disk zijn EOL (‘End Of Life’) nadert.
Heb je nog een foutje gezien of heb je aanvullingen? Post ze dan hieronder.#Tip #macOS