geplaatst door: MacFrankie
Ik ben al jaren een Apple fan. De iMac's, OS X, iLife, maar ook de iPod, de Airport netwerk apparatuur, er is gewoon goed over nagedacht. En het werkt allemaal perfect, en het is te bedienen zonder dat je daarvoor moet hebben doorgeleerd.

Apple heeft al veel veranderd wat niet altijd in goede aarde viel. Maar er was altijd een reden voor. De CPU wisselingen (MC 680x0 naar PPC, PPC naar Intel Core) waren noodzakelijk omdat de rek uit een architectuur was of omdat er geen energiezuinige versies meer van werden gemaakt.

In 1984 paste er 0,8 MB op een floppy. 25 jaar later was dat verdubbeld, terwijl het gemiddelde Word / Pages bestand groter was dan de inhoud van een floppy. Dus dat de floppy drive kwam te vervallen is gewoon logisch.

Maar de afgelopen maanden komen er Apple producten op de markt waar ik de achterliggende gedachte mis. Bijvoorbeeld de MacBook zonder FireWire aansluiting, de iMac met (standaad) een half toetsenbord en de iPod Shuffle zonder knoppen. Ik geloof nooit dat dit gebaseerd is op (gedegen) marktonderzoek.

Het lijkt op een doorgeslagen "Less is more" filosofie, die dan jammer genoeg uitpakt als een "Less really is less" product. Alleen de iTunes features, die blijven maar groeien. En de manieren om iTunes te bedienen ook. Dus hier geen "Less is more".

Ben ik de enige die dit vind? Ik denk dat Apple ergens een afslag gemist heeft, ze zijn volgens mij echt de weg kwijt!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 08:25    reactie #1
geplaatst door: Esquare

Citaat
MacFrankie om 8:11, 13-03-2009
Maar de afgelopen maanden komen er Apple producten op de markt waar ik de achterliggende gedachte mis. Bijvoorbeeld de MacBook zonder FireWire aansluiting, de iMac met (standaad) een half toetsenbord en de iPod Shuffle zonder knoppen.

Die ontbrekende FireWire lijkt me inderdaad een misser. En het zou me ook niets verbazen als die weer terugkomt (tijdelijk, want USB 3.0 staat voor de deur). Dat 'halve' toetsenbord begrijp ik wel: het numerieke gedeelte heb ik nog nooit gebruikt, en ik geloof, eh... vermoed, dat ik de enige niet ben. En die iPop Shuffle heeft wel degelijk knoppen – alleen niet op de plek waar sommigen ze zouden willen hebben.  :wink:
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 08:26    reactie #2
geplaatst door: Ziegler
Bedrijven die hun productontwikkeling afstemmen op marktonderzoek, lopen achter de feiten aan. Apple heeft de afgelopen 10 jaar er blijk van gegeven goed te 'weten' of aan te voelen wat de consument wil. Je kan niet uit marktonderzoek de iPod ontwikkelen.
En over firewire aansluitingen en halve toetsenborden . . . . Firewire is voor de meeste consumenten niet meer nodig. Het halve toetsenbord is een keuze. Je kan ook voor een ruimer toetsenbord kiezen.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 08:29    reactie #3
geplaatst door: Sypie
Apple = design. Designers hebben een hekel aan knopjes = Als iets een handleiding nodig heeft is het ontwerp niet goed. iTunes met meer functionaliteiten = geld voor Apple.

Dat van die FireWire snap ik wel. Als jij wilt videobewerken met een FireWire camera dan koop je maar een iMac of een MacBook pro/ de witte uitvoering. In de MacBook Unibody past ook helemaal geen FireWire meer. De behuizing is zo kleine dat het rijtje connectoren aan de linker kant al vol zit, nog een connector er bij betekent dat de batterij kleiner moet worden en dat zal wel niet gaan.

Dat van die iPod shuffle snap ik niet helemaal, maar aan de andere kant ook weer wel. Afstandsbediening stuk = nieuwe kopen die duurder is dan een iPod zelf. Mensen willen ook niet graag een iPod mee hebben tijdens het hardlopen die te groot is. De Shuffle weegt zowat niks dat je niet eens door hebt dat je'm bij je hebt.

