Zelfrijdende auto’s zijn (nog?) niet haalbaar
Een kleine week geleden kon je
hier op MacFreak al lezen dat het Apple Car-project (intern bekend onder de codenaam Project Titan) geannuleerd is, daarna stonden we ook nog stil bij de vraag of de 10 miljard dollar die het gekost heeft
weggegooid geld is, of niet.
Volgens Bloomberg’s Mark Gurman werd eraan begonnen omdat ze bij Apple dachten
dat ze het beter konden dan Tesla, en een echt zelfrijdende auto konden maken.
Zelfrijdende auto’s zijn (nog?) niet haalbaar
Bij de start van het project waren er twee opties:
- Een minder ambitieuze elektrische auto bouwen met autonomiefuncties die overeenkomen met modellen van Tesla Inc. Dat betekent dat de auto zichzelf zou kunnen besturen op snelwegen en sommige wegen, maar niet overal.
- Verander de wereld met een volwaardig zelfrijdend voertuig dat passagiers van punt A naar punt B brengt zonder tussenkomst van een bestuurder. En het laten zien zoals niemand het ooit eerder heeft gezien.
Gezien het niveau van de ambitie bij Apple werd voor de tweede optie gekozen, maar inmiddels werd steeds duidelijker dat een zelfrijdende auto die alle situaties aankan in ieder geval nog een droom is. Tot nu toe weet Tesla die waarheid nog te vermijden, maar de vraag is of dat ook nog vol te houden is als het onderzoek naar
de dood van Hans von Ohain in 2022 afgerond is. Want in dat geval reed hij waarschijnlijk met
Full Self-Driving ingeschakeld. Het verhaal rond zijn dood illustreert dat hoewel Full Self-Driving erg vertrouwenwekkend klinkt, dat dit het eigenlijk helemaal niet is, zoals dit stukje hieronder illustreert:
Hans von Ohain en Erik Rossiter waren op weg om golf te spelen op een middag in 2022 toen de Tesla van von Ohain plotseling van de Upper Bear Creek Road afweek. software van de auto, Full Self-Driving, had moeite om door de bergbochten te navigeren, waardoor von Ohain herhaaldelijk gedwongen werd om de auto weer op koers te brengen.
“De eerste keer dat het gebeurde, had ik zoiets van ‘Is dat normaal?’” herinnert Rossiter zich, die de rit van vijf mijl in de buitenwijken van Denver als ‘ongemakkelijk’ omschreef. “En hij zei: ‘Ja, dat gebeurt af en toe.’”
Een paar uur later, op weg naar huis, botste de Tesla Model 3 tegen een boom, explodeerde en vatte vlam, waarbij von Ohain, een Tesla-werknemer en toegewijde fan van CEO Elon Musk, om het leven kwam. Rossiter, die het ongeluk overleefde, vertelde de hulpdiensten dat von Ohain een “auto-drive functie op de Tesla” gebruikte die “gewoon recht van de weg afreed”.
Maar toen bij Apple in 2014 werd besloten een auto te maken waren ze vol van het succes van de iPhone en iPad en dachten ze dat ze dit ook wel aan zouden kunnen. En dus werd er een auto ontworpen die niet eens een stuur had, alle kaarten werden dus op zelfrijdend gezet.
Zelfrijdende auto’s zijn (nog?) niet haalbaar
Daarnaast waren er andere problemen bijvoorbeeld de enorme kosten van het ontwikkelen, de daardoor onvermijdelijk (erg) hoge prijs en de waarschijnlijk niet erg hoge marge voor Apple zelf.
Eigenlijk lijkt het alsof Apple probeerde meteen de iPhone X te maken, waarbij werd vergeten dat er tien generaties iPhones nodig waren voordat Apple daarbij aankwam.
Zelfrijdende auto’s zijn (nog?) niet haalbaar
#ProjectTitan