JGO om 23:58, 10-03-2014Welk nieuw bestandsformaat bedoel je dan? Voor zover ik heb begrepen - maar misschien heb ik ergens iets niet (goed) gelezen - wordt gewoon het klassieke 44khz 16-bits CD format toegepast.
Het is nogal vaag tot nu toe (sommige fora lees je hogere sampling frequenties en bitordes):
http://www.pstracks.com/pauls-posts/righteous/13462/
http://tweakers.net/nieuws/94752/neil-young-kondigt-audiofielen-muziekspeler-met-driehoekige-prismavorm-aan.html
Pieterr om 15:06, 11-03-2014Ik kan je aanraden. Het duurt een uur en gaat soms redelijk diep, maar als je alleen de eerste 15 minuten bekijkt word je al flink wat wijzer.
Evengoed, een FLAC/Lossless bestand bevat ruwweg de helft van de bytes van die van het overeenkomstige Aiff-bestand. Kan dat FLAC/Lossless dan evengoed de volledige audio-informatie uit het Aiff-bestand bevatten? Is verschil horen werkelijk onmogelijk?
Max Gaav om 16:28, 11-03-2014Evengoed, een FLAC/Lossless bestand bevat ruwweg de helft van de bytes van die van het overeenkomstige Aiff-bestand. Kan dat FLAC/Lossless dan evengoed de volledige audio-informatie uit het Aiff-bestand bevatten? Is verschil horen werkelijk onmogelijk?
"Lossless" betekent "zonder verlies" maw er gaat bij lossless compressie niets verloren, géén bitje.
Na decompressie van een lossless bestand heb je exact dezelfde bitjes als het origineel.
Rijst de vraag of in het decompressieproces van een FLAC (op een MAC) mogelijk iets vertraagd kan raken, of anderszins worden beïnvloed waardoor het anders klinkt dan een Aiff-bestand. En of omzetting van FLAC of Aiff naar Lossless door omzetprogramma XLD een rol kan spelen.
Mogelijk staan op torrent sites ook bestanden als FLAC die echter niet het originele (Aiff-)bestand als bron hebben maar bijvoorbeeld een AAC.
Max Gaav om 12:57, 11-03-2014Gelukkig betekent tegenwoordig 'groot' geloof ik niet meer recht evenredig 'het beste geluid', zoals dat in mijn jeugd was.
Max Gaav om 12:57, 11-03-2014Ik ben doorgaans tevreden met een vrij eenvoudige installatie voor 'openbaar afspelen' en een behoorlijke koptelefoon voor geconcentreerd luisteren.
Max Gaav om 12:57, 11-03-2014Hoe dan ook, ik juich het toe dat er nu serieus wordt ingezet op het downloadable maken van ongecomprimeerde muziek als tegengas voor de MP3-magerte.
Op dit moment is alle muziek gebaseerd op de standaard uit het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw: de audio CD. Dat houdt in dat er 2 maal 44.100 samples van 16 bits per seconde worden genomen. Met andere woorden: tweekanaals 16 bits 44,1 kHz.
Waar behoefte aan is, is de opnamekwaliteit van de muziekstudio's: meerkanaals 24 bits 96 kHz (of de helft daarvan, 48 kHz). Codeer dat op een DTS achting manier, en je hebt geluid waar een audiofiel (en ik ook wel een beetje) blij van wordt!
Ik begrijp dus dat het ook nog 'aangekleed' kan worden tot meerkanaals 24 bits 96 kHz... En dat dan weer Lossless of 'uitgekleed'...
DTS? http://en.wikipedia.org/wiki/DTS_%28sound_system%29 ?
FLAC files en WAV files die worden aangeboden via het internet tot 96kHz/24bit klinken echt mooier als de iTunes aangeboden songs. Niet echt raar natuurlijk want er wordt geen compressie toegepast. Vraag is dus meer; hoe ver wil je gaan... Wat voor de een slecht klinkt is voor een ander prima. Voor fraaie downloads: http://www.highresaudio.com en http://www.hdtracks.com (je kunt nog niet met creditkaart betalen vanuit Europa maar je kunt wel de sampler downloaden )
Bestek88 om 18:05, 11-03-2014De nieuwste trend die alweer aan de digitale horizon opdoemt is DSD kwaliteit.