Dat de MacBook Air zonder drive komt is ook best logisch. Mensen in de trein/vergadering/veel onderweg hebben meestal niks aan een DVD speler. Ding zit alleen maar in de weg en je gebruikt 'm amper. Als de specificaties van de MacBook Air gelijk zouden zijn aan die van de MacBook Unibody, alleen dan zonder drive, zou Apple nog steeds heel veel van die dingen verkopen denk ik. Alleen de prijs, daar valt nog eens over te twisten.

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 09:18    reactie #4
geplaatst door: karel apple
Apple baseert zich (gelukkig) niet op gedegen marktonderzoek.
En dat is een bewuste keuze, want gedegen marktonderzoek
remt innovatie. Mensen zijn namelijk zo behoudend als de pest.

Er zijn talloze voorbeelden van geflopte producten die na succesvol
marktonderzoek in de praktijk helemaal niet succesvol bleken, evenals
het omgekeerde. Bijvoorbeeld Ford, die na een gedegen marktonderzoek
besloot geen MPV te gaan produceren, waarop de gefrustreerde
ontwerper de benen nam naar Chrysler met als resultaat de uiterst
succesvolle Voyager.
Ford heeft op dat moment zijn oervader (Henry Ford) verloochend,
die ooit zei: als ik naar mijn klanten geluisterd zou hebben, was ik
snellere en sterkere paarden gaan fokken en geen auto's maken.

Wanneer Apple zich iets van marktonderzoek zou aantrekken zou
de oorspronkelijke Macintosh 128k geen 2,5" 400K (geen 800K)
floppies gehad hebben, maar de op dat moment gangbare 5,25" floppen.
Wanneer Apple zich iets van marktonderzoek zou aantrekken, had de
oorspronkelijke iMac geen transparant/blauwe rare vormgeving gehad,
een floppy dive en geen USB aansluiting.
Wanneer Apple zich iets van marktonderzoek zou aantrekken zou de
iPhone een 'normaal' toetsenbord hebben gehad en een touchscreen
met een pennetje.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Ik ben wel blij dat Apple zijn eigen(wijze) koers vaart. En ja dat levert
risico's op dat je een keer enorm miskleunt, maar et levert vooral mooie
en innovatieve producten op.

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 09:33    reactie #5
geplaatst door: Flix
Ik ben een liefhebber van FW, maar kan niet anders concluderen dat FW 'dood' is, passé, technologie van een voorbije tijd. Waarmee ik niet wil zeggen dat FW verouderd zou zijn: het blijft prachtige technologie.
Maar de tijd is aan USB 2 en 3, en eigenlijk ben ik er wel blij mee: hoef niet meer na te denken als ik ext. app. koop, zoals een HD wat dan de interface moet zijn, of er meerdere interfaces op moeten, etc. Gewoon USB en klaar: altijd en overal te gebruiken, op Mac en pc. Dit geldt tegenwoordig ook voor videocamera's.

Dus misschien (beter: zeer waarschijnlijk) geen marktonderzoek, maar juist een 'fijne neus' voor de te verwachten ontwikkelingen in de markt. En ik geef, moet ik -misschien helaas- bekennen, Apple gróót gelijk in deze.

Ook het toetsenbord, zoals Esquare ook al aangeeft: ik gebruik het zeer zelden en zal het zeker niet missen, zoals de meeste gebruikers, schat ik in. Bovendien raken mensen steeds meer gewend aan de laptop keyboards, en daar zit het ook al niet op.

Dus MacFrankie: voor mij is jouw verhaal toch vooral een verhaal over je eigen, enigszins behoudende instelling... :music:


(Bewerkt door Flix om 9:38, 13-03-2009)

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 09:43    reactie #6
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
Flix om 9:33, 13-03-2009
Ik ben een liefhebber van FW, maar kan niet anders concluderen dat FW 'dood' is, passé, technologie van een voorbije tijd. Waarmee ik niet wil zeggen dat FW verouderd zou zijn: het blijft prachtige technologie.

