Marike Teunissen om 12:15, 10-12-2009NGewoon een beetje dimmen, dus.
Nee daar was jij voor......
Sorry, hoor, ik wist niet dat jij op deze site bepaalde wat hoort en niet hoort.
~Doe ik ok niet, ik geef mijn mening en kennelijk voel je je aangevallen gezien je reactie.
Ik vind het typisch dat zo'n situatie automatisch wordt vertaald als 'vriendjespolitiek' of iets dergelijks. In plaats dat dit wordt gezien als het 'oplossen van een situatie', wordt het vertaald als een soort 'corruptie'. Met andere woorden: het is in de ogen van sommigen dus inderdaad nooit goed.
Nogmaals: de bewijslast voor een claim binnen het consumenten- en/of productrecht (na het jaar fabrieksgarantie) ligt bij de consument, niet bij de fabrikant. Dat je daar als consument moeite voor moet doen -al dan niet via juridische weg- is daardoor normaal. In dit geval heeft die moeite geresulteerd in een positieve reactie van Apple. Dat die conclusie door een directeur getrokken is, doet in feite helemaal niet ter zake.
[ Ger ][/news]
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009...@MacFrankie:1. Accoord, al definieert iedereen "kwaliteit" anders....
1. Accoord, al definieert iedereen "kwaliteit" anders....
Klopt, je hebt kwaliteit van werken (OS X is beter dan Windows). Maar hier bedoel ik de duurzaamheid.
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009...2. Niet per se, Apple staat op een goeie 4e plaats....
Dit puntje heeft het inderdaad over een ander soort kwaliteit dan mijn eerste punt. Mijn excuses voor deze verwarring. Ik sta er echter nog wel steeds achter, het is niet zo dat ik maar wat tikte voor de discussie (het is wel leuk leesvoer), "het dient ook een doel" .
Door het zichzelf vervuilende Windows en de steeds meer eisende applicaties (bv MS Office, PhotoShop, Exploder 8, ...) zijn er niet zoveel mensen die met een PC ouder dan 3 jaar werkt, terwijl de Mac community veel gebruikers van oude en nog steeds werkende computers heeft.
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009...3. Wat "belachelijk" als restwaarde is, weet ik niet....
Kijk maar eens op tweedehandsmac.nl, voor dat geld (of minder, ze zijn nu overal in de uitverkoop) heb je een nieuwe iMac van die generatie!
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009...4, 5 en 6: Natte vingerwerk, al ligt 6 voor de hand....
4 is statistiek, 5 heb ik verschillende keren langs zien komen, bijvoorbeeld hier. 6 is geen feit, maar een afgeleide, bv een collega van mij koopt niet voor "veel geld" een iMac, maar voor "weinig geld" een Medion bij Aldi, omdat hij zekerheid wil hebben. Die heeft hij ook, hij mag zich 3 jaar lang wapenen tegen virussen en spyware.
@Peter: eigenlijk zijn we het dus best wel eens met elkaar!
Vandaar onze beslissing om vanaf dit punt dit persoonlijke kaatsen niet meer te accepteren en we zullen het dan ook, als het nog gebeurd, meteen verwijderen.[/news]
http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU
De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop...
Er staat namelijk helemaal niet dat er twee jaar garantie gegeven moet worden. De verkopende partij is twee jaar aansprakelijk, en dat is iets heel anders. Evenmin staat er dat de verkopende partij elke claim klakkeloos moet honoreren.
Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.
Soms ben je 't snel over zo'n punt met elkaar eens, soms ook niet. Soms ziet een wederverkoper dat direct in en hersteld het probleem, soms niet. Soms komt 't op het bordje van een directeur bij Apple Benelux die 't al dan niet oplost, soms niet. Nogmaals: mag ik ook even weten in hoeveel situaties Apple dit soort klachten wél honoreert, Consumentenbond..?
Het gegeven dat Apple niet alle klachten na het eerste jaar fabrieksgarantie klakke-en kostenloos accepteert, maakt ze nog geen 'wetsovertreder'. Pas als er een juridische uitspraak over zo'n geschil zou liggen, en Apple geen actie onderneemt, is Apple in overtreding. Daarvan is echter helemaal geen sprake.
Nogmaals waar het om gaat is dat klanten door APR's en Apple de deur wordt gewezen bij een defect buiten de door Apple bepaalde garantieperiode. Pas na diverse telefoontjes, aangetekende brieven, mailtjes naar Steve komt er een oplossing die wettelijk gezien juist is.Het is de consumentenbond er om te doen dat 1. Apple en APR's hun verantwoordelijkheid in een eerder stadium nemen 2. Consumenten zich niet laten afschepen door mannetjes met apple logo's op hun t-shirts.
En voordat je weer met de magische 100 komt. Het afschepen heb ik uit eigen ervaring en van anderen ondervonden.
ps. Heerlijke discussie dit op een grauwe dag als deze.....
(Bewerkt door Brinky om 13:58, 10-12-2009)
Brinky om 13:56, 10-12-2009Pas na diverse telefoontjes, aangetekende brieven, mailtjes naar Steve komt er een oplossing die wettelijk gezien juist is.
Als het over 'recht' gaat, wordt er (getuige delen van deze discussie) vanuit gegaan dat 'recht' vanzelf aan komt waaien. Dat doet het nadrukkelijk niet. Er wordt juist zelfwerkzaamheid verwacht, omdat anderzijds ook een fabrikant beschermd moet worden tegen onterechte claims.
Brinky om 13:56, 10-12-2009Het afschepen heb ik uit eigen ervaring en van anderen ondervonden.
Andersom: ik ken óók genoeg gevallen waarbij Apple -soms ver buiten een garantietermijn- het keurig heeft opgelost. Soms na enig of fors aandringen, maar dat kan er bij horen volgens het product- en consumentenrecht. Er zijn zelf meerdere gevallen waarbij er een veel nieuwere machine als vervanging werd verstuurd, na voortdurende problemen. Die situaties heb ik niet van 'horen zeggen'.
Brinky om 13:56, 10-12-2009Het is de consumentenbond er om te doen dat 1. Apple en APR's hun verantwoordelijkheid in een eerder stadium nemen 2. Consumenten zich niet laten afschepen door mannetjes met apple logo's op hun t-shirts.
Als de Consumentenbond écht iets aan het eerste deel wil doen (wat inderdaad prima zou zijn), moet men bijvoorbeeld een wetswijziging voorstellen i.p.v. met veel bombarie en zwaar beschuldigende terechtwijzigingen de publiciteit zoeken op basis van een nogal éénzijdige conclusie binnen een halfbakken vraagstelling. Het doel is goed, het middel totaal onterecht als je effectief iets aan een wetmatigheid wilt veranderen.
Brinky om 13:56, 10-12-2009Heerlijke discussie dit op een grauwe dag als deze...
Wellicht eens tijd om na te denken over een goed opgezette poll waarin duidelijkwordt:
hoeveel Appleproducten heb je? Desktop? Laptop? iPhone?Printer?Router? etc. welke niet-Apple-producten heb je bij de Store/APR gekocht (daar hebben we het nog helemaal niet over gehad hier...) hoeveel daarvan hebben defecten vertoond? -binnen een jaar, tussen een en twee jaar, na drie jaar? langer? zijn er Apple-producten die meermaals defecten vertoonden? was het 'defect' te wijten aan : slijtage, vallen, fabricagefouten etc Ben je ook buiten garantietijd correct en snel gehopen bij defecten?. gekocht bij de Store of de APR? Oplossingen: niets aangedaan, bijv. nieuwe gekocht, zelf gerepareerd met tweedehands onderdelen, naar de APR/Store gebeld en meteen goed geholpen/meteen afgeserveerd/na enkele telefoontjes opgelost/ pas opgelost na meerdere aangetekende brieven/ dreigen met advocaat/in- schakelen van advocaat
Wellicht iets om samen te doen met onze broeder/zusterorganisaties? Robert zit nu toch al bij de buren... Bij Tweakers zitten ook volgdoende Maccers... Hebben we tenminste echt iets om over te praten... En doen het nog eens even beter dan die schamele 100 van de ConsumentenBond.
ik ben het helemaal met je eens; een goede poll (dat wordt dan een enquete denk ik) zou wel een hoop duidelijk maken; inderdaad samen met andere fora en clubjes enzo. Goed plan. Leuk idee voor een stage-opdracht ofzo want een goede enquete draai je niet op een avondje in elkaar. Misschien een leuk plan voor de Consumentenbond; dan kunnen ze het nu goed doen ! Mac-clubjes kunnen het natuurlijk niet gaan uitvoeren; die zijn partijdig.
Groetjes Jos
Wij zijn toch de gebruikers?
Wij hebben toch onze ervaringen met apple- en niet-apple-producten?
Uit de Store en met de APR's of andere winkels?
Wij zijn de bron: wij zijn de kopers en degene die al dan niet naar de winkelof Store terug moeten.
Als we het uitbesteden komt er niets van; of alle relevante fora moeten eensge-zind een opdracht aan een onderzoeksbureautje geven...Of een stage opdrachtdoor een student... Ik zelf zou meer zien in een bundeling van ervaringen door de Mac-gebruikers..Laat iemand met deskundigheid kijken naar de opzet van de enquete ...Ik ga meer uit van eigen kracht en deskundigheid van de mensen hier en eldersdie elke dag een of meerdere Apple-producten gebruiken.
We kunnen altijd daarna nog externen inschakelen. Wat me bijzonder leuk zou lijken is dat de verschillende 'bloedgroepen' (MF,OMT, MacWereld etc...) eens iets samen doen. We verwijzen vaak genoegnaar elkaar als het gaat om oplossingen voor iets: we zouden nu een stapjeverder kunnen gaan.
Welke insteek je ook neemt, van wezenlijk belang is dat de fora eens samenoptreden. MF alleen is groot, maar niet groot genoeg. 'We' zouden 'ons' wel daarmee stevig op de kaart zetten .
psychomac
OK, input voor de poll:
iMac G4, 6 jaar oud, gekocht bij Stonehouse Woerden, nooit problemen mee gehad.Airport Express, 2 jaar oud, gekocht bij Media Markt, nooit problemen mee gehad.Airport Extreme, 1,5 jaar oud, gekocht bij Media Markt, nooit problemen mee gehad.iMac C2D, 1 jaar oud, gekocht bij Media Markt, nooit problemen mee gehad.