@Spooter: ik was al even bang dat er weer een nieuw bestandsformaat werd toegevoegd aan de waslijst!
Persbericht
Stream lijkt me toch meer de toekomst...
Massale steun voor PonoPlayer van Neil YoungNeil Young heeft dinsdag zijn nieuwe digitale muziekspeler PonoPlayer gelanceerd via de crowdfundingsite Kickstarter. Tientallen muzikanten hebben hun steun uitgesproken voor de speler met hoge kwaliteit digitale muziek. Ook werd binnen de eerste dag het doel van 800.000 dollar opgehaald.
Neil Young heeft dinsdag zijn nieuwe digitale muziekspeler PonoPlayer gelanceerd via de crowdfundingsite Kickstarter.
Tientallen muzikanten hebben hun steun uitgesproken voor de speler met hoge kwaliteit digitale muziek. Ook werd binnen de eerste dag het doel van 800.000 dollar opgehaald.
Alleen maar oude media die wat "nieuws" te blaten hebben. Ik heb een apparaat in mn broekzak zitten waarmee ik alles kan. Mailen, surfen, muziekluisteren, navigeren etc. etc. etc.En nu moeten we van Meneer Young terug in de tijd? Laat me niet lachen.
Vinyl is ook met een comeback bezig volgens sommige mensen. Tuurlijk...Ook de CD heeft toekomst volgens sommige mensen..... (vooral bij mensen die de oude media nog volgen of er baat bij hebben dat het blijft bestaan)Dit gaat net zo'n "succes" worden als de Pebble.
Totaal geen realiteitszin. Meneer Young zou meer tijd in het streaming model moeten steken. Zorg dat iedereen een enorm snelle verbinding heeft.Lijkt me een stuk nuttiger.
@RockonCD, AAC en MP3 zijn allemaal gebaseerd op het audioformaat van de oorspronkelijke CD: 44.100 maal per seconde 16-bits samples nemen. Dit formaat heeft een frequentiebereik tot 20.000 Hz (er zijn 2 meetpunten nodig om een sinus te kunnen bepalen, 44.100 samples gedeeld door 2 is 22.050 Hz, een analoog filter kapt alles boven de 20.000 Hz af).
Als je bedenkt dat de gemiddelde mens tonen tot zo'n 15.000 Hz hoort, lijkt het geen probleem om muziek te luisteren via een medium dat tot 20.000 Hz gaat. Echter, instrumenten genereren tonen van een bepaalde frequentie, en daarbij de harmonischen van deze frequenties, frequenties die precies een factor 2, 3, 4, , hoger zijn dan de basisfrequentie. Een toon van 500 Hz levert dus harmonischen op van 1000, 1500, 2000, 2500, , Hz. De ene frequentie is wat luider dan de andere. De samenstelling van deze harmonischen is typerend voor een instrument.
Vanwege de harmonischen kun je instrumenten herkennen. Een toon van 880 Hz gespeeld op een piano klinkt daardoor anders dan een toon met dezelfde basisfrequentie gespeeld op een gitaar of viool.
Ik heb geen idee wat de hoogste noot is die je uit een piano kunt krijgen, maar stel even dat dat 8.000 Hz is. De eerste harmonische, 16.000 Hz, ligt daardoor al buiten het gehoor van veel mensen, dus de tweede, derde, en hogere harmonischen helemaal. Toch herken je een piano; de onhoorbare harmonischen beïnvloeden het hoorbare signaal.
Het heeft dus zin om tonen hoger dan 20.000 Hz te kunnen weergeven. Neil Young pleit voor een audioformaat wat dat mogelijk maakt. En downloaden via een music store of streaming, dat is een vorm van implementatie. Het begint bij de definitie en de acceptatie van een high definition audio formaat.