Volgens mij moeten we dat (voor het moment?) corrigeren naar: Firewire 400 lijkt door Apple dood verklaart maar Firewire 800 is nog springlevend..?[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 09:53    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Sypie om 8:29, 13-03-2009
Apple = design. Designers hebben een hekel aan knopjes = Als iets een handleiding nodig heeft is het ontwerp niet goed.
...

De nieuwste iPod heeft geen knopjes, die zitten in het snoer. En het zijn zo weinig knopjes dat je een handleiding nodig hebt; de bediening is niet meer intuïtief!


Citaat
Sypie om 8:29, 13-03-2009
...
Dat van die FireWire snap ik wel. Als jij wilt videobewerken met een FireWire camera dan koop je maar een iMac of een MacBook pro/ de witte uitvoering. In de MacBook Unibody past ook helemaal geen FireWire meer. De behuizing is zo kleine dat het rijtje connectoren aan de linker kant al vol zit, nog een connector er bij betekent dat de batterij kleiner moet worden en dat zal wel niet gaan.
...

Er is (was?) een trend om een laptop te kopen ipv een desktop, ook al gebruik je 'm alleen thuis. In het geval van die lelijke PC bakken met 1000 snoeren (mag niet bij mij in de huiskamer staan) is dat een logische trend, in het geval van een mooie iMac (mag wel bij mij in de huiskamer staan) is het discutabel. Maar goed, je wilt een laptop, het moet een Apple zijn en het moet te betalen zijn. Dan hebben we het over een MacBook.

Stel je hebt een camcorder. Dat ding is niet meer splinternieuw, het is geen High Def maar een Standaard Def camera. In dat geval is een DVD-R of een harde schijf model geen optie, MPEG2 is niet geschikt om te bewerken. Het is een mini DV camcorder. Deze wil je graag blijven gebruiken. Dat kan dus niet met de MB, ook niet met trucs!


Citaat
Sypie om 8:29, 13-03-2009
...
Dat de MacBook Air zonder drive komt is ook best logisch. Mensen in de trein/vergadering/veel onderweg hebben meestal niks aan een DVD speler. Ding zit alleen maar in de weg en je gebruikt 'm amper. Als de specificaties van de MacBook Air gelijk zouden zijn aan die van de MacBook Unibody, alleen dan zonder drive, zou Apple nog steeds heel veel van die dingen verkopen denk ik. Alleen de prijs, daar valt nog eens over te twisten.

Dat vind ik ook heel logisch! Een MacBook Air is een plat design model, een aansluiting voor stroom, één USB (just in case, je weet maar nooit) en misschien een display port, meer heb je niet nodig. Een MBA heeft een heel ander koperspubliek dan een MB, als je meer opties wilde hebben, had je voor hetzelfde geld wel een MBP gekocht!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 10:03    reactie #8
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Flix om 9:33, 13-03-2009
Ik ben een liefhebber van FW, maar kan niet anders concluderen dat FW 'dood' is, passé, technologie van een voorbije tijd. Waarmee ik niet wil zeggen dat FW verouderd zou zijn: het blijft prachtige technologie.
...
Dus MacFrankie: voor mij is jouw verhaal toch vooral een verhaal over je eigen, enigszins behoudende instelling... :music:

Ik heb inderdaad een behoudende instelling als het over mijn investeringen gaat. Mijn mini DV camcorder is 2 jaar oud, die moet nog minstens 3 jaar meegaan!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 10:19    reactie #9
geplaatst door: Esquare

Citaat
MacFrankie om 10:03, 13-03-2009
Ik heb inderdaad een behoudende instelling als het over mijn investeringen gaat.

Consumentenartikelen zijn geen investeringen. Ze zijn een manier om geld te laten rollen: van jou naar de fabrikant welteverstaan. Verdiep je maar eens in de ontnuchterende woorden van Charles Kettering. Tachtig jaar geleden opgeschreven, maar nog steeds actueel!
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 10:22    reactie #10
geplaatst door: Benignus

Citaat
karel apple om 9:18, 13-03-2009
Apple baseert zich (gelukkig) niet op
Ik ben wel blij dat Apple zijn eigen(wijze) koers vaart. En ja dat levert
risico's op dat je een keer enorm miskleunt, maar et levert vooral mooie
en innovatieve producten op.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk ook dat het juist de kracht van Apple is
om buiten het 'boekje' te werken en inderdaad verder te kijken dan de gebruikers.

Hoe irritant ik het ook vind dat ik nu migratie assistent moet draaien via een ethernetkabel
ipv mijn 'trusty old' firewire...  :wink:

MB Pro 2,2 Ghz met 2GB Mem, iPhone 16GB Black
Volg mij op twitter: http://www.twitter.com/benignus
Blog: http://www.macfacts.org
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 11:09    reactie #11
geplaatst door: bacon

Citaat
Sypie om 8:29, 13-03-2009
Apple = design. Designers hebben een hekel aan knopjes = Als iets een handleiding nodig heeft is het ontwerp niet goed.

Een beetje off topic:
Dan is het in het algemeen zeer treurig gesteld met de ontwerpers en hun ontwerpen, eh sorry, designers en hun designs. Maar dat is mij al jaren een gruwel. Voor ik de hele goegemeente nou meteen op mijn dak krijg: Apple is een gunstige uitzondering.Functionaliteit valt bij Appe samen met het ontwerp.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 11:10    reactie #12
geplaatst door: MacFrankie
@karel apple, Benignus:
Natuurlijk is innovatie goed. Natuurlijk moet je breken met het verleden om te kunnen vernieuwen. Maar de breuk had van mij wel iets minder hard gemogen, en wat later (FireWire).

@Esquare:
Excuses dat ik een privé consumenten uitgave onterecht als investering heb bestempeld. Maar toch heeft mijn camcorder voor mij nog waarde (ik mag niet zeggen dat-ie nog niet afgeschreven is, want dat kan alleen met investeringen). Ik heb geen geld voor een nieuwe, dus moet-ie het nog even blijven doen!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 11:55    reactie #13
geplaatst door: karel apple
Ik begrijp (en deel) je Firewire frustratie. Ook ik heb een redelijk
nieuwe DV cam met FW en de consequentie is dus dat ik voorlopig
geen nieuwe MacBook zal kopen. Of, als ik dat per sé toch wil, mijn
oude systeem voor capture doeleinden aanhoud. Tot mijn grote
vreugde heeft Apple niet FW volledig laten vallen: in de mini zit nog
steeds een FW poort.
Ook gezien het feit dat de 'witte' MacBook nog steeds FW heeft zou
dit commentaar wel eens waar kunnen zijn en was er door de
keuze voor de unibody constructie domweg geen plek meer voor
een Firewire port.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 16:17    reactie #14
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Ziegler om 8:26, 13-03-2009
Bedrijven die hun productontwikkeling afstemmen op marktonderzoek, lopen achter de feiten aan. Apple heeft de afgelopen 10 jaar er blijk van gegeven goed te 'weten' of aan te voelen wat de consument wil. Je kan niet uit marktonderzoek de iPod ontwikkelen.
En over firewire aansluitingen en halve toetsenborden . . . . Firewire is voor de meeste consumenten niet meer nodig. Het halve toetsenbord is een keuze. Je kan ook voor een ruimer toetsenbord kiezen.

De iPod was niet de eerste MP3 speler. Dat was de MPMan, de logische opvolger van de WalkMan (met compact cassettes) en de DiscMan (met CD's). Marktonderzoek wees uit dat er een markt was voor portable MP3 spelers. Met dat marktonderzoekgegeven is Apple dan misschien wel met een onconventioneel ontwerp gekomen, maar er was een vraag uit de markt. Dat dat onconventionele ontwerp succesvol bleek te zijn is dan weer de visie van Apple, en dat moeten ze vooral blijven houden!

De gebruikersinterface was nieuw, toen kwam het clickwheel, daarna de nano en shuffle, allen met een intuïtieve bediening. En opeens was daar de nieuwe shuffle... alles met 1 toets! Lang indrukken, kort indrukken, dubbeldrukken, driemaal drukken, ingedrukt blijven houden, driemaal kort, driemaal lang, driemaal kort: SOS! Help! Is dit makkelijk?!?! Neen, dit is een misser! De ontwerper heeft gewonnen van de interface ontwerper, en de verantwoordelijke manager heeft z'n brein uitgezet toen hij (zij) ervoor tekende.

Apple maakt erg mooie dingen. Zo zijn ook de huidige iMac toetsenborden erg mooi. Maar qua aanslag zijn het geen toppers. De oude (witte & G4 & G5) iMacs hadden betere toetsenborden. Tel daarbij op dat je je cijfers niet met 1 hand kunt invoeren op een half toetsenbord, dan worden de mooie toetsenplankjes helemaal rampplankjes om op te tikken.

En FireWire... daar is al genoeg over gezegd denk ik...

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
13 maart 2009 - 18:02    reactie #15
geplaatst door: karel apple
Een kleine historische correctie: de iPod is niet ontstaan uit
marktonderzoek, maar uit het logisch voortborduren op het
'digital hub' concept dat Jobs bij zijn terugkeer bij Apple heeft
geïntroduceerd.

Jobs begreep dat in de hele digitalisering (foto/video/muziek/
internet) niet alleen de software een dominante rol zou gaan
spelen, maar dat iedereen ook op een eenvoudige manier
allerlei apparaten aan computers zou willen hangen. Na het
kopen/bedenken/doorontwikkelen van software (zoals
SoundJam->iTunes) is Apple ook gaan kijken naar hardware.
Digitale camera's (die Apple ook een tijdje in het programma
heeft gehad, maar dit terzijde) en videocamera's waren
behoorlijk doorontwikkeld, maar muziekspelers waren in die
tijd een absolute ramp, zowel technisch als qua gebruikers-
interface. Het enige dat een beetje in de buurt kwam was de Creative
Nomad, een log apparaat met 2.5" harddisk, een USB 1 interface en en
batterijduur van wel 45 minuten. Pas in februari 2001, toen Toshiba
tijdens de MacWorld in Tokio aan een Apple engineer hun 1.8" harddisk
liet zien (en zelf eigenlijk niet goed wisten wat ze er mee zouden kunnen
doen) viel het kwartje en hadden ze alle componenten om het goed te
doen:
Een kleine harddisk, een computer met Firewire (USB2 was er nog niet),
een briljant idee om batterijverbruik te besparen en natuurlijk een mooie
user-interface met clickwheel (dat laatste trouwens was een idee van
Phil Schiller).
Door de iPod alleen met Firewire en voor de Mac uit te brengen, was het
potentiële marktbereik niet zo groot, maar het gaf Apple wel de
gelegenheid om frank en vrij technologie toe te passen waar ze in
geloofden, zonder allerlei concessies te moeten doen om maar een
groter martkbereik te verkrijgen. Pas een paar jaar later, toen ook
de PC markt ontsloten werd door de iPod ook hiervoor geschikt te
maken (eerst alleen via Firewire, later ook USB2 en nu alleen maar
USB 2) is de iPod een massa hit geworden.

En dit is typerend voor de werkwijze van Apple: uit technologische
kikkerdrift en de drang om het beter en mooier te willen doen dan
anderen, creëer je je eigen markt. En dat is precies de omgekeerde
weg die zoveel bedrijven volgen.

En over de plank misslaan: Eind 2000 draaide Apple een groot verlies,
onder-meer omdat de iMac (de bondi blue) geen CD's kon branden
terwijl iedereen dat wilde. Jobs zag er oorspronkelijk helemaal geen
brood in om de iMacs met branders uit te rusten maar heeft later
ruiterlijk toegegeven dat hij dat helemaal verkeerd gezien heeft.
(en dat Apple daardoor bijna de muziekboot' heeft gemist).
Net zoals Jobs (gelukkig) in een later stadium ook heeft toegegeven
dat hij het mis had wat betreft video op de iPod.

Kortom: uiteindelijk luistert Apple naar de gebruikers, maar niet nadat
ze eerst hun eigen koers bepaald en gevaren hebben. En dat is naar
mijn stellige mening de reden zat ze op dit moment zo'n beetje het
meest innovatieve bedrijf in de branche zijn.

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 08:47    reactie #16
geplaatst door: MacFrankie
Conclusie uit bovenstaande is dat succes zoals altijd een goede mix is tussen eigenwijs je eigen plan volgen en luisteren naar wat de mensen willen! Dus visie en marktonderzoek.

Dus ook marktonderzoek!

Heeft Apple dat gedaan met de meest complex (niet intuïtief) bedienbare iPod ooit, en het standaard halve toetsenbord van de iMac?

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 09:33    reactie #17
geplaatst door: Ziegler
Ik denk eerlijk gezegd dat Apple zich geen #^#^%* aantrekt van 'de mensen'. Laat staan van marktonderzoek. Niet met de laatste shuffle, maar ook niet met de eerste. En ook niet met het 'halve' toetsenbord (waarvan ik nog steeds het probleem niet begrijp).
Ongetwijfeld krijgt ook Apple informatie uit de markt (verkoopcijfers e.d. van zichzelf en de concurrentie), maar ik denk dat dit zelden een basis is voor de ontwikkeling van een nieuw product. Hooguit voor de keuze van het segment waarvoor een product gemaakt moet worden.
Ik begrijp ook niet zo goed hoe je je dit voorstelt. Wat voor marktonderzoek hadden ze voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de iPhone moeten doen? De markt voor smartphones was er en Apple besloot een telefoon te ontwikkelen die er beter uitzag, beter te bedienen was, meer mogelijkheden had, e.d. Daar komt geen marktonderzoek aan te pas. Je moet als ontwikkelteam wel een visie hebben in welke richting de smartphone zich zal gaan ontwikkelen (toekomstmuziek dus en daar helpt geen marktonderzoek aan). Sterker: ik denk dat de iPhone de markt in een richting geduwd heeft. Een richting die de meeste telefoonontwikkelaars tot dan toe niet aangedurfd hadden. Of domweg niet hadden kunnen bedenken.
Kortom: voor een innovatief bedrijf als Apple heeft marktonderzoek een zeer beperkte waarde.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 10:00    reactie #18
geplaatst door: Calvin
of het nu voor of na het uitkomen van een product is, er wordt wel degelijk onderzoek gedaan.
Je denkt toch niet dat Apple op basis van een handjevol developers een nieuwe interface bedenkt, iphone, en dan hoopt dat het aanslaat en er 10 miljoen van verkoopt?
Er wordt wel degelijk onderzoek gedaan, al dan niet onder een beperkte groep, of iets de goede kant op gaat.

En hoe innovatief ben je als je dingen verbeterd en niet zelf bedenkt?
(ipod, itunes, coverflow, OSX, iphone, allemaal bestaande dingen die al bestonden, eventueel gekocht zijn, en voornamelijk verbeterd zijn)

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=115098

(Bewerkt door Calvin om 10:02, 14-03-2009)

-= Back by popular demand =-
GetdropBox.com
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 10:16    reactie #19
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
MacFrankie om 8:47, 14-03-2009
Heeft Apple dat gedaan met de meest complex (niet intuïtief) bedienbare iPod ooit, en het standaard halve toetsenbord van de iMac?

Lijkt me wel, met name wat betreft dat toetsenbord. Ik heb ooit een traject uit moeten zetten voor een brede groep gebruikers en ging er daarvan uit dat die allemaal met computers bekend waren incl. het toetsenbord. Ik kwam al snel van een koude kermis thuis omdat de meeste mensen niet alleen het verschil tussen de Enter- en Return-toets niet blijken te weten, de overgrote meerderheid bleek het nummergedeelte van het toetsenbord niet te gebruiken (zelf zo erg dat ik een gedeelte moest wijzen op het bestaan er van!).

