
Abonnementen leveren vaak helemaal niet zoveel op
In de afgelopen jaren hebben we gezien dat steeds meer ontwikkelaars kiezen voor een abonnementsmodel, waarbij Adobe waarschijnlijk het bekendste voorbeeld was. Daardoor leek het voordeliger voor ontwikkelaars om hiervoor te kiezen, maar in veel gevallen is dat helemaal niet zo.
Maar onderzoek van RevenueCat
laat zien dat de top 5 procent bijna al het geld binnenhaalt, de meeste apps brengen na een jaar erg weinig op.

Abonnementen leveren vaak helemaal niet zoveel op
Bij de kleinere apps gaat het vaak om minder dan 50 dollar per maand, dus maar 600 dollar per jaar (een kleine 550 euro). En RevenueCat moet het kunnen weten, dit platform heeft maar liefst bijna 30.000 apps van meer dan 18.000 ontwikkelaars waarvoor ze de inkomstenstroom beheren. Het totaalbedrag wat daarbij omgaat is 6,7 miljard dollar van meer dan 290 miljoen abonnees.
Het onderzoek laat zien dat slechts 17,2% van de apps 1.000 dollar aan maandelijkse inkomsten bereikt. Maar als ze dat punt hebben bereikt neemt de kans dat ze verder groeien wel toe: 59% van de apps die 1.000 dollar bereiken zullen daarna de 2.500 dollar aantikken en 60% van de apps zullen vervolgens de grens van 5.000 dollar halen.

Abonnementen leveren vaak helemaal niet zoveel op
Maar slechts 3,5% van de apps haalt 10.000 dollar aan inkomsten - het cijfer dat geldt voor een indie-ontwikkelaar om zich fulltime te kunnen wijden aan app-ontwikkeling of aan hun mobile-first startup.
Gezondheid en fitnessApps voor gezondheid en fitness zijn trouwens positieve uitzonderingen, die genereren meer inkomsten na een jaar en presteren minstens twee keer zo goed als alle andere categorieën samen, zowel in het onderste gedeelte als in de top 5%. Apps voor reizen en productiviteit hebben het het moeilijkst. Zelfs de top 5% van apps in deze categorie verdient minder dan 1.000 dollar per maand na een jaar in de app stores.
#AppStore