geplaatst door: hans1111
Beste mensen,
mijn vrouw is in het gelukkige bezit van een iPad; alles werkt heel mooi, maar ik kan geen mailtjes versturen via de 3G verbinding van Vodafone. Alle instellingen al nagelopen maar dat klopt allemaal, ook volgens de klantenservice.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaring, hoe is dat opgelost?

(gelukkig kan het wel via mijn wifi netwerkje... maar daar heb je niet zo'n abonnementje voor, morgen gaat ze naar een camping...)

alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 10:51    reactie #1
geplaatst door: Panico
Heb je het al via Gmail geprobeerd?

Kun je je bestaande POP- en/of IMAPadres aan koppelen
(of vanuit je provider laten forwarden naar Gmail),
en de SMTP van Google gebruiken om te verzenden -
al dan niet met je Vodafone-adres als afzender.

http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 10:58    reactie #2
geplaatst door: hans1111
Dat zijn misschien wel goede workarounds, maar het moet toch gewoon kunnen werken via vodafone? Heeft iemand het aan de praat?
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 13:54    reactie #3
geplaatst door: evdb
Mijn ervaring met de iPhone is dat het bijna altijd aan de poort van de smtp-server ligt. Bij mijn xs4all-abonnement moet dit poort 25 zijn....
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 14:30    reactie #4
geplaatst door: fred44nl
Vodaphone gebruikt gewoon standaard poorten, d.w.z. 25, 465, 587.
de smpt-server is echter authsmtp.vodafone.nl
geen SSL, maar wel gebruikersnaam en wacthwoord invullen.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 14:43    reactie #5
geplaatst door: hans1111
Poort 25 staat-ie. Dus dat zou goed moeten zijn, SSL uit, wachtwoord komt overeen met myvodafone, dat werkt wel. Raadselachtig. Ik blijf zoeken.
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 15:21    reactie #6
geplaatst door: Flix
Van welke provider komt het mailadres? Want volgens mij moet je die SMTP gegevens invullen.
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 15:48    reactie #7
geplaatst door: fred44nl
als je een internet-verbinding maakt m.b.v. Vodafone, dan moet je de SMTP van Vodafone gebruiken.

als je de "verkeerde" SMTP-server gebruikt, dan krijg je daar een melding van.
dit om email-xrelais te voorkomen.

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 15:54    reactie #8
geplaatst door: hsmeets
Ik neem aan dat jullie de email gebruiken van jullie thuis aansluiting via een isp als bv. Xs4all of inter.nl.net etc etc. Email versturen via smtp lukt niet via de Vodafone verbinding omdat vele isp's het niet toelaten om mail te versturen als het niet via hun eigen netwerk binnenkomt. Dat doen ze o.a. Omwille van spam.

Enkel via openbare smtp servers als die van gmail kun je dan email verturen wanneer je buitenshuis iets wilt doen.

Als ik het goed begrijp zit in het Vodafone pakket ook geen email dienst.

(Bewerkt door hsmeets om 15:57, 16-08-2010)

iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 16:04    reactie #9
geplaatst door: hans1111
Zou het echt helpen als ik een Vodafone mailbox open? Ik zag wel ergens dat het mogelijk is, maar wil niet nog een mailbox openen: dat geeftaar troep aan gebruikersnamen en wachtwoorden...
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 16:23    reactie #10
geplaatst door: BartjeGossen
Bij welke provider zit je en welke instellingen heb je nu ingesteld (en welke klantenservice heb je gesproken)? Ik heb namelijk het gevoel dat er wat reacties langs elkaar heen gaan.