Ik ben benieuwd of de pono het gaat worden, maar met de toename van breedband zie ik bijvoorbeeld ook flac's in populariteit toenemen (daarbij is het CD-formaat in ieder geval niet al teveel de nek omgedraaid, hoewel dat ook nog van hoe de flac gemaakt afhankelijk is).
Dus misschien dat de pono ook aan de 'goede' kan van deze evolutie zit..?
Robert om 22:39, 12-03-2014Het 'grappige' is dat we bij beeld almaar bezig zijn om hogere resoluties te gebruiken (HD TV's, 4K computerschermen), terwijl de evolutie bij muziek precies andersom is gegaan.
(Bewerkt door Flix om 23:30, 12-03-2014)
Er zijn best mensen die het ding zullen kopen hoor. Maar het zal een niche markt blijven.De nieuwe generatie neemt muziek op een heel andere manier tot zich.De streaming markt is groeiende en gaat ten koste van de CD.
1 reden waarom de CD ten onder gaat is bijvoorbeeld dat digitaal je losse nummers kan kiezen. Deels waardoor de iTunes store een succes is geworden. De mensen willen geen cd waarvan de helft substandaard materiaal is.De CD is "going the way of the Dodo". Het duurt nog even, maar sneller dan je denkt. Dat jij af en toe een CD koopt doet daar niks aan af Ik zie het trouwens bij onze eigen CD verkoop. Fysiek neemt (sterk) af en digitale verkoop neemt toe en vooral streaming.
Volgens mij heb ik dat niet gezegd. Iedereen mag luisteren naar muziek op de manier zoals hij/zij wil. Ik zeg alleen dat de Pono een stap terug in de tijd is. Laten we ook weer terug gaan naar VHS tapes!
Oh. Ik heb ook een Thorens staan en zet ook nog wel eens een plaatje op hoor
JGO om 21:12, 12-03-2014@Rockon,Je veegt alles op een hoop. Er zijn nu eenmaal nog een boel mensen op deze aardkloot die niet geinteresseerd zijn in apparaten in broekzakken waar draadjes met oordoppen uitkomen die van alles kunnen toveren maar graag naar muziek luisteren op apparaten die in de huiskamer staan. Ik veronderstel dat jij niet tot deze groep behoort maar waarom is je reactie toch zo aanmatigend?En hoezo is de CD uit de tijd? Gisteren heb ik nog een dubbel CD gekocht waarvan ik met volle teugen heb genoten: The art of the recorder - Pieter Jan Belder (aanrader!)Wie ben jij om te poneren dat ik en vele anderen bijgevolg uit de tijd zijn? En... ach, wat zal het mij toch ook 'worst' zijn, ik ga een plaatje draaien op mijn Thorens uit 1963.
Pieterr om 18:23, 10-03-2014CitaatMax Gaav om 18:19, 10-03-2014Ikzelf hoor het verschil tussen Apple Lossless (FLAC) en CD, met een normale kwaliteit koptelefoon (Sennheiser van ±80,-) in mijn MBP geplugd.
Max Gaav om 18:19, 10-03-2014Ikzelf hoor het verschil tussen Apple Lossless (FLAC) en CD, met een normale kwaliteit koptelefoon (Sennheiser van ±80,-) in mijn MBP geplugd.
Dat lijkt me ongeloofwaardig, tenzij ik verkeerd ben voorgelicht:De headset-output van MBP, MBA, Mac Mini (in ieder geval) zit achter een D/A-converter van 16-bits, 44,1 kHZ, precies CD-kwaliteit dus.
Flix om 22:10, 12-03-2014En vanwege bovenstaande argumenten (van JH, Rockon e.a.) geeft Het Parool (in persoon van Herman Stil) het ding 1 uit 5 sterren. Het gaat 'm niet worden, lijkt het...
http://www.macobserver.com/tmo/article/digital-music-16-bit-44-kHz-explained
(Via John Gruber)
Ook aardig: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
(Bewerkt door Pieterr om 15:28, 24-01-2015)