Wat er allemaal misging met de Apple Car
Bloomberg's Mark Gurman en Drake Bennett hebben
veel mensen gesproken over het afgeblazen Project Titan, het project van Apple om een eigen auto te bouwen. Daaruit blijkt dat achter de schermen veel meer heeft plaatsgevonden dan al bekend was.
Bijvoorbeeld dat er wel degelijk overleg is geweest met Elon Musk om Tesla over te nemen, dat nog ‘maar’ 30 miljard dollar waard was.
Wat er allemaal misging met de Apple Car
Dat ‘maar’ staat daar echt, nu is Tesla ongeveer twintig keer zoveel waard. Als die waarde onder Apple ook zo toegenomen was, dan was het dus zeker geen slechte investering geweest. Hieronder de vertaling van het stuk daarover:
Voordat Apple zijn eigen ontwerpen ontwierp, overwoog het bedrijf Tesla over te nemen. Op dat moment was het succes van de fabrikant van elektrische auto's nog lang niet verzekerd en was de waarde minder dan 30 miljard dollar, een 20e van wat het nu is. Adrian Perica, hoofd bedrijfsontwikkeling van Apple, hield een reeks besprekingen met Elon Musk. Maar Cook, die Jobs drie jaar eerder was opgevolgd, sloeg de deal af toen de onderhandelingen nog in een vroeg stadium waren.
Maar er werd ook een eigen prototype gemaakt:
Het prototype, een witte minibus met afgeronde zijkanten, een volledig glazen dak, schuifdeuren en witte banden, was ontworpen om comfortabel plaats te bieden aan vier personen en was geïnspireerd op de klassieke flower-power Volkswagen microbus. Het ontwerp werd binnen Apple, niet altijd liefdevol, Het Brood (“the Bread Loaf”) genoemd. Het plan was om de auto zo'n vijf jaar later op de markt te brengen met een gigantisch tv-scherm, een krachtig audiosysteem en ramen die zelf hun tint konden aanpassen. De cabine zou clubstoelen hebben zoals in een privévliegtuig, en passagiers zouden sommige stoelen kunnen omtoveren tot relaxzetels en voetsteunen.
Wat er allemaal misging met de Apple Car
En er waren ook intensieve gesprekken met MercedesBenz:
De gesprekken met Mercedes-Benz gingen veel verder. Een paar maanden lang werkten Apple en de Duitse autofabrikant actief aan een samenwerking die vergelijkbaar is met het Tesla-idee, maar dan met een twist. Mercedes zou de auto van Apple produceren, terwijl het ook zijn eigen auto's met het zelfsturende platform en de gebruikersinterface van Apple zou verkopen. Apple trok zich uiteindelijk terug, deels omdat het vroege werk zijn leidinggevenden het vertrouwen gaf dat ze zelf een auto konden bouwen, zeggen mensen die betrokken waren bij de mislukte deal.
Dat laatste bleek een (erg dure) misrekening:
Maar Apple kwam nooit in de buurt van de realisatie van zijn oorspronkelijke visie of een van zijn latere visies. Het is niet zover gekomen als het testen van een prototype op ware grootte op de openbare weg. Dat is deels te wijten aan de enorme technische moeilijkheidsgraad van de zelfsturende doelstellingen en aan de slopende economie van de auto-industrie. Het project was ook een mislukking, op de hoogste niveaus van het bedrijf, om zich te vestigen op één ding en het te doen.
Wat er allemaal misging met de Apple Car
Uiteindelijk leidde dit tot het eind van dit project:
Deze meeting duurde ongeveer 12 minuten. Beide mannen bedankten de medewerkers voor hun werk en kwamen meteen met de reorg en ontslagen. Sommige werknemers zouden meteen worden overgeplaatst naar de AI-divisie van Apple en sommigen zouden overgaan naar software engineering. Een groot deel van het team zat echter meteen zonder baan. Hardware-ingenieurs zouden de kans krijgen om te solliciteren naar functies in andere groepen, maar er zijn niet voor iedereen plekken. Andere werknemers, zoals de honderden autospecifieke ingenieurs, testbaanmonteurs, zelfrijdende autotesters en autoveiligheidsexperts, ontvingen e-mails met hun ontslagvergoedingen. Apple is al bezig om het circuit in Arizona te verkopen.
#ProjectTitan