De ene reactie gaat ervanuit dat TS (althans zijn vrouw) een e-mailaccount heeft van Vodafone dus gebruikersnaam@vodafone.nl (mij lijkt dat eerlijk gezegd sterk, volgens mij is dat een erg oud product) en de andere reactie dat TS een e-mailaccount heeft van bijv. Ziggo, XS4ALL, Planet etc.. In dat laatste geval, zo heb ik elders begrepen, dient SSL ingesteld te worden kennelijk. Dat instellingen zonder SSL correct zijn, zal de klantenservice best kunnen bevestigen. Het is de vraag of zij daarbij niet hebben aangenomen dat via het eigen netwerk wordt verstuurd.

iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 16:44    reactie #11
geplaatst door: fred44nl
TS kan wèl email versturen via Wifi (thuis netwerk).
de internet-verbinding loopt dan via bijv. UPC, Ziggo, KPN, etc.etc.
daar heb je dan normaal een email-account bij, met pop3 en smtp.

maar via 3G lukt het niet.
want de internet-verbinding loopt dan via Vodafone.
daar heb je normaal geen email-account bij.
alleen maar internet-toegang.

dat lijkt een beetje op mobiel breedband op een laptop.
dan moet je bij de SMTP-server invullen: authsmtp.vodafone.nl
gebruikersnaam: mail06nummer
met een wachtwoord
tenslotte: geen SSL

op die manier "misbruik" ik m'n vodafone-abo om op de camping te internetten.
weliswaar met een laptop, maar het probleem is m.i. hetzelfde

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 17:43    reactie #12
geplaatst door: hans1111
thuis gewoon xs4all, met airport, werkt uitstekend. en een 3g sim kaart dus voor als er geen wifi in de buurt is. instelling zoals fred44nl omschrijft, klantendienst van vodafone heeft het gecontroleerd, zelfs "de sim kaart in het netwerk ge-upgrade" in hun eigen woorden dus, en het werkt nog niet... ik blijf zoeken...
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 17:47    reactie #13
geplaatst door: fred44nl
als je een emailtje probeert te versturen via 3G, wat voor melding komt er dan ??

heb je één email-account, wat je hebt aangepast voor 3G ??
of heb je een extra account erbij gemaakt ??

(Bewerkt door fred44nl om 17:49, 16-08-2010)

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 18:53    reactie #14
geplaatst door: hans1111
Ik krijg de melding dat de email niet verzonden kan worden om dat de server een van de geadresseerden niet accepteert; terwijl de adressen echt heel goed Ijn, want zo gauw je wifi aanzet worden ze verzonden.
Verder heb ik geen aanpassingen aan de emailaccounts gedaan, ook geen nieuwe aangemaakt.
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 19:11    reactie #15
geplaatst door: fred44nl
geen accounts aangemaakt en ook geen aanpassingen gedaan.
dus je hebt één email-account.
met als pop3: pop3.xs4all.nl of zoiets.
en als smtp heb je authsmtp.vodafone.nl   -  hier gaat het om !!
ingevuld zoals eerder aangegeven.

dat betekent dat je via wifi ook de smtp van vodafone gebruikt.
kan heel goed, is niks mis mee.
je hebt daar een abonnement en dan mag je hun smtp gebruiken.
ik doe dat ook met m'n planet-account, terwijl ik internet van upc heb.

de iPad van m'n vrouw heeft een hotmail-account voor Mail, terwijl er alleen wifi via upc is.
kan allemaal, werkt ook prima :)

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 19:16    reactie #16
geplaatst door: BartjeGossen
Niet om 't een of ander Fred maar ben je het niet met mij eens dat het logischer is om de eigen instellingen in eerste instantie te gebruiken en daarna pas naar alternatieven te kijken. Via XS4ALL dit gevonden:

SMTP instellingen XS4ALL

Edit: linkje toegevoegd in plaats van gegevens.

(Bewerkt door BartjeGossen om 22:41, 16-08-2010)

(Bewerkt door BartjeGossen om 22:41, 16-08-2010)

iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 19:59    reactie #17
geplaatst door: evdb
Bij mij staat alles precies zo als BartjeGossen zegt, alleen dan poort 25. SMTP verificatie staat dus AAN.
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 21:35    reactie #18
geplaatst door: fred44nl
dit probleem kan op verschillende manieren aangeoakt worden.
ik heb het voor m'n planet account ook geprobeerd op de manier zoals x24all aangeeft, maar dat werkte niet echt goed.
dus heb ik het via vodafone ingesteld, probleemloos.

