geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPadPro2024-icoon.jpg
Gedoe, en excuses, rond Apple’s nieuwe ‘Crush’ iPad Pro commercial
Als je het iPad-event van afgelopen dinsdag bekeken hebt, dan heb je ook de nieuwe commercial voor de iPad Pro voorbij zien komen. Die is toepasselijk ‘Crush’ gedoopt, want er wordt van alles door een enorme pers verpletterd, en wat er uitkomt is een iPad Pro.

Maar in een tijd waarin veel kunstuitingen zich bedreigd voelen door AI is deze verkeerd gevallen, en Apple heeft inmiddels excuses aangeboden.


Hieronder de tekst die Apple heeft gepubliceerd:

Citaat
Creativity is in our DNA at Apple, and it’s incredibly important to us to design products that empower creatives all over the world. Our goal is to always celebrate the myriad of ways users express themselves and bring their ideas to life through iPad. We missed the mark with this video, and we’re sorry.
Onze vertaling:

Citaat
Creativiteit zit in ons DNA bij Apple en we vinden het ongelooflijk belangrijk om producten te ontwerpen die creatieve mensen over de hele wereld de kans geven om te leven. Ons doel is om de talloze manieren waarop gebruikers zichzelf uitdrukken en hun ideeën via iPad tot leven brengen altijd te vieren. Met deze video hebben we ons doel gemist, en dat spijt ons.
Apple benoemt het zelf niet, maar het is duidelijk dat het probleem niet de commercial zelf is, maar de timing. Want in het verleden heeft LG al eens een commercial naar buiten gebracht met exact hetzelfde idee, en die voor Nintendo eronder is er ook niet ver vanaf. Maar dat was in een tijd waarin AI nog geen bedreiging was, en mensen sowieso wat minder snel in hun kuif gepikt waren.

https://twitter.com/asallen/status/1788428991118164356




#iPadPro
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: puk1980
(Mijn eerdere reactie hier gezet.)



Niet iedereen was blij met de Apple reclame voor een dunne iPad.

https://arstechnica.com/gadgets/2024/05/a-crushing-backlash-to-apples-new-ipad-ad/

Wij vonden het ook een vrij smakeloze reclame toen we de keynote bekeken.

Een misser.



https://twitter.com/rezawrecktion/status/1788211832936861950
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
geplaatst door: boiing
Als er maar over gepraat wordt toch, zou een reclamemaker zeggen? Toen ik 'm voor het eerst zag (vóór de ophef) zag ik vooral hoe knap hij gemaakt was. Schitterend verbeeld en gefilmd. En mijn eerste gevoel/gedachte was het letterlijk persen van al die creativiteit in die niet-te-geloven-zo-platte iPad. Het uit elkaar spatten van alles was vooral spectaculair.

Maar inderdaad: je kunt 'm ook anders uitleggen en dat begrijp ik nu ook. Waardoor ik 'm al niet meer kan zien zoals de eerste keer.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: Ome Kor
Hier nog een muzikant/Apple YouTuber die niet zo blij is met die ad.

geplaatst door: eoms
Maar inderdaad: je kunt 'm ook anders uitleggen en dat begrijp ik nu ook.

Wat is de andere uitleg? Dat LG en Nintendo al eerder een soortgelijk filmpje hebben gemaakt?
geplaatst door: boiing
Dat Apple alle creativiteit en tool daarvoor symbolisch verwoest met de nieuwe iPad door het zo te visualiseren. Zo zag ik het oprecht niet de eerste keer.
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: puk1980
Wie zit er nu echt te wachten op een niet-te-geloven-zo-platte iPad? Is Ive wellicht teruggekeerd?
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
geplaatst door: ouwemac
Zeuren om het zeuren?
Toen het filmpje begon, (de originele video) moest ik denken aan een heeeeeele ouwe film waarin een aantal mensen vastzitten in een kamer met schuivende wanden. Heel eng was dat.
Dit was niet eng maar ook die ophef niet waard. Knap gemaakt en een anticlimax als de platte iPad in beeld komt.
Gewoon een plat reclamefilmpje, zelfs daar is Apple goed in. :devil:
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
geplaatst door: boiing
John Gruber:

Citaat
As I wrote yesterday, when I first saw the ad during the keynote, I didn’t think twice about it. It didn’t strike me as particularly clever, but I didn’t suspect for even a second that it might prove even slighty controversial. It just didn’t strike a nerve for me. But clearly it stuck a nerve for many, evoking negative emotional responses — which for a brand like Apple’s, makes it ipso facto a failed ad.
...
Would this exact same commercial have evoked the same collective response in 2010? I’m going to say no, it would not have.
...
But part too is that Apple’s position in our culture has changed. They’re no longer, and never again will be, the upstart. They’re The Man now. They’re part of the firmament of our entire society, not just the tech world. When you’re on top, everyone guns for you.

(bron)
RAM upgrades te duur? 8 GB te weinig?
https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: MacFrankie
Gewoon een plat reclamefilmpje
:happy:
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: Ome Kor
Deze controverse heeft nu ook het normale nieuws bereikt:

https://nos.nl/artikel/2519932-apple-zegt-sorry-voor-verpletterende-ipad-reclame

geplaatst door: eoms
Wel een goeie reclamecampagne zo.
geplaatst door: Ziegler
Precies. Iedereen weet dat er een vrij platte iPad is uitgebracht!
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
geplaatst door: iSan
Tja. Eerlijk? ik had er niet eens over nagedacht. Alleen maar van 'wow mooi gedaan weer', net als boiing. Moeten we overal iets achter zoeken? Dat is wel een trend van de laatste jaren. Op elk slakketje zout leggen? Maar goed, Apple is nu zich ervan bewust en dat is netjes.
8GB te weinig bij nieuwe Macs? RAM/SSD upgrades te duur?
Klaag svp hier: https://www.apple.com/feedback/
geplaatst door: GeorgeM
Wie zit er nu echt te wachten op een niet-te-geloven-zo-platte iPad? Is Ive wellicht teruggekeerd?
De geest van Ive waart echt nog wel rond bij Apple, daarom was het ook zo'n grote stap dat ze de MacBook Pro dikker hebben durven maken (waar ik trouwens erg blij mee ben  ;))

Wat betreft de commercial, wat mij meteen opviel was dat het mooi gemaakt was, maar toch ook nog wel duidelijk CGI.
geplaatst door: Night (Moderator)
Stond er geen disclaimer bij?

"No items, tech, nor emoji were harmed during the making of this commercial"
geplaatst door: Ome Kor
Disclaimers en License Agreements worden nooit gelezen.  :wink: