Vanaf 25 november meer betaalde aanbevelingen in de App Store
Apple heeft
op deze pagina voor ontwikkelaars laten weten dat er binnenkort meer mogelijkheden komen om apps (betaald) aan te prijzen in de App Store. Dat geldt zowel voor de Vandaag-tab waarmee de App Store standaard opent, als voor apps die je worden aangeraden als je in de App Store zoekt.
De komende tijd wil Apple sowieso meer advertenties gaan tonen, ook in de eigen Kaarten-app (Maps) zullen in het komende jaar waarschijnlijk advertenties gaan verschijnen. De extra betaalde aanbevelingen in de App Store zullen vanaf 25 november te zien zijn in alle landen waar de App Store beschikbaar is, alleen in China is dat (nog?) niet het geval.
https://twitter.com/FOSSpatents/status/1583508593193603072Niet iedereen is blij met deze beslissing, hierboven zie je bijvoorbeeld dat Florian Mueller vindt dat Apple hiermee effectief de prijzen voor ontwikkelaars in de App Store verhoogt. Zijn argument is dat ontwikkelaars nooit een aanbeveling van een concurrerende app naast die van henzelf zullen willen zien, en vanaf nu dus moeten gaan betalen om dit te voorkomen.
De vraag is of hij gelijk heeft. Gaan gebruikers inderdaad massaal klikken op zo’n aanbeveling, of kiezen we voor de app waar we waarschijnlijk toch al naar op zoek waren?
Vanaf 25 november meer betaalde aanbevelingen in de App Store
Hogere omzetBij Apple zien ze dit ondertussen als een welkome optie om meer geld uit dit soort services te genereren, zonder dat de privacy van de gebruiker in het geding komt of dat onze privégegevens aan de hoogste bieder verstrekt worden.
De schatting is dat als Apple alle mogelijkheden van dit soort aanbevelingen gebruikt dit kan leiden tot een behoorlijke stijging van de inkomsten hieruit. Die zijn op dit moment ongeveer 4 miljard dollar per jaar, de verwachting is dat die naar meer dan 10 miljard kan stijgen.
#AppStore