Canvas, aanvang 20:00
- vooreerst heb ik een iPod Nano 3, welke we nog dagelijks gebruiken en heb hiermee nog steeds geen problemen met de batterij... ook mijn iPhone 3GS is nu reeds 2,5 jaar oud, nog altijd een prima batterij. Vrienden van mij bezitten een 3-tal iPod nano's 4, geen van deze 3 vertonen problemen met de batterij. Geen van deze toestellen heeft zelfs ooit een service moeten ondervinden...
- tweede, het is zoals bij alle andere toestellen op einde verkoopcyclus. Veelal heeft Apple een overeenkomst voor een paar miljoen types batterijen bij de lancering van een nieuw model iPod.... het is logisch dat na een half jaar daar reeds nieuwere batterijen op de markt zijn. Pas bij een update van de iPod hardware of lancering van een nieuwe iPod zal dan pas ook de nieuwe batterij erin komen. Niemand kan oordelen dat de meegeleverde batterij van slechte of mindere kwaliteit is, maar dergelijk oordeel nemen omdat er reeds nieuwere batterijen op de markt zijn is niet correct. Ps voorbeelden heb je ook in de autobranche met de navigatiesystemen bij nieuwe wagens...
(Bewerkt door DJAN om 14:31, 2-11-2011)
Het gebeurd vast wel dat er dingen net buiten garantie kaduuk gaan, maar bewust beleid kan ik daar niet in vinden. Heb ook zat zaken die veel ouder dan garantie zijn en nog prima werken.
Anders had ik nu nieuwe WII, PS3, DS, XBOX360, Thinkpad, iPhone3gs en weet ik wat nog meer moeten kopen, om van mijn motor nog maar niet te spreken, die is ook uit garantie en heeft een batterij..... ooohhh helpie
Ziegler om 13:54, 2-11-2011Denk je? Ik denk dat fabrikanten zich wel degelijk zeer bewust zijn van de levensduur van diverse onderdelen. En dat de keuze voor bepaalde onderdelen ingegeven wordt door o.a. de beperkte levensduur. Wat overigens een belangrijke rol speelt in de beperkte levensduur van producten is het gebrek aan reparatiemogelijkheden. Een mobiele telefoon repareer je niet, die gooi je weg.
Kan juist zijn voor merken in een goedkoper segment, maar om in die bepaalde aflevering van Terzake Apple als bijna enige boosdoener afschilderen is voor mij van goedkope kwaliteit van Terzake zelf.
(Bewerkt door Ziegler om 15:04, 2-11-2011)
Met betrekking tot Apple heb ik wel eens gehoord dat de video-chip in de G5 niet goed is gesoldeerd waardoor deze op zeker moment gewoon uitvalt. Een reparatie betekent een vervanging van het moederbord à raison van enkele honderden euro's, terwijl er methodes zijn om dit veeeeeel goedkoper te herstellen. Denk ook aan het verhaal van de bolle elco's. Nog nooit gehoord dat ze dat bij een Apple reparatiebedrijf repareerden door alleen die elco's te vervangen.
Hier hebben wij geen oplossing voor. Dit probleem moet "daar" worden opgelost, door "hun". Wij hebben daar geen invloed op. En de productie verplaatsen naar een andere fabriek verplaatst alleen het probleem, het lost het niet op.
Of je moet de productie gaan verplaatsen naar het rijke Westen. Maar dan moet je ook accepteren dat die iPad geen 500 euro kost, maar 1500 euro. En dan opeens sneuvelen er heel erg veel principes!
Wat dit met batterijen te maken heeft? Helemaal niks! Net zoals dit levensduurprobleem niks met Apple te maken heeft. Apple is tegenwoordig populair, en gesloten, dus dan moet de "open gemeenschap" daar hard tegenaan trappen!
Overigens, voor wie twijfelde aan het bestaan van een 'tijdbommetje' in elektrische apparaten: in de reportage wordt duidelijk aangetoond dat er in sommige printers een chip zit die netjes bijhoudt hoeveel pagina's er gedrukt zijn, om er na X aantal mee op te houden. Simpelweg de chip resetten en de printer werkt prima...
Ik vond dit een uiterst interessante documentaire (de uitgebreide versie is op youtube te bekijken). Het bestaan van 'geplande slijtage' als economisch instrument wordt haarfijn aangetoond. Het is trouwens voor iedereen duidelijk dat dit in de huidige - op massaproductie gebaseerde - vrije markt economie nu eenmaal een noodzaak is om de boel draaiende te houden. En dan kunnen we ons de vraag stellen hoe lang we dat nog gaan kunnen volhouden...
Een aanrader!
Ziegler om 15:32, 2-11-2011Ik denk overigens wel dat we langzamerhand naar een productiemethode gaan waar we producten compleet kunnen recyclen. Dan doet de beperkte levensduur van veel producten om een aantal redenen iets minder pijn.
Laat het nu Apple zijn die hier vrij hoog aan de top staat tov de andere merken... vandaar hun "groen"-programma en de tegenwoordig lovende woorden van Greenpeace en co.
MarnixV om 18:56, 2-11-2011Overigens, voor wie twijfelde aan het bestaan van een 'tijdbommetje' in elektrische apparaten: in de reportage wordt duidelijk aangetoond dat er in sommige printers een chip zit die netjes bijhoudt hoeveel pagina's er gedrukt zijn, om er na X aantal mee op te houden. Simpelweg de chip resetten en de printer werkt prima...
Klopt, hieraan heb ik bijna maandelijk ervaring mee, de toners van de Xerox Phaser hebben zo'n chip, waarbij plots een tonercassette leeg is. Het aftellen van de tonerteller staat dan veelal op 0-2000 prints nog te gaan en in sommige gevallen moet je echt eens de moeite doen om die cassette te openen en je zal zien hoeveel toner er effectief nog in de cassette zit. Soms is dit echt wel heel veel, maar ja, printen lukt wel niet meer met die cassette tenzij je de chip kan resetten, maar dan moet je wel het productnummer kunnen resetten want anders is het ook error...
En bij een productieprinter wil je niet dat het ding verkeerde kopieën blijft uitspugen omdat er toevallig een kleur op is.
Ik snap de ratio dus wel.Maar mocht je een betere oplossing weten dan deze (inderdaad wat rauwe) methode, valt er vast een hoop geld voor je te verdienen.
Moet je hem eerst wel even patenteren...
De tijd dat we printplaten hadden die 'trough hole' bestukt werden lig al lang achter ons.Het is tegenwoordig allemaal dubbelzijdig of multilayer met SMD componenten die dmv reflow technieken gesoldeerd worden.Met de hand daarop een defecte component vervangen is nagenoeg onmogelijk en in ieder geval voor een professionele reparatie (met garantie) een enorme heisa.Beter is dus om het defecte (moeder)bord terug te sturen waar het gerecycled wordt en te vervangen door een dergelijk gerecycled exemplaar. Dat is de prijs die we betalen voor de relatief goedkope productieprocessen die we tegenwoordig hebben.
Evenzo met de 'beperkte levensduur'. Dat is veelal een kwestie van juist dimensioneren.Het heeft tegenwoordig geen zin om een motorblok in een auto zodanig te overdimensioneren dat deze het meer dan een miljoen kilometers uithoudt (zoals bijvoorbeeld de oude B18 motoren van Volvo), maar deze constructief te ontwerpen op een gemiddelde levensduur van een moderne auto.
Ik koop kwaliteitsproducten in de veronderstelling dat ze langer mee gaan en ik er langer plezier van heb. Maar dit soort ingebouwde grapjes , gecombineerd met onderzoekskosten en verzekeringen , hoeft van mij niet meer.
Het mannetje in de naburige dorp dat alles voor een prikkie maakt bestaat al lang niet meer...
psychomac