Ik zou ook geen toetsenbord zonder het nummergedeelte willen hebben, maar volgens mij moet je voorzichtig zijn met je eigen ervaringen verbindend te verklaren. In realiteit wil dat nog wel eens erg tegenvallen...[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 10:21    reactie #20
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Calvin om 10:00, 14-03-2009
Er wordt wel degelijk onderzoek gedaan, al dan niet onder een beperkte groep, of iets de goede kant op gaat.

En hoe innovatief ben je als je dingen verbeterd en niet zelf bedenkt?
(ipod, itunes, coverflow, OSX, iphone, allemaal bestaande dingen die al bestonden, eventueel gekocht zijn, en voornamelijk verbeterd zijn)

Ik begin mijn posts tot nog toe braaf met 'ik denk' of een variant daarop, maar we hebben nu iemand te pakken die hoog tot de Apple directie is doorgedrongen en zeker weet hoe Apple te werk gaat.
En je 2e deel . . . . goh, bestonden al die producten al? Raar toch dat ze in mijn plaatselijke mediamarkt niet verkocht werden.

(Bewerkt door Ziegler om 10:26, 14-03-2009)

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 10:33    reactie #21
geplaatst door: MacFrankie
Ach ja, elke Media Markt is een franchise ondernemer, de ene ondernemer kiest voor assortiment X, de ander voor assortiment Y!  :happy:

Mijn kritiek op het halve toetsenbord richt zich niet alleen op het numerieke deel, maar ook op de ruimte die de cursortoetsen krijgen. Die is nogal beperkt, en het overzicht is minder.

En het oog wil ook wat: een 20" of 24" iMac met zo'n lullig half toetsenbordje ervoor: dat ziet er niet uit!

Maar goed, smaken verschillen, dus als iemand dat toetsenbord mooi en praktisch vindt: kan ik begrijpen. Ik vind het niks, maar als je goed zoekt: die mensen zijn er.

Maar de iPod Shuffle: wie vindt die bediening goed / begrijpelijk / logisch / beter dat de vorige Shuffle?

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 11:39    reactie #22
geplaatst door: macossie
ik vindt de bediening van de Ipod Shuffle begrijpelijk en logisch.

ikzelf luister muziek alleen als ik met de honden ga wandelen
ik zet mijn iPhone op shuffle en stop hem in mijn zak.

dus voor de shuffle heb ik genoeg aan harder/zachter play/stop en skip nr
en het is dat ik al een iPhone heb want anders was het een goede optie voor mij
en als je dan ook nog eens hardlopers/joggers als doelgroep bekijkt
is het een prima keuze.

als je makelijkere bediening wilt is er altijd nog de: nano/classic/touch/iPhone

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 12:30    reactie #23
geplaatst door: Ziegler

Citaat
MacFrankie om 10:33, 14-03-2009
Ach ja, elke Media Markt is een franchise ondernemer, de ene ondernemer kiest voor assortiment X, de ander voor assortiment Y!  :happy:

Precies. En ze zijn de iPod pas massaal gaan omarmen toen Apple er mee kwam. Daarvoor werd de iPod niet interessant gevonden. Ik ben ook helemaal vergeten wie voor Apple de iPod had ontwikkeld. Calvin?
Maar goed, Calvin zal wel bedoelen dat het idee (en dat is nog geen iPod) van een MP3 speler bij iTunes van iemand buiten het bedrijf kwam. Die persoon heeft overigens overal met zijn idee lopen leuren, maar niemand zag er brood in (oeps). Vervolgens heeft Apple er de iPod van gemaakt. En ja Calvin: dat maakt Apple tot een innovatief bedrijf.

(Bewerkt door Ziegler om 12:36, 14-03-2009)

Zijn Apple's ontwikkelingen gebaseerd op marktonderzoek???
14 maart 2009 - 12:50    reactie #24
geplaatst door: MacFrankie
Apple heeft de MP3 speler (laten we 'm maar zo noemen, ook al is AAC het primaire formaat van Apple) groot gemaakt. Daar is geen twijfel over mogelijk. Het is niet voor niets dat ik veel Apple spullen mooi en / of goed vind. Het is ook vaak goed, niet alleen in mijn ogen.

De geschiedenis zal leren of de nieuwe iPod Shuffle een hit wordt of niet.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!