Het is naar mijn idee dan ook nogal kort door de bocht om de programmamakers direct van een leugen te betichten.
De Nederlandse wetgever had het transparanter kunnen maken door de "vage" omschrijving dat je recht op een deugdelijk product hebt te vervangen door een harde garantietermijn, maar dat is niet zo.
Ik denk ook dat iedereen die een Apple koopt er van uitgaat dat het apparaat het toch wel minstens 2 jaar blijft doen.
Staat o.a.:-"In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product."Het spijt me: ik haak nu verder af.
(Bewerkt door bacon om 10:40, 18-10-2011)
Maar dat doen ze niet. Ze gaan, totaal onvoorbereid, met de verborgen camera een paar winkels in. Wat daar het doel van is, behalve vermaak of stemmingmakerij, is mij niet duidelijk. Dat zegt namelijk helemaal niks over Apple, alleen over die winkels. Of slechts die ene medewerker van die ene winkel, degene die de leukste "soundbite" geeft.
Een winkel hoort 2 jaar garantie te geven, ongeacht wat Apple doet. Voor de consument mag het niks uitmaken of de winkel of Apple de reparatie uitvoert dan wel bekostigt. Dat Apple alleen het eerste jaar verantwoordelijk wil zijn voor (fabricage)fouten, en dat de winkel het tweede jaar verantwoordelijk is voor eventuele shit, is niet netjes van Apple, maar, nogmaals, niet relevant voor de klant.
En de voorbeelden van Radar waren ook niet goed uitgewerkt door Radar. De twee dames die helemaal Mac fan zijn hebben natuurlijk gelijk, ze hadden gewoon goed geholpen moeten worden tijdens de garantie. Door de winkel, niet door Apple. De winkel had aan de schandpaal genageld moeten worden, niet Apple Benelux of Apple Europa. Dat het probleem bij de winkel licht, wordt niet door Radar vermeldt. Het grote machtige Apple bashen is beter voor de stemmingmakerij.
In het andere voorbeeld was een man die jarenlang Apple fan is geweest. Die had een iMac G5 waarvan het scherm kapot was. Nergens uit de reportage bleek dat dat binnen de garantietermijn gebeurd was, het werd niet genoemd, dus neem ik maar aan dat het (ver) buiten de garantietermijn was. Dit item had dus niet eens in de "reportage" over Apple garantie mogen zitten.
Reparatie zou 600 euro kosten, maar gelukkig kon de beste man voor 120 euro een "el-gee" (LG) monitor kopen, die hij nu als scherm voor zijn iMac gebruikt.
Ik kan alleen maar in herhaling vallen: Apple heeft een probleem, maar deze slechte Radar rapportage belicht dat probleem helemaal niet.
Mijn adapter was kapot, onder garantie maar kreeg niet gelijk een nieuwe, Mag niet van Apple was het argument......
Zelde met een imac van een vriend, na 13 maanden kaduuk, kan gebeuren maar de dealer verschool zich mooi achter Apple, Apple geeft 1 jaar garantie dus tsss, wegwezen.... pas na interventie van rechtsbijstand en inderdaad de dealer wijzen op zijn verantwoordelijkheid een reparatie....
zoelman om 10:38, 18-10-2011...Ik denk ook dat iedereen die een Apple koopt er van uitgaat dat het apparaat het toch wel minstens 2 jaar blijft doen.
Bij eventuele problemen verwacht ik de eerste 2 jaar volledige garantie, daarna verwacht ik enige coulance als de problemen niet door mij maar door fabricagefouten komen. Maar dat laatste zal je per geval met de winkel moeten regelen.
Wil je geen gedonder, dan controleer je van tevoren de garantieregeling van de winkel, en koop je bij een keten die daar duidelijk over is. MediaMarkt en Saturn leveren doorgaans 2 jaar geen gezeur garantie (je moet soms wel je recht halen, maar daarvoor heb je ooit leren praten), en MyCom gaat zelfs tot 3 jaar op laptops, ook van Apple.
APR's verschuilen zich soms achter het ene jaar van Apple. Als ze dat doen, loop dan naar de volgende winkel die wel gewoon 2 of 3 jaar garantie geeft, dan voorkom je een ellenlange discussie (en irritatie) als je er een beroep op moet doen.
Van mij mag idd het garantiegebeuren van Appleproducten goed hard aangepakt worden. Ik heb zelf ook niet zo mooie ervaringen in deze. Overigens ook niet van allerlei producten van andere fabrikanten. Nogmaals: waarbij het conflict zich dus voordoet tussen de leverancier en jou; jij hebt niks met de fabrikant zelf te maken. Maar leveranciers komen niet graag hun wettelijke verplichtingen na; het geeft ze veel gedoe en geen opbrengsten. En dat liederlijke verschuilen achter de fabrikant, zoals hier bij Apple...Ik zou willen dat daar veel meer aandacht aan wordt besteed door vooral de Consumentenbond. Maar ja, die testen liever frituurpannen e.d....
Waar ik me wel bovenmatig aan erger, is de manier en toon waarop zo'n onderwerp wordt behandeld. Zoals MacFrankie e.a. ook al aangeven. De onkunde, gebrek aan diepgang, poneren van regelrechte leugens is stuitend. Maar zich wel voordoend als 'deskundig'. Daar hebben alle media zware last van. Als ik zie en hoor wat er wordt geschreven en gezegd over zaken waar ik wel zeer deskundig in ben. Zelden betrap ik journalisten op enig intelligentie-niveau. Dommigheid is de standaard! En probleem is dat je als niet-deskundige ervan uitgaat dat wat geschreven/gezegd in de media, waarheid is.Ver van dat, echter! Maar er is een lichtpuntje inderdaad: soms raakt al dat wilde geschiet om zich heen, toch wel eens doel. En dan heb je de zaak DSB, LL, etc.
Overigens heb ik ook wel eens met Appple NL te maken gehad. Ook daar is de service maar ondermaats, vind ik.Maar hoe zit het eigenlijk met Apple USA? Want ik meen dat Apple in de US al jaren aan de top staat van klantentevredenheid?! Kan toch niet uit het niets komen?
(Bewerkt door Flix om 11:36, 18-10-2011)
Flix om 11:34, 18-10-2011Ik zou willen dat daar veel meer aandacht aan wordt besteed door vooral de Consumentenbond. Maar ja, die testen liever frituurpannen e.d....
Festen om 12:31, 18-10-2011De Consumentenbond heeft er in het verleden wel aandacht aan besteed, maar goed, hoe vaak kan je herhalen dat een bal rond is?
En daar moeten ze niet in "herhalen dat een bal rond is", maar er achteraan gaan, zaken afdwingen, proefprocessen starten, etc. Totdat iedereen weet hoe het zit en ook zodanig toepast. Oók Apple, als hun verantwoording is. Dat is nou iets waar zo'n groot collectief kan excelleren, een machtsfactor kan zijn.
Zo lang Apple elk kwartaal meer omzet heeft, zal er waarschijnlijk niets veranderen.
Ziegler om 17:27, 18-10-2011Ik vermoed dat het beleid van apple er neer komt dat ze de garantiewetgeving ter plekke zo letterlijk mogelijk naleven. En in Nederland moet je inderdaad een deugdelijk product leveren, maar de bewijslast ligt al na een half jaar bij de consument. Van dat laatste maakt Apple gebruik. Sommigen noemen dat misbruik. Hoe je het ook wendt of keert: als jij met je kapotte laptop bij apple komt en de garantie is voorbij zal Apple de bal in principe bij jou leggen.
Dus eigenlijk is Apple heel genereus. In plaats van een half jaar garantie, waarna de bewijslast, volgens de Nederlandse garantiewetgeving, bij de consument ligt, geven ze een héél jaar garantie.
Nu is het zo dat de Nederlandse garantiewetgeving gerelateerd is aan de gemiddelde levensduur van een product bij normaal gebruik. Dat betekend dat je, afhankelijk van het product, ook na bijvoorbeeld 3 jaar een beroep op garantie kan doen. Doch ik heb niet de ervaring dat Apple bij een garantieclaim daarnaar verwijst. Met andere woorden ze zeggen niet na dat ene jaar: Als u kan bewijzen dat het een productiefout is dan kunt u alsnog een beroep doen op garantie, maar Apple beroept zich op dat ene jaar en rept, bij mijn weten, nooit over de bewijslast.
Flix om 15:55, 18-10-2011In die link, die trouwens niet van de 'bron' (de CB) is, maar weer een artikel op Tweakers, gaat het weer om 'Apple' en de consument. De CB schrijft zelf ook altijd dat een fabrikant helemaal geen garantie hoeft te geven (fabreiksgarantie), want dat hoort de leverancier te doen.
Misschien dat de Consumentenbond een proefproces kan starten bij de toekomstige Apple Store hier in Amsterdam, daar is Apple zowel fabrikant als leverancier, en heeft een proces in ieder geval een grotere symbolische waarde. En tot die tijd als consument gewoon kopen bij een winkel die garantie serieus neemt, zoals MyCom.
Festen om 19:29, 18-10-2011 Bovendien heeft een proces tegen een enkele reseller weinig precedentwerking, er zijn al verschillende consumenten die via bijvoorbeeld hun rechtsbijstandsverzekering hun gelijk hebben gehaald, maar nog steeds is Apple niet 'overstag'. Misschien dat de Consumentenbond een proefproces kan starten bij de toekomstige Apple Store hier in Amsterdam, daar is Apple zowel fabrikant als leverancier, en heeft een proces in ieder geval een grotere symbolische waarde. En tot die tijd als consument gewoon kopen bij een winkel die garantie serieus neemt, zoals MyCom.
Dit past precies in de Nederlandse wetgeving en Apple zal, ben ik bang, weinig overstag gaan. Je moet zelf maar aantonen dat de fout bij Apple ligt. En als je die moeite neemt (lees: juridische hulp zoekt) dan zal Apple je zonodig gelijk geven of tegemoet komen. Dit is voor Apple veel en veel goedkoper dan de garantie uitbreiden en ze overtreden niet één wet. En een proefproces? Daar kan geen sprake van zijn. Geen garantiegeval is gelijk. Elke zaak staat op zichzelf. Er lijken hier mensen te veronderstellen dat Apple een wet overtreed. Doen ze niet.