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 22:05    reactie #19
geplaatst door: Doctor Apple
Ik heb evenwel Vodafone als provider en gebruik bovengemiddeld het mobiele internet al sinds zo ongeveer dag één van introductie GPRS in Nederland. SMTP-servers van de provider werken soms, soms niet. Bij sommige providers zijn er meerdere profielen van gebruikers (zakelijk met data, zakelijk zonder data, pré 'Vodafone Blox', post 'Vodafone Blox').

Technische diensten komen er veelal zelf niet eens uit. Of het nu KPN, Vodafone, T-Mobile of wie dan ook is... Mijn ervaring met data-producten van providers is, om het subtiel te formuleren: 'wisselend'.

Nu weet ik niet of je ook veel in het buitenland zit met het apparaat en/of je wel eens van simkaart wisselt, maar ik zou toch gaan voor de SMTP-server van de mail-provider.

Via Vodafone is het na héél lang zoeken uiteindelijk gelukt. Soortgelijke problemen waar de poster mee zit, probleem lag (zo bleek na 2 maanden zoeken) in mijn 'profiel' in het Vodafone systeem. Toen ik eenmaal middels een der SMTP's van Vodafone kon mailen bleek er een belachelijk lage limiet te zitten op het sturen van bijlagen.

Inmiddels gebruik voor Exchange & Gmail de bijbehorende SMTP-servers en kan ik naar hartelust 10MB aan bijlagen sturen, probleemloos.

Je kunt natuurlijk het probleem proberen te tackelen, maar wellicht is het voor de bloeddruk beter om maar over te gaan op 'work-arrounds'  :wink:

Mvg,


Doctor Apple

Durf te denken!
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 22:34    reactie #20
geplaatst door: hans1111
Oké, ik ben eruit. Als hoofdserver voor deze account stond xs4all. Die stond aan, terwijl wifi uitgeschakeld was. De iPad gaat dan niet automatisch naar de volgende server. Daar zit 'em. De kneep, denk ik. Ik probeerde mail te versturen vanaf de me.com account, en dat werkte wel, en daar stond de hoofdserver uitgeschakeld. Zo kwam ik erachter, dat ik voor haar hoofdmailaccount de server van xs4all moest uitschakelen.
Intussen had Vodafone zijn service en klantvriendelijkheid verloren, en verwees me door naar apple, waarop ik boos ben geworden! Het is hun product, dat niet goed geleverd wordt. Maar nu vraag ik me af, mijn iPhone doet dit automatisch, maar de iPad dus niet? Ligt het dan toch aan de software van Apple?
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 22:38    reactie #21
geplaatst door: BartjeGossen
Bel XS4ALL, zeg dat je buiten hun netwerk met je iPad wel wil e-mailen (met je XS4ALL-account) en vraag naar de juiste instellingen. Die klantenservice is volgens mij gratis en als ik de reclame moet geloven willen ze je zelfs vertellen hoe je verse pasta maakt. Met Vodafone en met Apple ben je mijns inziens in beide gevallen bij de verkeerde partij. Ik vermoed overigens dat je die gegevens zelf ook wel ergens van het WWW kan plukken en wellicht staan de juiste gegevens al wel in dit draadje  :music:
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 22:40    reactie #22
geplaatst door: hans1111
Volgende vraag dient zich aan: verstuurt mijn vrouw nu alle mail via die te dure Vodafone kaart? Dan zit je zo aan de datalimiet! Dat kan niet de bedoeling zijn...
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 22:43    reactie #23
geplaatst door: hans1111
het is geen xs4all account, maar een hele andere, easyhosting die haar website en mail beheert. Alleen hebben we thuis/op kantoor xs4all als provider. Dan toch xs4all bellen?
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
iPad en vodafone: geen uitgaande e-mail mogelijk?
16 augustus 2010 - 22:45    reactie #24
geplaatst door: fred44nl
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina