Ik ben een speciale Mac gebruiker, ik typ namelijk niet met een standaard keyboard. Ik heb een fysieke handicap, ik ben rolstoeler en kan mijn vingers niet gebruiken. Mijn computer bedien ik met een klein laserlichtje waarmee ik op een aangepast toetsenbord schijn. Het toetsenbord staat rechtop naast mijn monitor. Ik typ op het aangepaste toetsenbord en kijk regelmatig naar mijn monitor, ik draai mijn hoofd dus continue tussen toetsenbord en monitor.
O wat was ik blij met mijn nieuwe iMac waarvoor ik maanden heb moeten sparen! De iMac werkte prima en het beeld was ook perfect. Na een paar dagen kreeg ik problemen met mijn ogen. De oorzaak hiervan is een combinatie van mijn aanpas en het glimmende scherm van de iMac. Iedere keer wanneer ik mijn hoofd van mijn toetsenbord naar mijn monitor beweeg reflecteert het laserlichtje in de monitor. Ik zie dus continue felle rode flitsen in mijn oog. Ik heb ik helemaal niet bij stilgestaan.
Wat nu denk je dan? Ik dacht ik bel even met de winkel en leg alles uit. Ik hoop dat ze mij kunnen helpen met een waardebon. Ik wacht dan tot de nieuwe MacPro uitkomt dan kan ik die computer kopen. Ik heb de winkel gebeld en alles netjes uitgelegd. De oplossing die mij aangeboden werd is ooh koop gewoon een antireflecterende folie dan is dit probleem opgelost. Ik zei dat dit geen oplossing voor mij is omdat de fabrikant van deze folies waarschuwt dat de folies niet voor kleur kritische werk geschikt zijn door de optredende kleurschift. Ik ben fanatiek hobby fotograaf en ben precies wat kleuren aangaat. Ik heb nu ook een gekalibreerde monitor en wil zien wat ik bij het printen kan verwachten.
Ik moest maar even terugbellen als de filiaalmanager aanwezig was. Deze man heb ik gesproken en hij zou zsm dit probleem met de salesmanager bespreken. Ik heb 3 voorbeelden van de hinderlijke flitsen gefotografeerd en doorgestuurd. Na 1 week zou ik iets te horen krijgen, niet dus. Twee weken na dit gesprek heb ikzelf nog een keer gebeld. De filiaalmanager was op vakantie. Vorige week donderdag heb ik nog een keer gebeld en de manager was er niet. Maandag weer gebeld en de manager had nog geen tijd gehad maar ik verzekerde mij om donderdag te bellen. Opnieuw niets gehoord, ik begin me nu toch wel te ergeren. Wat een slechte service zeg! Ik voel me flink bedrogen, wel veel neertellen voor zon mooie computer maar service ho maar.
(Bewerkt door fotomartin om 20:22, 11-02-2010)
De gebruikte Mac is niet meer als nieuw te verkopen aan een consument dus dat kost geld, gezien de marges van Apple dealer ( 8 a 10%) kan ik me voorstellen dat hij daar niet op zit te wachten.Daarnaast geef je aan een gewone monitor te hebben, dan sluit je die toch aan op je Imac, een simpel adaptertje is voldoende
Heb je trouwens al eens contact opgenomen met Assistiveware voor dit probleem, zoals ik je al in een eerder draadje had geadviseerd? Misschien hebben zij wel een oplossing waar je nog niet aan gedacht hebt.
Of je verkoopt de iMac particulier.
Voorlopig een ander scherm aan de iMac hangen is inderdaad ook een (tijdelijke) oplossing.
@fotomartin: helaas had je dit probleem niet van tevoren bedacht, verwacht niet dat ze je systeem voor hetzelfde bedrag terugnemen, maar je mag wel verwachten dat de reseller er alles aan doet om jou tevreden naar huis te sturen, met een oplossing die jou niet teveel kost en werkbaar is voor jou.
Of denk ik nu te makkelijk?
(Bewerkt door Raymondo om 21:45, 11-02-2010)
majorB om 21:03, 11-02-2010Martin, een onbescheiden vraag naar aanleiding van: Ik heb een fysieke handicap, ik ben rolstoeler en kan mijn vingers niet gebruiken Hoe fotografeer je dan?
Ik denk dat het antwoord je zal verbazen. Er zijn meer hulpmiddelen dan wat de gemiddelde mens denkt dat er is. Zeker voor mensen met een beperking is er veel te vinden. Het is alleen vaak óf duur óf op maat gemaakt (of beide).
JH om 20:36, 11-02-2010Tja, je hebt niet het recht op het gehele aankoopbedrag, want de machine is immers al een tijdje gebruikt.
Ze hadden natuurlijk wel hun beloftes in het communicatie-traject kunnen nakomen, maar misschien durven ze niet te confronteren met de de 'harde waarheid'!
Flix om 0:29, 12-02-2010Sterker: je hebt nergens recht op.Koop is koop; het is niet anders.
Dat is in het algemeen zo, maar zou (let wel, ik schrijf zou) in dit geval anders kunnen liggen.
Als je tijdens de koop duidelijk omschrijft waar een artikel aan moet voldoen en uiteindelijk voldoet het artikel niet voor dat duidelijk omschreven doel, dan heb je wel recht op omruilen e.d. De grote vraag hierbij is dan al snel wat er precies tijdens de koop erover gezegd is, of dat te bewijzen is en in hoeverre je een verkopende partij kunt aanspreken op zoiets specifieks.
Hoe dan ook lijkt het me op z'n minst normaal als HTR beloftes om terug te bellen gewoon houdt (beloof het anders niet) en in dit geval kijkt of er niet op e.e.a. manier toch een coulance/service regeling te bedenken is...[/news]
Maar als je van te voren afspreekt dat je zo'n ding op proef neemt vanwege deze specifiek bediening, was er geen probleem. Of via de AppleStore; mag je 'm na twee weken (ongeveer) nog terug sturen...
En wat wel eens in zo'n draadje vergeten wordt, en in het kader van de emancipatie: iemand met een handicap is niet dom, en ook niet zielig. Het is gewoon een klant, en inderdaad, die is koning... (of zo...)
Robert om 10:24, 12-02-2010[news]Ik heb even een mailtje naar HTR Utrecht gestuurd om ze te attenderen op zowel dit draadje als het probleem. In de hoop dat dit helpt en ook om HTR eventueel een kans te geven hier te reageren.[/news]
Robert ik heb vanochtend een telefoontje gekregen van HTR met de mededeling dat ze niet blij zijn met mijn berichtje op dit forum en dat ze mij nu helemaal niet meer willen helpen en geen service willen verlenen. Kijk nu kan men wel bellen. Mijn vermoedens zijn terecht ik kan geen service of enige vorm van coulance verwachten van HTR.
Natuurlijk snap ik dat de winkel niet kan weten hoe ik mijn computer bedien. Ik heb gewoon niet stilgestaan bij dit probleem. Ik gebruik nu een niet glimmend scherm waarbij deze problemen niet optreden. Ik heb helemaal geen eisen gesteld bij HTR ik heb alleen netjes gebeld en de situatie voorgelegd. Enig begrip voor mijn situatie is ver te zoeken!
Dit zijn de voorbeelden van hetgeen ik zie.
http://www.weerstationculemborg.nl/probleem1.jpghttp://www.weerstationculemborg.nl/probleem3.jpg
(Bewerkt door fotomartin om 10:57, 12-02-2010)
Gelukkig woon in ver uit de buurt van HTR zodat ik in ieder geval niet op hun 'service' aangewezen ben.
Duidelijkheid is in dit geval onaangenaam, maar zelfs hier kan het wat dat betreftook zorgvuldiger en fatsoenlijker. Zo krijgt de topicstarter de 'schuld'.
Terwijl onderzoeksplicht van de klant en service toch ook samen kunnnen gaan?Een verkoper zou toch alleen uit nieuwsgierigheid al kunnen vragen hoe de TSde Mac bedient ? En met een beetje inlevingsvermogen en wellicht uitproberenzou je toch al snel op weerspiegeling komen? Als je als verkoper nergens verstandvan hebt, heb je m.i. de plicht om iemand te raadplegen die daar wel iets overkan zeggen, of bijv. onder voorbehoud (proefperiode). Een gehandicapte klantis geen zielige klant maar wel een bijzondere klant. En geen gewone klant.
Volgens fotomartin is hem trouwens niet gevraagd om hier het bericht te verwijderen, dit vermelden we even zodat in ieder geval beide kanten hun zegje hebben kunnen doen.
Omdat we beslist niet willen dat er bedrijven beschadigd worden op MacFreak zetten we er hierbij een slotje op, volgens ons is alles gezegd wat er te zeggen viel. En voordat wij voor een actie tegen een bedrijf zouden zijn moet er meer gebeuren dan één teleurgestelde klant waarvan de klacht eigenlijk weinig juridische basis heeft.[/news]